אושר סופית: רשתות השיווק תחוייבנה לסמן את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית שאינה ארוזה

20 יול 2023 המחברת/ת:
סימון ארץ מקור סימון ארץ מקור Adobe Stock

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 65), התשפ"ג–2023. בהצעה תמכו 9 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים.

מוצע לחייב עוסק לסמן באופן בולט את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית שאינה ארוזה בעת הצגתה למכירה או תוצרת חקלאית הנארזת במקום בו היא נמכרת או משווקת לצרכן, בצמוד לתוצרת החקלאית כאמור. חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי (עופות, בשר ודגים) למעט בשר טרי כאמור המשווק באופן מקוון. עוד מוצע לקבוע כי שר הכלכלה והתעשייה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יהיה רשאי לקבוע בתקנות כי חובת סימון כאמור לא תחול על שיווק באופן מקוון על סוגי תוצרת חקלאית כפי שיקבע.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "סימון ארץ המקור של התוצרת החקלאית הנמכרת ברשתות השיווק, במרכולים ובמעדניות יספק לצרכן מידע בסיסי חיוני שיש בו כדי להעיד על טיב התוצרת החקלאית ואיכותה. חופש הבחירה והאוטונומיה של הצרכנים מחייבים לחשוף בפניהם את המידע הרלוונטי אודות התוצרת החקלאית שהם צורכים, ובכלל זה תוצרת הנמכרת בתפזורת, ולאפשר להם לבצע בחירה מושכלת.

לצרכן קיימת זכות בסיסית לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים ולבצע תהליך קבלת החלטות מבוסס מידע, לגבי תוצרת ממקורות שונים, זאת לפי ראות עיניו וסדר העדיפויות שלו. בנוסף, לצרכנים רבים תפיסות אידיאולוגיות וחברתיות שונות לגבי מסחר עם מדינות שונות. על כן, מדובר במידע חיוני עבור צרכנים המעוניינים ליישם התנהלות צרכנית העולה בקנה אחד עם תפיסות אלה".

יש לברך את חברי הכנסת רם בן ברק, ינון אזולאי, אלון שוסטר, ששון גואטה, יו״ר ועדת הכלכלה ח״כ ביתן ושר החקלאות אבי דיכטר שתרמו לחקיקת ואישור החוק.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.