⁨תגובת התאחדות חקלאי ישראל לצו ליבוא דבש⁩

27 אוג 2024 המחברת/ת:
דבש מיובא דבש מיובא Adobe Stock

התאחדות חקלאי ישראל מצרה על ההחלטה החד צדדית של משרד האוצר לפתוח את הדבש לייבוא, ללא מגבלת כמות, זאת למרות שמחיר הדבש לא השתנה זה עשור.

מפתיע שדווקא בשנה שבה התמודדו החקלאים בצפון ובדרום עם אתגרים חסרי תקדים, כולל שריפות בצפון, וחוסר אפשרות לנייד כוורות בגלל הלחימה בוחרת המדינה להערים קשיים נוספים אלה, במקום לתמוך בענף חשוב זה ולפתח אותו. הודות לנחישותם ולגבורתם של הדבוראים לא קיים מחסור בדבש המצדיק את פתיחת המכסות ליבוא ללא מס.

בשעה שבה ישראל מבקשת לחזק את ביטחונה ואת עצמאותה הכלכלית, היא גם עלולה לפגוע במה שהוא סמל ישראלי מובהק. יתרה מכך - לענף הדבש ולדבוראים קשר הדוק לחקלאות הישראלית כולה - פגיעה בדבוראים עלולה לגרור אחריה פגיעה בשרשרת ההאבקה המקומית, מה שיבוא לידי ביטוי בנזק לגידולים חקלאיים בשדות ובמטעים רבים שתלויים בה - תפוקה של  כ־4 מיליארד שקל בשנה. סופה של פעולה זו תתברר שוב, כפי שקורה כל פעם מחדש, כפעולה שאינה לטובת הצרכנים, והיא רק תמלא את כיסם של המשווקים ושל היבואנים שעשויים למלא את המחסנים שלהם בדבש מיובא על חשבון הדבש המקומי ולמעשה להביא לחיסול ענף הדבש המקומי כמו ענף השום וענף שמן הזית. פגיעה בהאבקה תגרור באופן ישיר ומידי פגיעה ביבול, מה שיבוא לידי ביטוי במחירים בגלל היצע נמוך יותר.

לצד זאת, התאחדות חקלאי ישראל מבינה כי בשל העונתיות ולקראת חגי תשרי קיימת עלייה בביקוש לדבש, ומשום כך בחר משרד החקלאות לפתוח מכרז ליבוא דבש במסגרת מדודה ומוגבלת עד 200 טון. צעד שקול ומחושב זה יוכל לתת מענה הולם לצורכי הרגע, למנוע עליית מחירים מול הצרכנים, תוך הגנה סבירה על פעילותם של הדבוראים המקומיים, ועל פעילות ההאבקה החיונית לגידולים החקלאיים בישראל.

התאחדות חקלאי ישראל מתנגדת נחרצות לכל יבוא ללא מגבלת מחיר וכמות. מהלך שכזה סופו יתברר כהרסני לפעילות ההאבקה ויצור הדבש המקומי, והשלכותיו בטווח הרחוק יפגעו בביטחון המזון של אזרחי ישראל. עוד נדגיש כי לא צפוי מחסור בדבש לחגים שבפתח.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.