בלחץ ועדת הכספים: משרד החקלאות יעביר 20 מיליון ₪ להצלת מכון וולקני

11 נוב 2018 המחברת/ת:

לצד כך חסרים עדיין 10 מיליון ₪ להשלמת המתווה להצלת המכון אותו מקדמת ועדת הכספים, כאשר באוצר כרגע מסרבים להשלים את הסכום. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "דורש תשובה מהאוצר עד סוף השבוע, אחרת גם אנחנו לא ניתן תשובות". ח"כ עופר שלח: עבור מדיניות שר האוצר אין לכם בעיה להוציא מיליארדים מהרזרבה", ח"כ אורי מקלב: "זו תוכנית לחיסול המכון"

בדרך להצלת מכון וולקני? ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (ג') דיון מעקב לעניין קיצוץ של כ-55 מיליון ₪ בתקציב המכון בשנת 2019, הצפוי להביא לשיתוק בפעילות המכון ולפגיעה קשה במחקר החקלאי בישראל. כזכור בדיון שהתקיים לפני כשבועיים, קראה הוועדה להעמיד 30 מיליון ₪ נוספים לתקציב 2019, כפתרון להמשך פעילותו התקינה של המכון, כאשר 20 מיליון יגיעו ממשרד החקלאות ו-10 מיליון יגיעו ממשרד האוצר. בנוסף הצהירו משרד החקלאות והאוצר כי הם בוחנים את פעולות התפעול השוטפות של המכון, על מנת להבין את צרכיו המהותיים.  

בדיון היום הודיע נציגת המשרד כי מנכ"ל המשרד הודיע על כוונתו להקצות 20 מיליון ₪, אך יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ציין כי בהתאם למתווה, על מנת להציל את המכון יש צורך בהשלמת 10 מיליון ₪ נוספים ודרש ממשרד האוצר להעביר את הכסף: "אם לא אקבל תשובה עד סוף השבוע גם אתם לא תקבלו מאתנו תשובות". ביקורת קשה נמתחה מצד ח"כים נוספים על התנהלות האוצר. מנגד טענה נציגת אגף תקציבים כי תוספת משרד החקלאות מעמידה את המכון בקו הקיצוץ שנגזר על יתר משרדי הממשלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "אנחנו בדיון נוסף, ביקשתי תשובה לגבי 20 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב שיביא משרד החקלאות ו-10 מיליון ₪ שיביא משרד האוצר".

סיון ינקוביץ, מנהלת תחום תקציבים, משרד החקלאות: "מנכ"ל משרד החקלאות הודיע שהוא מוכן לתת 20 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב לטובת מכון וולקני".

תמר לוי בונה, אגף תקציבים, משרד האוצר: "ישבנו ובחנו עם משרד החקלאות לאחר הישיבה כאן את נתוני התקציב, בפועל התקציב של המכון עמד על כ-40 מיליון ₪, שבפועל היו צריכים להיות מקוצצים 21 מיליון לפי נגזרת הקיצוץ הממשלתי הרוחבי, התוספת של 20 מיליון מצד משרד החקלאות מחזירה את מכון וולקני לעומק הקיצוץ עליו שהחליטה הממשלה, המכון מתיישר מול שאר הקיצוצים במשרדים".

ח"כ מיקי לוי: "זה לא נכון ולא בר השוואה, מי יכול להתקיים מ-17 מיליון אחר שתוקצב ב-70 מיליון?! זה לא כמו כל משרד לו תקציבים גדולים הרבה יותר".

ח"כ גפני: "ה-10 מיליון ₪ מדובר שיבואו מהרזרבה של משרד החקלאות".

לוי בונה: "תקנות רזרבה זה לא כסף גמיש, מדובר על תקנות שיועדו להתייקרויות במהלך השנה, שינויים שנעשים, לפסקי דין גדולים".

ח"כ עופר שלח: "אין לכם בעיה לקחת מיליארדים מהרזרבה אם זה במדיניות של שר האוצר, את מדברת על קיום של מכון שיש לו חשיבות לאומית, מה זה ה-10 מיליון ₪ האלה, מאיפה אתם מביאים את הדברים האלה?!". 

ח"כ גפני: "אני מבקש לאפשר למשרד החקלאות לתת 10 מיליון ₪ מהרזרבה שלו. תשובה שלילית תביא גם לתשובה שלילית מהוועדה הזו למה שאתם מבקשים".

לוי בונה: "לא תהייה פגיעה בעובדים של מכון וולקני. הטענה הייתה לכספים לארנונה וחשמל, הודיעו כעת על 20 מיליון לדברים האלה".

ד"ר ענת זאדה, חוקרת במכון וולקני: "נניח שהמנהלים שלי לא יכולים לשלם חשמל, אני צריכה להחזיר את הכספים של התורמים שלי כי אני לא יכולה לחקור בלי חשמל, אני יכולה רק לשבת ולגרש זבובים".

לוי בונה: "אנחנו מתחייבים שלא תהייה פגיעה בתקציבי השכר והמחקר".

ח"כ אורי מקלב: "אלה סיסמאות, כבר עכשיו פוגעים במחקר. הפערים בין ההישגים אליהם המכון הגיע למה שמעמידים לטובת החוקרים לא מובנים. אל תזרקו סיסמאות, זו תוכנית חיסול של המכון הוולקני".

ח"כ יעל כהן פארן: "טכנולוגיות של מים וחקלאות אלה הדגלים שלנו כלפי חוץ, איך אתם מפרקים את הדבר הזה?!".

ח"כ מיכן בירן: "10 מיליון אחרי הסכומים שאתם מעבירים פה זה כלום, אתם עושים בכוונה, אני מציעה לנקוט יד קשה נגד האוצר".

פרופ' אליהו פינרמן, ראש מינהל מכון וולקני: "ראש הממשלה אמר בכנס שאנחנו המכון הטוב בעולם והוא יעזור לנו לפתור את בעיות המזון בעולם, הסתכלנו אחד על השני ואמרנו הוא לא יודע שאנחנו לא יכולים לפתור את בעיות המזון של העובדים שלנו?".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "נעלבתי מהתשובה, אפנה לממונה על התקציבים, אם לא אקבל תשובה עד סוף השבוע על 10 מיליון ₪ גם אתם לא תקבלו מאתנו תשובות, גם אנחנו נדבר ברמזים".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.