בחסות המלחמה וערב ראש השנה- רוקח במחשכים שר האוצר עסקאות בלתי מקצועיות ובלתי אחראיות מסיבות השמורות עמו- לייבוא מאות טון דבש נוכרי שימלא את כיסי היבואנים והטייקונים בעלי רשתות השיווק

דבש מיובא דבש מיובא Adobe Stock

משרד האוצר משקר את הציבור באומרו כי אין מספיק דבש לחגי תשרי; העובדה היא שקיים מספיק דבש  - ייצור הדבש בישראל עומד על 4,200 טון (!) אין צורך בייבוא דבש נוכרי ואין צורך במתן פרנסה לחקלאים מארצות עוכרות ישראל!

הסכנה בהחלטת משרד האוצר: פתיחת ייבוא פרוע של דבש ללא תכנון יביא לפגיעה בפרנסת הדבוראי לסגירת מכוורות ל חיסול האבקה-הפריית הגידולים החקלאיים למחסור במזון מן הצומח ולעלייה במחירי הפירות והירקות

הדבוראים טוענים כי במקום לדאוג לתושבי ישראל בעת מלחמה וכאשר הדבוראים ממשיכים לייצר דבש גם תחת אש בגבולות ישראל, עסוק משרד האוצר ערב ראש השנה, באקט פוליטי לא מקצועי, וחסר אחריות לייבוא דבש, שרק יזרים עוד כסף לכיסי היבואנים והטייקונים בעלי רשתות השיווק, יפגע בצרכן ובעלות משק הבית, כאשר ישנה בארץ כמות מספקת של דבש לראש השנה!

עוד מציינים כי החקלאי - האחרון בשרשרת הרווח, אינו אחראי על מחירי הדבש- אלא היבואנים ורשתות השיווק- הגוזרים קופון בפערי התיווך- על גב הצרכנים, ודווקא אותם- מעוניין משרד האוצר לתגמל בהכנסה נוספת, במקום להורות להם על הורדת מחירים – מאחר והדבוראי מוכר את הדבש למשווקים במחיר נמוך שלא השתנה מזה שנים רבות ועומד על 18 ₪ לק"ג.

עוד מצג שווא של הטייקונים נחשף: רמי לוי מתנהג בחזירות בתחום ייבוא הדבש, בדיוק כמו עם העלאת מחירי הטיסות ב'ישראייר' שבבעלותו, כשחברות זרות ביטלו טיסות מישראל, וההוצאות שלו נשארו זהות. הצהרותיו בנוגע למחירים זולים והרצון להטיב עם הצרכנים הוא מצג שווא!

דורון ליבנה יו"ר ארגון מגדלי הדבורים מכפר ביל"ו: "עיקר חשיבותה של דבורת הדבש אינו בייצור דבש, אלא בהאבקת (הפריית) הגידולים החקלאיים- פירות וירקות, שכן הדבורה הינה המאביקה המרכזית בטבע. המדיניות הפרועה שמוליך שר האוצר לייבוא, תפגע בפרנסת הדבוראים ותגרום לסגירת מכוורות, בכך יפגעו שירותי האבקה בחקלאות הישראלית. דבר זה יוביל לירידה משמעותית בכמות התוצרת החקלאית לתושבי ישראל, כך שיחסר מזון מן הצומח, וודאי שבמצב שכזה מחיריו ירקיעו שחקים כך שבית ישראל לא יוכל להשיגם כלל. האם זו המציאות אותה רוצה שר האוצר להביא את מדינת ישראל?!.", אומר ליבנה ומוסיף, "משמעות פתיחת ייבוא ללא מכס של דבש- הינה פגיעה אנושה לעתיד ביטחון המזון בישראל ופגיעה ישירה בכיסו של הצרכן!".

אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש מציין כי בישראל, אוגוסט 2024 אין מחסור בדבש וכי כמות הדבש המספקת לקראת חגי תשרי, באה כתוצאה ממדיניות מושכלת של ארגוני המגדלים, משרד החקלאות ומועצת הדבש, שלוקחים בחשבון את כמות הייצור המקומי בתוספת של ייבוא דבש ללא מכס - שכבר בוצע השנה.

בנוסף- בהתאם לפרסומי הלמ"ס לגבי מחיר הדבש לצרכן בשנים האחרונות, קיימת יציבות במחירי הדבש לצרכן, זאת למרות שעלות התקוּרוֹת (ההוצאות) לחקלאים עלו משמעותית! והדבוראים מקבלים את אותה תמורה נומינלית ללא שינוי כבר שנים.

ליבנה מוסיף, "והחמור מכל – כמות הייבוא הבלתי הגיונית של מאות טון דבש נוכרי שניתן לייבא ב- 3 חודשים, מהלך בו מעונין שר האוצר, היא כמות עצומה, שתמלא את מחסני המשווקים במלאי שיספיק לשנתיים שלוש!!! מהלך כזה יפגע דרמטית בייצור הדבש בישראל ובתמורה למגדלים, ויביא לחיסולו של ענף הדבורים וההאבקה- שהינו השירות היחיד שלא ניתן לייבא- ובלעדיו אין קיום לענפי החקלאות".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.