מי היורש לנחלה ללא פעילות חקלאית וללא בן ממשיך / איתן מימוני, עו״ד

איתן מימוני, עו״ד איתן מימוני, עו״ד

הורים מנוחים ל-9 הותירו נחלה אשר לא מתקיימת בה פעילות חקלאית כבר שנים רבות, ההורים לא העבירו את זכויותיהם בנחלה במהלך חייהם ואף לא רשמו בן ממשיך. לאחר פטירת ההורים כל אחד מתשעת האחים ירש חלק שווה מהעזבון. הנתבע 1 חי במשך כל חייו במשק גם לאחר פטירת הוריו, הוא הקים שם משפחה יחד עם הנתבעת 2 וגידל שם את ילדיו. במהלך 14 שנים התובעים- אחיו של הנתבע דרשו ממנו לפצות אותם על חלקיהם בנחלה או לחלופין למכור את הנחלה ולחלק את התמורה. הנתבע 1 לא נענע לדרישותיהם.

שווי ה"ברוטו" של הזכויות במשק עומד על סך של כ-4,300,000 ש"ח. לאחר תשלומים צפויים ומיסים שווי ה"נטו" של הזכויות במשק עומד על כ- 1,870,000.

דיון והכרעה:

מאחר ולא נקבע למשק בן ממשיך, ההכרעה מי מן היורשים יזכה במשק נקבעת לפי  הכללים של סעיף 114 לחוק הירושה. על פי סעיף זה היורש שמוכן ומסוגל לקיים את המשק, ירש אותו ובנוסף יפצה את היורשים האחרים בשווי המגיע להם מן העיזבון. במשק שאין בו פעילות חקלאית יכולת קיום המשק  הינה היכולת לפצות את שאר היורשים בלבד.

התובעים טוענים כי שלא מתקיימת במשק פעילות חקלאית כבר שנים רבות, אין לנתבע 1 יתרון המצדיק את מסירת המשק לידיו. כמו כן התובעים טוענים כי הנתבע 1 אינו מסוגל לפצותם ומכך הוא חסר מסוגלות לקיום המשק. עקב כך מבקשים התובעים להורות על מכירת המשק בשוק החופשי על ידי כונס נכסים, וחלוקת התמורה עבור כלל היורשים. לחלופין דורשים התובעים כי במקרה ובית המשפט יקבע  כי הנתבע 1 אכן מסוגל לרכוש את חלקם, יש לאמץ את שווי ה"ברוטו" של הנכס בניכוי תשלומים צפויים לרמ"י בלבד, בסך 1,425,000 ₪.

מנגד טוען הנתבע 1 כי הוא בעל מסוגלות לקיים את המשק, ויש לתת לו אפשרות לגייס תוך זמן קצוב מקורות למימון פיצוי התובעים. כמו כן טוען הנתבע כי יש לאמץ את שווי ה"נטו" בניכוי שווי השקעות שבוצעו על ידו בסך 60,000 ₪, חובות ששילם לאחר פטירת הוריו בצירוף הפרשי הצמדה על סך 52,000 ₪, ותשלומי היוון לרמ"י בצירוף הצמדה על סך 82,000 ₪.

בית המשפט קבע כי לנתבע 1 הזכות לרשת את המשק מכמה שיקולים: 1) הנתבע 1 הוא היחיד מבין היורשים המעוניין לרשת את המשק 2) הנתבע 1 גר במשך כל חייו במשק והקים שם את משפחתו 3) הנתבע נשא בהוצאות בית האבות לאביו והוצאות הבית והמשק. בית המשפט ראה לנכון את מחוייבותו של הנתבע לקיים את חייו במשק ובכך קבע כי הוא בעל הזיקה החזקה ביותר כלפיו.

בדבר שווי הנכס, בית המשפט קבע כי יש לאמץ את שווי ה"נטו" של המשק משני טעמים: הראשון הוא כי בלאו שווי ה"נטו" הינו הסכום אותו יקבלו התובעים ממכירת הנכס לאחר ניכויי כלל המיסים, ושנית התשלומים הצפויים ירבצו על הנתבע אם וכאשר יבקש למכור את הנכס. כמו כן בית המשפט קיבל את טענות הנתבע בדבר הניכויים שיש לבצע משווי הנטו של הנכס.

סיכום:

הסכום הכולל שעל הנתבע 1 לפצות את שאר התובעים עומד על סך 1,489,778 ₪. הפיצוי ישולם לכל התובעים לפי חלקם, תוך 4 חודשים מפסק הדין.

ככל ולא ישולם מלוא הפיצוי המגיע לתובעים תוך הזמן האמור, ימנה בית המשפט כונס נכסים למכירת הנכס בשוק החופשי, ויחלק התמורה בין כלל היורשים לפי חלקיהם בנכס.

הנתבעים 1 ו2 יגישו הודעה לתיק בתוך 45 ימים ובו יבהירו האם בידם אכן לעמוד בחובת הפיצוי שנקבע לעיל.

 

תמש (י-ם) 12739-11-18 פלוני נ' אלמוני, פס״ד מיום 09/11/22

 

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

איתן מימוני, עו״ד

"איתן מימוני ושות' - משרד עורכי דין" -  עוסק במגוון תחומים במשפטי המנהלי והאזרחי.

דואר אלקטרוני: office@mai-law.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.