בצל המלחמה והמשבר בענף החקלאות קיימו מועצת הדבש ומשרד החקלאות את כנס 'דבורים והאבקה' ע"ש הטייס והדבוראי זוריק לב ז"ל

29 ינו 2024 המחברת/ת:
כנס דבורים והאבקה כנס דבורים והאבקה צילום: מועצת הדבש

הכנס על שם הטייס והדבוראי המפורסם תא"ל זוריק לב, בן כפר ביל"ו שנפל במלחמת יום הכיפורים, התקיים ביוזמת מועצת הדבש ושה"מ במשרד החקלאות, בקריה החקלאית בבית דגן, בהשתתפות: אבי דיכטר, שר החקלאות ופיתוח הכפר, במטרה להעלות את המודעות לחשיבותו של הענף ושמירתו, בייחוד בעת הזו.

הכנס עסק באתגרי ענף הדבוראות במלחמה, בה מתמודדים דבוראי העוטף וקו העימות, עם מציאות מורכבת, ואינם מורשים להגיע לחלק מהכוורות בשטחים שהוכרזו שטח צבאי סגור, ובנוסף מתמודדים עם המחסור בידיים עובדות לחקלאות.

שר החקלאות ח״כ אבי דיכטר אמר בכנס: "הכנס החשוב שמוקדש לטייס והדבוראי זוריק לב ז"ל, מעניק השראה ומחבר את כולנו לשורשים הלאומיים והקיומיים שלנו, שכיום צריכים להתחזק יותר ממה שהם היום. באזור שאנו חיים בו, על שטח של 22 אלף קילומטר מרובע, מדינה שרוצה לקיים חיים יציבים וחזקים, צריכה להיות חזקה ביטחונית, כלכלית, חברתית, חקלאית, וכן - חזקה גם בתחום האבקה והדבורים. שליש מהמזון הגולמי בעולם הינו תוצר של האבקה. דבורת הדבש תורמת לתוצר החקלאי באמצעות האבקת גידולים, בהיקף של 215 מיליארד דולר בשנה, מדובר במספרים פנומנליים. המשמעות היא, שהכל תלוי ביציבות פעולת האבקה המתבצעת על ידי דבורת הדבש, דבר שמשותף וקריטי לכל חקלאי שמגדל גידולים חקלאיים".

כמו כן, הוסיף השר דיכטר: "עולם החקלאות היה פעם שק החבטות של מדינת ישראל, אך לא עוד. בהצעת התקציב היה ניסיון לחתוך ענפים משמעותיים במשרד החקלאות שלא הסכמנו להם, כמו להעביר את הגנת הצומח למשרד הכלכלה כרגולטור, להעביר גם את השירותים הווטרינרים, לסגור את משרד המדען הראשי ולהעבירו לקרן מחקרית חיצונית, שזה בעצם לקבור את המחקר החקלאי, לסגור את המחוזות, להפריט את שה"מ ועוד. אני שמח שהצלחנו לבלום את זה, אך אני מוטרד מזה שיש עדיין כאלה בין מקבלי ההחלטות שחושבים במונחים שאפשר לעשות חקלאות בלי חקלאים".

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש אמר: "כיום, יותר מתמיד, צריך לתמוך בדבוראים ובכלל החקלאים היושבים בגבולות המדינה ומהווים מגן אנושי האוחז בקרקע ואחראי לביטחון המזון של ישראל. למרות הקשיים להגיע לכוורות במרחב אזורי המלחמה בדרום ובצפון מצליחים הדבוראים להגיע לחלק מהן ולטפל בהן, תוך תאום הכניסה לשטחי הגבול ובהתאם להנחיות צה"ל. בהתייחסות לתוכן הדברים המוצגים בכנס הוסיף ואמר כי, עלינו להבין את המשמעות בהענקת חשיבות עליונה לחקר הדבורים והאבקה מאחר והדבורים מאביקות חלק ניכר מהגידולים החקלאיים, וללא דבורים יקשה עלינו להשיג מזון מהצומח לקיום צרכי האנושות. "המחקרים שמוצגים בכנס, באים כדי לסייע למאביקה החשובה ביותר, כדי שתוכל להמשיך ולבצע את עבודתה בהאבקת צמחי החקלאות בעולם משתנה בו הדבורה סובלת מאיומים ממשיים להמשך פעולתה עקב משבר האקלים, ההתחממות הגלובלית והתרחבות האורבניזציה, שמובילים לצמצום שטחי מרעה הדבורים וירידה באיכותם עקב הפחתה משמעותית של הצמחים הצוּפָנִיִים בטבע".

דורון ליבנה יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל, בירך את שר החקלאות וצוות המשרד אשר מובילים רוח מפקד שונה מקודמיו בשמירה על החקלאות, ואמר: "בשבת השחורה ב-7 באוקטובר, ספגה ישראל מהלומה רצחנית וקשה מנשוא, שהנחיתה גם מכה אנושה על השטחים החקלאיים - גידולי השדה, החממות, המטעים, הפרדסים, הכוורות, הרפתות והלולים. מדינה חפצת חיים לא יכולה להפקיר את יכולת הייצור החקלאי המקומי שלה ולצמצם אותו לשוליים בלבד. היא חייבת לשים את החקלאות והחקלאים בראש סדר העדיפויות שלה, כמי ששומרים ומגינים על זכות הקיום שלה. מדינה קטנה כשלנו, הנמצאת תחת איומים מתמידים, חייבת לדאוג לביטחון המזון לאזרחיה".

בנוסף, דנו בכנס בדרכי ההתמודדות עם איומי משבר האקלים על חיי דבורת הדבש, ותופעת היעלמות הדבורים אשר כתוצאה מכך קיים איום ממשי לפגיעה בהאבקה החקלאית, המתבצעת על ידי הדבורה. בכנס הוצגו המחקרים האחרונים בתחום.

עוד השתתפו בכנס: אבי לב נציג משפחת לב, גבי עדין, מנהל אגף בעלי חיים, שה"מ, ד"ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה"מ, שלומי זרחין מדריך מחוזי תחום גידול דבורים בשה"מ, חגי שפיגלר מנהל המחקר החקלאי, חוקרים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד.

מנתוני 'מועצת הדבש': בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ-3 מיליארד שקלים בשנה. בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ-80,000 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.