בתוך 3 שנים בלבד: קנט פיצתה את מגדלי הבננות בכ-65 מיליון ש"ח

11 אוג 2023 המחברת/ת:
תמונות נזקים בבננות משנים קודמות תמונות נזקים בבננות משנים קודמות

על פי נתונים שפורסמו לאחרונה, חודש יולי האחרון היה אחד משני חודשי יולי החמים ביותר מאז החלו המדידות בישראל בשנת 1950. בחלק מהאזורים היה זה חודש יולי החם ביותר שנמדד בארץ. גם מבחינה עולמית, להערכת האיחוד האירופאי, המדענים, ועל פי מדידות שונות, חודש יולי היה החם ביותר ב-120,000 שנים האחרונות.

עוצמתו של גל החום שפקד אזורים רבים בעולם היא דוגמא נוספת לתופעות קיצון שהופכות לשכיחות יותר ויותר, כפי שהיינו עדים גם בחורף האחרון. החורף החל במיעוט גשמים, בהמשך, לקראת סוף ינואר ובתחילת פברואר היינו עדים לסופות חורפיות עזות שגרמו לנזקים משמעותיים לגידולים השונים. האירוע הקיצוני והחריג ביותר בחורף האחרון התרחש דווקא לקראת סופו, באפריל. מזג האוויר הסוער והמאוחר בחול המועד פסח גרם לנזקים גדולים לגידולים החקלאיים. מגדלי הבננות קיבלו תזכורת להשלכות משבר האקלים ותופעות הקיצון המתגברות כאשר באירוע קרה בודד שהתרחש בחודש מרץ אשתקד נגרם לגידולי הבננות נזק של כ-55 מיליון ש"ח.

בסה"כ בשלוש השנים האחרונות פיצתה קנט את מגדלי הבננות בכ-65 מיליון ש"ח. אין ספק שללא רשת הביטחון הכלכלית שמספק הביטוח של קנט, מגדלים רבים לא היו מסוגלים להשתקם ולהמשיך בניהול המשק.

בימים אלה קנט מחדשת את ביטוח הבננות לעונת 23-24. גם השנה, ענף הפירות במועצת הצמחים רכש ביטוח בסיסי כנגד נזקי טבע ואסונות טבע למטעים מניבים עבור מגדלי הבננות ושטחיהם, על פי רשימות מבוטחים שהועברו על ידי המועצה לקנט. בביטוח בסיסי זה, היבול הנורמטיבי נמוך (4 טון לדונם) וגובה ההשתתפות העצמית בביטוח נזקי טבע עומד על לפחות 10% מהיבול הנורמטיבי למטע בוגר. בנוסף, תגמולי הביטוח יועברו למגדל, במקרה של נזק, באמצעות המועצה. לאור התגברות מקרי הקיצון, מומלץ להרחיב את הביטוח, ישירות בקנט,  ולקבל כיסוי ביטוחי רחב יותר, להקטין את ההשתתפות העצמית ולקבל פיצוי ישיר. דמי הביטוח בביטוח המורחב כוללים את רכיב הביטוח הבסיסי שמשולם למועצה. 

במסגרת ביטוח נזקי הטבע המורחב, ניתן להקטין את שיעור ההשתתפות העצמית ולהגדיל את היבול המבוטח לדונם מבלי לפגוע בהשתתפות העצמית. במסגרת ביטוח אסונות טבע ניתן להגדיל את סכומי הפיצוי המרביים עבור רכיב הפרי וכן להגדיל את היבול המבוטח לדונם. כמו כן, ביטוח אסונות הטבע המורחב מאפשר לבטח גם מטעים שאינם מניבים. היבול הנורמטיבי המבוטח בביטוח זה הנו 6.5 טון לדונם.

חשוב לבטח מטעים שאינם מניבים וכן את בתי הרשת

בשנים האחרונות היינו עדים למקרים רבים בהם סערות ורוחות עזות גרמו לנזקים כבדים גם לבתי הרשת, ולא רק לגידולים עצמם. יתרה מכך, במקרה של נזק לגידול כתוצאה מהתמוטטות בית רשת שאינו מבוטח, גדלה  ההשתתפות העצמית של המגדל. יצויין כי הביטוח הבסיסי של המועצה אינו כולל ביטוח למטעים שאינם מניבים. ביטוח עבורם ניתן לרכוש ישירות בקנט. במסגרת חידוש ביטוחי הבננות לעונת 2023/2024 קנט מאפשרת לבטח מטעים שאינם מניבים וכן גם את בתי הרשת במסגרת הביטוח המורחב וליהנות משקט נפשי וביטחון כלכלי. את טפסי הביטוח ניתן להוריד ישירות מאתר קנט.

במסגרת שיפור השירות, קנט עברה לדיוור ירוק והוא ישלח למגדלים בדואר אלקטרוני. במסגרת זו, ועל מנת למנוע ניירת מיותרת, קנט מבקשת מלקוחות שטרם עדכנו את פרטי הדוא"ל והטלפון הנייד שלהם בקנט, לעשות זאת בהקדם.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.