מאות בעלי יקבים, ייננים וכורמים מהגליל והגולן השתתפו בכנס- 'חדשנות בכרם היין' על נתונים וטכנולוגיה שישנו את פני ענף כרמי היין- ביזמת מו"פ צפון ושה"מ

06 פבר 2023 המחברת/ת:
‎⁨כנס כרם יין - ‎⁨כנס כרם יין - צילום מו''פ צפון⁩

צחי דותן, מנכ"ל מועצת הגפן והיין: אנו בשיא עונת החורף, וכרמי היין בכל אזורי הארץ, למעט בצפון הגולן, צברו עד כה רק כ-50%-60% בלבד מכמות מנות הקור הממוצעות עד לעת הזו בעונה

חברות אגרי-טק מובילות וחוקרים- הציגו את החידושים הטכנולוגיים האחרונים שישנו את פני ענף כרם היין בתחומי ההשקיה והגנת הצומח, במסגרת כנס 'כרם יין' ביוזמת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל ושירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות (שה"מ).

צחי דותן, מנכ"ל מועצת הגפן והיין, התייחס להשפעת מזג האוויר על ענף כרמי היין: "על אף הגשם שירד היום, אנו לקראת שיאה של עונת החורף, וכרמי היין בכל אזורי הארץ, למעט בצפון הגולן, צברו עד כה רק כ-50-60% בלבד מכמות מנות הקור הממוצעות עד לעת הזו בעונה, ומספר אזורים נמצאים הרבה מתחת לממוצע הגשם הרב-שנתי. עם בוא גשמי הברכה, אנו מקווים שהמגמה האופטימית תימשך ונוכל להגיע לפחות לחורף ממוצע, שיאפשר להתחיל את עונת ההשקיה עם קרקעות רוויות ומספיק מנות קור להתעוררות טובה ואחידה". אומר דותן ומוסיף: "על פי הערכות עדכניות, ענף כרמי היין בישראל משתרע על שטח של כ-65,000 דונם, כאשר מיד בתום שנת השמיטה נשתלו כ-280,000 שתילים (כ-1,100 דונם), ונטיעות רבות נוספות צפויות ל-2023-24. כמו כן, אושרו מספר מחקרי גפן ל-3 שנים הקרובות במימון מועצת גפן היין ומשרד המדען הראשי במשרד החקלאות, לאחר שעברו ועדת שיפוט שבחנה את איכות המחקרים והגדירה את סדרי העדיפויות של הענף".

בין החידושים שהוצגו בכנסחיישן ייחודי של חברת Treetoscope הננעץ בתוך הצמח, למדידת זרימת המים בגזע כאמצעי להכוונת השקייה, תוך שהוא חוסך מהמגדל את הצורך בביצוע חישובים מורכבים להערכת צריכת המים של הצמח. כמו כן הוצגה מערכת חדשנית של חברת ScareCrow לניטור מזיקים אוטומטי, הכוללת מלכודת המאפשרת לכידה של טווח רחב של מזיקים תוך שימוש בדף דביק ומושכן רלוונטי, ותוכנה מתקדמת לניהול הגנת הצומח של הכרם. עוד הוצגו בכנס- מערכת לבקרת השקיה בגפן באמצעות ניטור צמח וקרקע של חברת 'פיטק', שיטה חדשנית לניטור פוטנציאל מים בגזע של חברת 'סטורס', שיטת אל-הרס לזיהוי מוקדם של מחלות גפן בכרם של חברת WITI, מערכת למיקסום יכולות הדיוק בריסוסים של חברת Drift-Sense, ומערכת למדידת היבול לאורך הגידול בענבי מאכל של חברתC-Crop.

 כרם קברנה סוביניון בגולן צילום תקשורותכרם קברנה סוביניון בגולן צילום תקשורות

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון: "כחלק מסדרת כנסי החורף של מו"פ צפון, אנו מקיימים מדי שנה כנס ייעודי לענף כרם היין, להצגת מחקרים יישומיים שמטרתם להתגבר על האתגרים הרבים העומדים בפני המגדלים, בתחום הגנת הצומח בפרט, ובפרוטוקול הגידול בכלל. השנה שילבנו גם תחום החידושים הטכנולוגיים מתעשיית האגרי-טק, ולשמחתי זכינו להיענות מצוינת מצד החברות, שהציגו בפני קהל המשתתפים מגוון פטנטים מרתקים שיעזרו להעלות את הרווחיות עבור המגדלים הישראלים ולהצעיד את הענף קדימה".

סדרת 'כנסי החורף' של מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, נערכים בשיתוף שה"מ במשרד החקלאות, מועצת הצמחים וקק"ל ופתוחים בפני הקהל הרחב ללא תשלום. 

 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.