להחזיר את הפועלים הפלשתינים לחקלאות

עובדים בחקלאות עובדים בחקלאות Adobe Stock

על רקע העובדה המצערת לפיה רק מאות בודדות של ישראלים התגייסו לעבודה בחקלאות- בתנועת כפרי האיחוד החקלאי קוראים להחזרת העובדים הפלשתינים לעבודה בענף החקלאות בטווח הקצר ובהכנת תכנית אסטרטגית להשבת העבודה העברית לחקלאות.

המחסור האדיר בעובדים בענף החקלאות מהווה איום משמעותי על עתיד החקלאות בישראל. ניסיונה של הממשלה לייבא עובדים זרים אינו מדביק את המחסור האדיר שקיים, ולמרות הרצון הטוב של אלפי המתנדבים הישראלים, אין בכך כדי לתת מענה אמיתי לאתגרים.

לפי נתוני מרכז המחקר של הכנסת בשנת 2019 מספר המועסקים בענף החקלאות היה כ 79 אלף, 21% מהם פלשתינים ו 31% זרים, כאשר שכרם של הפועלים הפלשתינים הוא מחצית משכרם של העובדים הישראלים או הזרים (3,708 שקלים).
בשנת 2022 הועסקו כ- 74 אלף עובדים בחקלאות, כשליש מהמועסקים עובדים זרים, ורבע פלשתינים כאשר שכרם של העובדים הפלשתינים עלה אך במקצת.

מאידך, העסקת עובד זר כרוכה בעלויות נכבדות ובבירוקרטיה. נכון ל 2023 לפי תחשיב בסיסי לפי חוקי המדינה שנעשה, לכאורה עובד תאילנדי מכניס לכיסו לפחות 8000 שקלים לחודש אלא שמאחר שהעובד התאילנדי בא לארץ בכדי להרוויח הוא עובד שעות נוספות מלא ולכן המשכורת כמעט מוכפלת. יותר מכך- ברגע שלא מתאפשר לו לעבוד שעות נוספות הוא בורח לחקלאי אחר. העלות לחקלאי אינה מסתכמת רק בשכר המשולם לעובד הזר ולכך יש להוסיף תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי וכן פיצויים ופנסיה, ביטוח רפואי, מגורים, הזנה, אגרות ועוד כאשר מתוך כל הוצאות אלה מוכרים כהוצאה כ 600 שקלים בחודש בלבד לפועל במקום 1800 שקלים לפועל בחודש- כל זאת כאשר תקופת ההעסקה מוגבלת לתקופה בת חמש שנים.

מאידך כאשר מדובר בפועל פלשתיני כמעט שאין הוצאות נוספות על החקלאי המעסיק.

מדובר ברע הכרחי וזאת עד שמדינת ישראל תגבש מדיניות שתחזיר את הישראלים לעבודה בחקלאות.

החקלאות אחת מהעבודות המועדפות בישראל המקנות מענק לחיילים משוחררים שעבדו חצי שנה ביותר מ-10,000 ₪ ובנוסף משרד החקלאות גם קבע מענקים נוספים לחקלאי בגובה של 2000 שקלים כאשר הביטוח הלאומי מצידו אף הוא יזם מסלולי תמיכה בגובה של אלפי שקלים לכל מי שבא לעבוד בחקלאות, אלא שמדובר בנוהל זמני שאינו תחליף למדיניות שתכליתה החייאת העבודה העברית.

נכון ל 28.12.23 פנו כ 200 חקלאים בבקשה להעסקת עובד ישראלי בשכר אלא שעל פי חמ"ל משרד החקלאות, שהאיחוד החקלאי שותף פעיל בו, אין קליטה של עובדים ישראלים בהיקפים גדולים ונכון לסוף השנה מדובר על 223 עובדים ישראלים בלבד זאת למרות שנרשמו כ- 30 אלף.

מדובר בשיעור בטל בשישים שמוכיח את הצורך בנקיטת מדיניות מסודרת ורצינית.

גם אין די בעידוד חיילים משוחררים לעבוד בחקלאות. יש להחזיר את מסלול הנח"ל, לאפשר לסטודנטים לשלב עבודה בחקלאות במסגרת פר"ח, לחייב צעירים בגיל גיוס שאינם מתגייסים לצה"ל לעשות שירות אזרחי בחקלאות. עד אז, אין מנוס מהשבת פועלים פלשתינים לחקלאות במיידי ועד אז מציעים באיחוד החקלאי כי כל חקלאי שמחזיק בהיתר העסקה לעובד פלשתיני יתאפשר לו להמירו לויזה לעובד זר עונתי בכדי למלא את המחסור.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.