הרפתנים זועמים: "היחס אלינו מביש, סמוטריץ רוצה לגמור את משק החלב"

04 יול 2023 המחברת/ת:
עמוס טוהר עמוס טוהר

המשבר הגדול בענף עולה מדרגה: זאת לאור "אבסורד החלב", כפי שהם מכנים החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתיר לראשונה בתולדות ישראל יבוא חלב כפתרון למחסור בחלב מפוקח בקרטונים.

הרפתנים כועסים: "חוץ מזה שאומרים לנו שאנחנו 'מלח הארץ' - שום דבר טוב לא עושים למעננו". מושב חירום מיוחד למצב ענף החלב ולהחלטה הדרמטית של הממשלה יתקיים בתערוכת "אגרומשוב" באקספו תל אביב.

הרפתנים יוצאים להיאבק על עתיד שוק החלב הישראלי. זאת לאור "אבסורד החלב", כפי שהם מכנים החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתיר לראשונה בתולדות ישראל יבוא חלב כפתרון למחסור בחלב מפוקח בקרטונים.  הסוגייה הכואבת הזו, כמו גם דיון רחב בתופעה שמשפיעה על המשק הישראלי בשנה האחרונה ומושב מיוחד, יעלה לדיון רחב עם שורה של בעלי מקצוע בתערוכת "אגרומשוב" - ועידת החקלאות הגדולה של ישראל – שתיערך בפעם ה-32 הפעם באקספו תל אביב.

"כל היחס לרפתנים בישראל בפרט ולחקלאות בכלל הוא מביש", טוען ארנון אושרי בן ה-66, מהרפתנים הוותיקים בארץ מכפר ויתקין. "התחושה שחושבים שאנחנו מיותרים במדינה, שאנחנו מפריעים. חוץ מזה שאומרים לנו שאנחנו 'מלח הארץ' - שום דבר טוב לא עושים למעננו או באים לקראתנו. הממשלה מעדיפה את היבוא על הייצוא".  אושרי מוסיף: "את יוקר המחיה גורמות הממשלה והמדינה, לא החקלאים. הכי קל להן לייבוא מים מטורקיה או חלב מאירופה, אבל מה עם החקלאים? מה עם הרפתנים שעובדים 50 שנה באותו מקצוע ועכשיו צריכים לקבל עוד מכה כואבת בכנף? זה נראה שרוצים לגמור אותנו".

ארנון אושריארנון אושרי

גם עמוס טהר מעזריקם, רפתן ותיק נוסף, כואב את המצב:"הממשלה לא העלתה את מחיר החלב המפוקח והכאוס משתלט על העסק. שוק החלב נהדר, יש פה מספיק חלב, אבל הפער בין הייצור של הרפתנים לבין ההיצע ללקוחות הוא בלתי נתפס". הרפתנים טוענים כי משרד האוצר והעומד בראשו הזניחו את הטיפול בהתייקרות החלב שהייתה ידועה זה שנה ולא חתרו להשיג הסכם שיאפשר את מיתונה באמצעות סבסוד לרפתנים. "אנחנו צריכים להתמודד עם העניין שבעורפנו נושפים היבואנים", מסביר אושרי. "במקום שהמדינה תדאג לביטחון המזון - הם מסרבים להשקיע בחקלאות. זה דבר נורא". גם טהר מסכים:"אנחנו בנקודה קריטית לענף".

לטענתם, התנהלותו של השר סמוטריץ', שהחליט להפר הסכם ענפי שנחתם בתחילת השנה, שכלל התחייבות למחלבות, למעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי, בדומה לזה הקיים בדלק, ומנותק משיקולים פוליטיים. "הרפתנים נפגעים בזה באופן ישיר", מסבירים בענף. "בנושא חקלאות - מתנהלים במדינה בחוסר אחריות משווע. המדינה רוצה לעבור לארבע מחלבות עיקריות בלבד ולהשקיע בייבוא, ומה עם הרפתנים עצמם?".

ומוסיף ירון סולומון, מנהל מחלקת ההתיישבות באיחוד החקלאי וחבר בדירקטוריון מועצת החלב
"אומרים שסוף מעשה במחשבה תחילה טוב יעשה שר האוצר סמוטריץ שילמד היטב כיצד ענף החלב מתנהל לפני שהוא מחליט לשפוך את התינוק עם ה'חלב' !
הרי ניתן לייבא כל דבר ומוצר כולל שר אוצר ! בדיוק כפי שיבאו נגיד בנק בזמנו....
כולם מדברים על יוקר המחיה. אתה שר האוצר בהחלטות הפופוליסטיות והבלתי אחראיות הגורם המרכזי לכך.
עדיין לא מאוחר להודות בטעות ולבטל את צוו יבוא החלב הניגר.״

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.