תקנות חדשות מאפשרות קיום הצבעות באופן דיגיטלי באגודות שיתופיות / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

איילת רייך-מיכאלי, עו"ד איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

בשבוע שעבר (20.3.24) נכנס לתוקף תיקון לתקנות האגודות השיתופיות, המאפשר לחברי אגודות שיתופיות להצביע באופן דיגיטלי בכל נושא שהוא, בהתקיים תנאים מסוימים.

תיקון חדש לתקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה), התשל"ה-1975 מאפשר רשמית קיום הצבעות דיגיטליות באגודה שיתופית. התיקון קובע עקרונות מנחים לעניין קיום ההצבעות, אולם מאפשר לחברי האגודה השיתופית את החופש לעצב לעצמם את ההסדר הטכנולוגי הספציפי המתאים להם.

המצב המשפטי עד לחודש 10/2023

תקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה) בנוסחן הקודם אפשרו לאגודות השיתופיות לקיים הצבעות באופן גלוי או בדרך אחרת, בהתאם לאמור בתקנון. מטבע הדברים, לאור העובדה שהתקנות נוסחו בשנות ה- 70, האפשרות לקיים הצבעה דיגיטלית לא היתה קבועה בתקנות. למרות זאת, הלכה למעשה, אגודות שיתופיות רבות נהגו לקיים הצבעה דיגיטלית, בין גלויה ובין חשאית ומרחוק. זאת, מכוח הוראות בתקנון האגודה או על סמך עמדת רשמת האגודות השיתופיות, כי אין מניעה משפטית לקיים הצבעות בדרך זו.

פסק דינו של בית המשפט המחוזי

לאחרונה, בחודש 10/2023, ניתן פסק דין תקדימי על ידי בית המשפט המחוזי, אשר פסל תוצאות בחירות לוועד באגודה שיתופית שנערכו באופן דיגיטלי. הפסילה נשענה על מספר אדנים ובכללם קביעת בית המשפט, כי עריכת הבחירות, תוך שימוש בטכניקות דיגיטליות, נעדרת אחיזה בדין.

פסק הדין הביא לפניות רבות לרשמת האגודות השיתופיות בבקשה כי תפעל לתיקון המצב. כמו כן, מתקפת הטרור שאירעה ביום ה- 7 באוקטובר, ופינויים של יישובים רבים המאוגדים כאגודות שיתופיות, יצרו נחיצות ממשית לפעול לקיום הצבעות דיגיטליות, המאפשרות השתתפות בהצבעה בקלות וכן לצורך קבלת החלטות דחופות. מכאן התיקון, שמטרתו מתן בסיס חוקי לקיום הצבעות דיגיטליות, גלויות או חשאיות, לכל אגודה שתחפוץ בכך.

התנאים לקיום הצבעה דיגיטלית

על פי התיקון, קיום הצבעה דיגיטלית תלוי בתנאים הבאים:

  1. ההצבעה הדיגיטלית תיעשה לאחר שהוועד וידא שהיא מאפשרת הצבעות כלליות, כלומר מתן זכות בחירה לכל בעלי זכות הבחירה, והצבעות שוויוניות, כלומר קול אחד לכל אחד. לשם כך על הוועד לנקוט באמצעים המאפשרים:
  2. ההחלטה על ההצבעה הדיגיטלית התקבלה בוועד, ברוב רגיל. הוועד יכול לקבוע, כי ההחלטה תאושר גם על-ידי האספה הכללית. במקרה זה נדרשת גם החלטת האספה לעניין קיום הצבעה דיגיטלית. ההחלטה יכול שתקבע הצבעה דיגיטלית משולבת, פיזית ואלקטרונית.
    1. זיהוי של המצביע;
    2. מניעת כפל הצבעות;
    3. בקרה על מהימנות תהליכי ההצבעה, ובכלל זה שימוש במערכות המעניקות הגנה סבירה מפני חדירה, שיבוש, הפרעה או גרימת נזק למחשב או לחומר במחשב.
  3. הוועד נקט באמצעים הדרושים כדי לוודא שההצבעה בדרך אלקטרונית מאפשרת יכולת לשקלל את תוצאות ההצבעה;
  1. הוועד נקט באמצעים הדרושים כדי לוודא שהצבעה חשאית בדרך אלקטרונית מאפשרת יכולת שמירה על חשאיות ההצבעה, לרבות העדר יכולת לאחזר את המידע באופן המזהה את הצבעת חבר האגודה;
  1. הוועד וידא שחברי האגודה יכולים להשתתף בהצבעה מבחינת ההסבר שניתן להם בנוגע לאמצעים האלקטרונים והנגישות שלהם;
  1. הוועד וידא שהודעה על ההחלטה על קיום הצבעה דיגיטלית וכל עדכון בה נמסרו לידיעתם של חברי האגודה.

ניתן לראות, כי התנאים שצוינו אינם מפרטים במדויק כיצד יש לקיים הצבעות דיגיטליות, אלא רק קובעים עקרונות מנחים לביצוע ההצבעה. האחריות לוודא שההצבעה מתבצעת לפי העקרונות הללו מוטלת על האגודה שיתופית. בהמשך לכך, לחברי האגודה יש חופש לעצב לעצמם את ההסדר הטכנולוגי הספציפי המתאים להם. עם זאת, במסגרת ההחלטה על קיום הצבעות דיגיטליות מוטלת על הוועד החובה לפרט את האופן שבו החלטתו עומדת בעקרונות שנקבעו.

סמכות רשם האגודות השיתופיות לעניין בחירות

התיקון אף כולל הוראות ביחס לסמכות רשם האגודות השיתופיות לענין בחירות דיגיטליות:

  1. רשם האגודות השיתופיות מוסמך להורות לאגודה לקיים בחירות דיגיטליות, אם מצא כי אי קיום בחירות בדרך זו יביא לפגיעה בזכותם של חברי האגודה לבחור או להיבחר.
  2. כמו כן, מוסמך רשם האגודות השיתופיות להורות לאגודה לקיים בחירות שלא בדרך דיגיטלית, אם מצא כי קיום בחירות בדרך זו עלול לפגוע בעקרונות היסוד של ההצבעה, ובהם כלליות ההצבעה, שוויוניותה, מהימנות תהליכי ההצבעה וחשאיות ההצבעה, ככל שמדובר בהצבעה חשאית.

יודגש, כי הסמכויות שניתנו לרשם האגודות השיתופיות בעניין זה מתייחסות אך ורק לבחירות לרשויות האגודה ולא להצבעות דיגיטליות ככלל.

שינויים נוספים במסגרת התיקון

בנוסף לקביעת העקרונות המנחים לעניין הצבעה דיגיטלית, התיקון מתייחס לשני עניינים נוספים:

  1. עד לתיקון, קבעה תקנה 11, כי הצבעה באספה הכללית תהיה בהרמת ידיים או בדרך אחרת הקבועה בתקנון האגודה. בהתאם לתיקון, מעתה ההצבעה יכול שתהיה חשאית או גלויה, הכול בהתאם לקבוע בתקנון, ואם לא נקבע דבר בתקנון ברירת המחדל היא שההצבעה תהא גלויה אלא אם כן קבעה האספה הכללית שההצבעה תהיה חשאית.
  1. תקנה 41 לתקנות קובעת הסדר מיוחד לעניין אופן ההצבעה של האספה הכללית במקרה של בחירות. לפי ההסדר בתקנה, 10% מהחברים יכולים לבקש הצבעה בקלפי, ובמקרה כזה ההצבעה בבחירות תתקיים במתכונת הזו. בהתאם לתיקון, גם הצבעה בעניין בחירות, המתקיימת לפי תקנה 41, יכולה להתקיים בדרך אלקטרונית, ובלבד שמתבצעת בהתאם לתנאים שנקבעו לפנים.

סיכומו של דבר

חידושי הטכנולוגיה, המאפשרים קיום הצבעות דיגיטליות ברמת אבטחה גבוהה, תוך שמירה על חשאיות ושוויוניות, כמו גם מצב החירום השורר בישראל בחודשים האחרונים, הפכו את ההצבעה הדיגיטלית לא רק ליעילה ביותר, אלא גם לכורח של ממש. עם זאת, יש לזכור כי האחריות לעמידה בעקרונות המנחים שהותוו בתיקון הוטלה על חברי האגודה השיתופית עצמם. כישלון לעמוד בעקרונות שנקבעו יביא, ללא ספק, להתערבות של רשמת האגודות השיתופיות ובתי המשפט.

המידע המופיע במאמר הוא כללי בלבד. ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

 

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.