גוף בטחוני-פרטי הוקם על ידי חקלאים במטרה לצמצם את נזקי הגניבות בענף האבוקדו

02 דצמ 2018 המחברת/ת:
חקלאי גרנות חקלאי גרנות צילום חגי נתיב

מיזם חברתי חדש של חקלאים החל לפעול לאחרונה במטרה לצמצם באופן דרמטי ואולי אף לשים קץ, למכת הגניבות של אבוקדו, שהינו הפרי העומד בראש רשימת הפירות הנגנבים בישראל. ההתארגנות הוקמה על ידי "חקלאי גרנות", חקלאים מ- 43 קיבוצים ומושבים שיתופיים מאיזור קיבוץ נחשונים שממזרח לפתח תקווה ועד לקיבוץ החותרים הסמוך לחיפה. באמצעות מערכות טכנולוגיה חכמה הכוללות מצלמות, רחפנים, מערכות ניווט, מערכות אוטומטיות של התראות ומשלוח הודעות, מפעילים החקלאים "אשכולות קריאה מהירה" - צוותים של חקלאים ואזרחים מתנדבים המחולקים לפי איזורי פעילות, המוכנים להיענות בכל רגע נתון לקריאות של ניסיונות חדירה או גניבות ממטעים ולהגיע במהירות לנקודת ההתראה.

על פי משטרת ישראל, מדובר במכת מדינה וכי בשנתיים האחרונות הפך האבוקדו לפרי הכי נגנב בישראל. העובדה שמחירי האבוקדו גבוהים באופן יחסי, מביאה לכך שכנופיות וארגוני פשע המתמחים בגניבות חקלאיות, גונבים מידי שנה עשרות אלפי טונות של הפרי הנחשק והנזק שנגרם לחקלאים נאמד בעשרות מיליוני שקלים. לאחרונה דווח כי עקב ריבוי הגניבות החליטו במשטרה שלא להסתפק בעונשי מאסר על תנאי או בעבודות שירות ולדרוש עונשי מאסר בפועל ומעצרים עד תום ההליכים כדי להילחם בתופעה ולהרתיע אחרים מלבצע גניבות של אבוקדו.

לדברי ערן רותם, סמנכ"ל תפעול ב"אבוקדו גרנות", עשרות מגדלים, שחלקם סובלים ממכות גניבה באופן כמעט יומיומי, כבר הצטרפו להתארגנות. "הניסיון מלמד כי חקלאי אשר יוצא לשטח בעקבות התראת גניבה במטעו, יצליח להניס את הגנבים מעצם נוכחותו במקום, רעש תנועת רכבים, כלבים וכו'. אך לא תמיד יש באפשרותו לעשות זאת מהיותו יחיד, מרוחק ולא זמין להגעה למטע וגם אם מצליח לעשות זאת, הוא מעמיד את עצמו במצבי סיכון העלולים להסתבך. מסיבה זו פועלת ההתארגנות החקלאית כערבות הדדית שמשרתת את כל השותפים בה. הגעה של מספר רב של חקלאים יחד ובמהירות, מהווה כוח הרתעה, כזה שגם אם הצליחו העבריינים להימלט, הם מבינים שגדול הסיכוי שייתפסו אם יחזרו לגנוב באיזור זה. שמניס את הגנבים עוד בטרם ביצעו את זממם". לדבריו, בכל מקרה שכזה, מוזעקים מיד גם צוותי מג"ב או משטרה מקומיים, שאם נדרש, מבצעים הם את המגע הישיר עם העבריינים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.