מערכות אגרי-וולטאיות לייצור אנרגיה מתחדשת יוקמו בשטחי החקלאות של קיבוצי גרנות על-ידי שיכון ובינוי אנרגיה וקבוצת רימון

02 אוק 2023 המחברת/ת:
מערכות אגרי-וולטאיות לייצור אנרגיה מתחדשת יותקנו בשטחי החקלאות של קיבוצי גרנות הדמייה שיכון ובינוי אנרגיה מערכות אגרי-וולטאיות לייצור אנרגיה מתחדשת יותקנו בשטחי החקלאות של קיבוצי גרנות הדמייה שיכון ובינוי אנרגיה הדמיה: שיכון ובינוי אנרגיה

עד לשנת 2030, 30% מייצור החשמל במשק צפוי להתבסס על אנרגיות מתחדשות, זהו היעד שהוצב בישראל. מזכר הבנות פורץ דרך, שנחתם בין גופי חקלאות וייצור אנרגיה בישראל, עשוי לקדם השגת יעד שאפתני זה. חברת שיכון ובינוי אנרגיה, יצרן החשמל הפרטי המוביל במשק האנרגיה הישראלי, חתמה על מזכר לשיתוף פעולה ולהקמת מיזם משותף עם קבוצת "גרנות" וקבוצת התשתיות והאנרגיה "רימון", במסגרתו יפעלו הצדדים לצורך פיתוח והקמה של פרויקטים אגרי-וולטאים לייצור אנרגיה מתחדשת בשטחי החקלאות של קיבוצי גרנות ובאזורים נוספים שלגרנות זיקה אליהם.

מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי יוצא דופן ביו שלושה גופים מובילים בתחום האנרגיה והחקלאות, אשר צפוי להגדיל באופן מהותי את היקף פעילותם בתחום האגרי-וולטאי, שהינו אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים בסגמנט הדו-שימוש. עתודות הקרקע הפנויות והזמינות בישראל הן מוגבלות ומצומצמות, דבר אשר מציב אתגרים משמעותיים לפיתוח מיזמי אנרגיה מתחדשת בקנה מידה גדול. לכן, לשיתוף פעולה זה חשיבות רבה - משקי גרנות מונים כ-35 אלף דונם של מטעים. קרקע חקלאית זו, תשרת בצורה מיטבית את המטרה הכפולה של ייצור אנרגיה לצד גידול יבולים ותייצר עבור החברות תשתית לפיתוח פרויקטי אנרגיה בהיקף ניכר.

ענף האגרי-וולטאי חווה צמיחה משמעותית לא רק בישראל אלא גם מחוץ לגבולותיה. לידע ולניסיון היישומי הייחודי שייצברו החברות במסגרת הפעילות המשותפת, חשיבות לא מבוטלת הן לפעילות במסגרת המיזם המשותף והן להרחבת הפעילות בתחום, למיזמים נוספים שיפותחו בישראל ובחוץ לארץ.

במסגרת המיזם יפעלו שיכון ובינוי אנרגיה וקבוצת רימון לצורך קידום פריסת מערכות סולאריות בשילוב מערכות אגירה מתקדמות בשטחי הקיבוצים של גרנות. מערכות אלה תהיינה מותאמות לחקלאות, עם שקיפות משתנה, תלוי סוג הגידול הספציפי. מדובר במערכת חכמה המוצבת מעל הגידולים בגובה מותאם, שנעה באיזון בין דרישות הצמח לאור וקרינה לבין הדרישות האנרגטיות. הלוחות מותקנים על עמודים המאפשרים גישה נוחה למיכון חקלאי. הלוחות בעלי יכולת היפוך של 240 מעלות, המאפשרת גישה וניקוי קלים ואף יוצרים הצללה בימי החורף והקיץ, המגנה על העצים מפני נזקי קור וחום קיצוניים. באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים, חיישנים ומצלמות, ייבחנו וינוטרו ההשפעות של קרינה, טמפרטורה ולחות האוויר והקרקע, צריכת המים, הפיזיולוגיה של הצמח ותמונת האקלים תחת הפאנלים על מנת להבטיח את השילוב האופטימאלי בין השימוש החקלאי ובין השימוש בקרקע לייצור האנרגיה.

יישום הנושא האגרי-וולטאי מגוון את מקורות ההכנסה של החקלאים ומקטין את הסיכונים שלהם, מייעל את השימוש במשאב הקרקע ונותן מענה להתחממות הגלובלית על ידי אדפטציה והפחתת פליטות עקב השימוש באנרגיית השמש לייצור חשמל. כמו כן הוא מאפשר תוספת הכנסה יציבה ובטוחה מייצור אנרגיה ושמירה על החקלאות בתקופות שפל, חיסכון בעלויות חקלאיות, החל מאידוי מים מופחת, קונסטרוקציה לשימוש חקלאי והגנה מפני חרקים, הגנה חלקית ממצבי קיצון של חום, קור, קרה וכו' ושיפור היבול החקלאי. על רקע המחסור בשטחים פתוחים מדובר בניצול מירבי של פוטנציאל השטח.

שיכון ובינוי אנרגיה הינה יצרן החשמל הפרטי המוביל במשק האנרגיה הישראלי. החברה צברה מעל ל-15 שנות ניסיון בתחום האנרגיה, כשבבעלותה פרויקטים במגוון טכנולוגיות – גז טבעי, פוטו וולטאי, תרמו-סולארי, אגירה שאובה, רוח ואגירה באמצעות סוללות, בישראל, רומניה, איטליה וארה"ב. החברה פועלת לאורך כל שרשרת הערך - יזום, פיתוח, מימון, תכנון, רישוי, הקמה, הפעלה ואחזקה של מתקנים. לשיכון ובינוי אנרגיה פורטפוליו נכסים בהיקף כולל העולה על 6 ג'יגה-וואט.

קבוצת רימון הינה שחקנית בולטת בייזום פרויקטים בתחום האנרגיה וכן חברת תשתיות מובילה בישראל בפרויקטי תשתית וקדיחה וספקית המים הפרטית הגדולה בישראל. הקבוצה מקימהומפעילה  מתקני קו-גנרציה ומערכות סולאריות ליצירת חשמל, ו מנהלת ומפעילה רשתות חלוקת חשמל וגז טבעי. בשנת 2022 פרסה החברה 32 ק"מ צנרת (מתוך 174 ק"מ) לחלוקת גז, הצטרפו 3 ישובים ל ניהולחלוקת חשמל ו-8 מתקני קו-גנרציה מצויים בהקמה.  

גרנות הוא קואופרטיב החקלאות הגדול בישראל השייך ל-43 קיבוצים ומושבים, מאיזור קיבוץ נחשונים במרכז ועד קיבוץ החותרים בצפון. בית האריזה לאבוקדו של גרנות מטפל בכ-50,000 טון אבוקדו מדי שנה המגיע מכ- 35,000 דונם של מטעים. החברה הנה אחת משתי היצואניות הגדולות בישראל של אבוקדו ופירות הדר ומייצאת כ-70% מהתוצרת לשווקים ברחבי העולם.

לדברי גיורא מרום, מנכ"ל חקלאי גרנות, תחומי החקלאות והאנרגיה הולכים יד ביד, אינם באים אחד על חשבון השני ועם האיזון הנכון תומכים, משלימים ומשרתים זה את זה. "בזכות שיטת הדו-שימוש במערכות אגרי-וולטאיות, בהן ניצול הקרקע נעשה באמצעות פאנלים סולאריים שמפיקים אנרגיה מאור השמש והם מיועדים גם לצורכי חקלאות, נפתח אופק חדש בפני החקלאים. שיתוף הפעולה בין החברות משלב ידע בתחום האנרגיה, ידע בתחום החקלאות, יכולות תכנון והקמה וניסיון שיביאו לביטחון כלכלי לחקלאים לאורך שנים".

לדברי כרמל יוגב, משנה למנכ"ל קבוצת רימון: "מאחר וכיום כבר כמעט ולא נותרו שטחים פתוחים בישראל וגגות מתאימים להתקנות משמעותיות, פוטנציאל ההתפתחות העתידי של השוק הסולארי בישראל יהיה ברובו דו שימוש  בדגש עלשטחים חקלאיים, וכחברת בת של גרנות אנחנו רואים פוטנציאל גדול גם בצד החקלאי וגם בצד הסולארי ויכולתנו להציע פתרון משולב ויחודי גם לצד האנרגטי וגם לצד החקלאי . כחלק מהחשיבות והראיה הכוללת שלנו את נושא איכות הסביבה ושימור החקלאות, אנחנו מאמינים בשיתוף הפעולה של 3 חברות מובילות בתחום ואת היתרונות שכל צד מביא למיזם".

לדברי מור יגאלי, ראש תחום אגרי-וולטאי בשיכון ובינוי, "בכל פרויקט אנו מנטרים ומיישמים היתכנות של דו-שימוש בקרקע חקלאית לייצור חשמל, יחד עם שמירה על חקלאות מיטבית. החברה מנהלת כיום 37 אתרי מחקר בפריסה ארצית באיזורי אקלים שונים על גידולי חקלאות שונים בהם אבוקדו, הדרים, גידולי שדה ועוד, וזאת בליווי 6 מכוני מחקר שונים. בנוסף לכך אנו מקדמים פרויקטים אגרי-וולטאים בשלבים מתקדמים על שטחים של מאות דונמים. אנחנו רואים פוטנציאל משמעותי בשיתוף הפעולה עם גרנות ורימון ומאמינים שהידע והניסיון שלנו בתחום האנרגיה יחד עם הידע והניסיון של השותפים שלנו בתחום החקלאות יניב פירות בעתיד הקרוב ויתמוך במעבר של מדינת ישראל לאנרגיה מתחדשת".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.