גביית דמי ארנונה ו- "עצימת עיניים" / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

איילת רייך-מיכאלי, עו"ד איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

מושבים רבים ואף חברי מושבים עוסקים בהשכרת נכסים. ברובם המוחלט קובעים הסכמי השכירות כי חובת תשלום הארנונה מוטלת על שוכר הדירה. ההסכמים אף קובעים כי על השוכר מוטלת חובת הדיווח לרשות כי הוא האחראי לביצוע תשלום הארנונה. עם זאת, הדין עצמו "מקל" עם הרשות וקובע כי כל עוד לא דווח לה אחרת, היא רשאית להמשיך ולדרוש את תשלום הארנונה ממי שרשום בספריה כמחזיק בדירה.

פסק דין שניתן לאחרונה (17.9.20)* בבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב דן בשאלה האם ייתכנו מקרים בהם, למרות האמור, הרשות אינה רשאית להמשיך ולהסתמך על הרישום אצלה. בשל חשיבותו של פסק הדין בחרתי לסקור בפניכם את עיקריו.

באותו עניין נעצר העותר בשנת 2001,  נשפט וריצה עונש מאסר בן כ-15 שנים. במהלך אותה תקופה, חולט מלוא רכושו לרבות דירתו. בגין הדירה מונה בשנת 2003 כונס נכסים אשר מכר את הדירה בשנת 2007. לאחר שחרורו ממאסר התברר לעותר, כי למרות שהדירה נמכרה על ידי כונס הנכסים עוד בשנת 2007, תובע ממנו מנהל הארנונה בעירייה כספים בגין חובות ארנונה לשנים 2001-2004, בסך של כ-75,000 ₪.

העותר טען כי הוא ורעייתו אינם חבים סכום כלשהו לעירייה בגין הדירה נשוא העתירה, לאחר שהעותר שהה בכלא משנת 2001, ומשכך ברי כי לא יכול היה להחזיק בדירה בין השנים 2001 – 2004.

מנגד טען מנהל הארנונה כי מחזיקי הנכס, כפי שצוין בספרי העירייה היו העותר ורעייתו, וכל עוד לא היה שינוי ברישום המחזיק, ובענייננו כל עוד לא נתפסה הדירה על ידי כונס הנכסים בשנת 2004, העותר ורעייתו הם המחזיקים, ומשכך הם החבים בתשלום הארנונה. מנהל הארנונה אף טען כי נקט, במהלך כל השנים, בהליכי גביה כנגד העותר ורעייתו, אולם כל הניסיונות לגביית חוב הארנונה העלו חרס. מנהל הארנונה צירף תדפיס מפורט של הפעולות שננקטו, במטרה לנסות ולגבות את חוב הארנונה.

בפסק דינו מפנה בית המשפט לסעיפים 325 ו-326 לפקודת העיריות, וקובע כי אלו אכן מטילים חובה על נישום להודיע לרשות, בכתב, על חדילת בעלות או חדילת החזקה בנכס. רק הודעה כאמור עשויה לפטור נישום מחובת תשלום ארנונה. בית המשפט מסביר כי תכלית סעיפים אלו היא, בעקרון, הקלת הנטל המוטל על העירייה, בכך שלא תחויב לבצע בדיקה אקטיבית של זהות המחזיק, בכל נכס.

יחד עם זאת, אין הרשות המקומית פטורה מחובת ההגינות המוטלת עליה כרשות ציבורית. כך, בפסיקה נקבע כי סעיפים אלו אינם יכולים ליתן לרשות המקומית, הכשר לנהוג תוך עצימת עיניים מוחלטת, תוך התעלמות מנתונים הזועקים כי עליה לבדוק באופן אקטיבי בעצמה, האם חל שינוי בבעלות או בהחזקה בנכס מסוים. יתכנו מקרים מסוימים, שבהם תוחזק הרשות המקומית כמי שמעלה את תפקידה כנאמן הציבור, קרי התרשלה בבדיקה באשר למצב הבעלות או ההחזקה של נכס מסוים שבשטחה.

בענייננו, קובע בית המשפט, סביר היה כי מנהל הארנונה יערוך בדיקות משלו לבירור המחזיקים. זאת, על מנת לוודא אל נכון, מי מחזיק בדירה משהעותר מרצה עונש מאסר.

בית המשפט מציין כי עיון מדוקדק בתדפיס שצירף מנהל הארנונה מעלה כי במהלך השנים ביצע מנהל הארנונה פעולות סרק רבות  בנוסף לתקופה של כמעט 7 שנים במהלכן לא ביצע פעולות כלל.  לאור כך פוסק בית המשפט כי מנהל הארנונה לא פעל ביעילות הראויה לגביית החוב.

בית המשפט ממשיך וקובע כי בענייננו, ידעה העירייה, או היה עליה לדעת, שהעותר מרצה עונש מאסר מאז שנת 2001, וידעה בבירור כי הדירה נתפסה על ידי כונס הנכסים בשנת 2003. במצב כזה, אין כל טעם במשלוח הודעות לכתובת הדירה נשוא העתירה, אולם מנהל הארנונה המשיך לעשות כן במשך תקופה ארוכה, בלא לנסות ולאתר, בכוחות עצמו, את הנישומים.

בית המשפט קובע כי העירייה לא עשתה די, במהלך השנים, על מנת לגבות את החוב, כאמור במיוחד בין השנים 2003 עד 2010, אולם גם בהמשך. שיהוי זה די בו כדי לקבוע שאין העירייה רשאית, בשלב זה, להמשיך ולגבות את חוב הארנונה.

לאור האמור, בית המשפט מקבל את העתירה ומורה על ביטול דרישת התשלום כנגד העותר בגין חוב הארנונה. הינה כי כן בפנינו פסק דין אשר פותח צוהר לשינוי מאזן הכוחות בין הרשות לנישום ואינו מתיר לרשות לעצום את עיניה אל מול המציאות.

  • עת"מ (מינהליים ת"א) 51396-10-19 רונן קרסנובורסקי נ' מנהל הארנונה בעיריית תל-אביב-יפו (פורסם בנבו, 17.09.2020)

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.