פרס חקלאית פורצת דרך יוענק ליאנה בר ממושב כמהין על פועלה לקידום החקלאות בישראל

01 ספט 2024 המחברת/ת:
יאנה בר. יאנה בר. צילום אלבום פרטי

במעמד שרים, חברי כנסת, אנשי עסקים ומובילים בתחום החקלאות יוענק פרס חקלאית פורצת דרך יוענק ליאנה בר ממושב כמהין, בוועידת ישראל לחקלאות ה-15 שתתקיים ב2-3/9 בי"ם, על פועלה למען החקלאות בישראל.      

יאנה בר, ממושב כמהין, בת 47 , נשואה + 3 , עלתה לישראל בשנת 96 מצ'כיה. כשהגיעה לארץ היתה בוגרת 12 שנות לימוד עם בגרות מקצועית של מודדת שטחים/ כבישים. בשנת 96 הגיעה לביקור בישראל כמתנדבת הישר למושב כמהין למשך שנה שלמה. 

באותה השנה שהתנדבה, הכירה את בעלה כיום, דור ראשון של חקלאים והתאהבה בעולם החקלאות. הרעיון לגדל סילקורניה נולד מהמטרה לחסוך במים מתוקים, שתמיד חסר בארץ, ובגידול הסילקורניה משתמשים במים מלוחים, כי זה מה שהסיליקורניה דורשת. המקור הטבעי שלה הוא בחופי ים או במליחות מדברית. המים המלוחים עשירים במינרלים וויטמינים וכל הדברים הטובים הללו נטמעים בצמח. 

ייחודו של צמח הסיליקורניה, הנו שהוא ירק לכל דבר. דומה לסוקולנטים. טעמו מלוח, נראה כמו אספרגוס קטן בגודל 10 ס"מ. ניתן להשתמש בו כתוספת בתוך חביתה, או כירק טרי בתוך סלט וגם בתוך בישול, כמו מוקפץ. לאלו שסובלים מעודף לחץ דם, מומלץ לאכול מהצמח הזה כתחליף למלח. הצמח גם רווי במינרלים ברמות גבוהות, שאין אותם בשום מאכל אחר. ניתן להשתמש בסליקורניה כתוסף תיבול טרי לסלט במקום מלח או בשיטות הכנה שונות, כמו: בישול, אידוי, טיגון והחמצה של מזונות שונים במקום שימוש במלח. הסליקורניה משתלבת במתכונים של מאכלי דגים, עוף ובשר ומעניקה לתבשילים טעם מלוח עם מעט חמצמצות.

יאנה משווקת בערך כ- 500-600 טון בשנה לחוץ לארץ. השוק הישראלי פחות דורש את המוצר הזה אבל היד עוד נטויה. רוב העולם נהנה כיום מהמוצר הזה מלבד מדינת ישראל. 

ועידת ישראל לחקלאות ה-15 שתתקיים ב-2-3/9 בי"ם תעמוד בסימן הבטחת בטחון המזון בישראל, הפחתת יוקר המחייה והכפלת הייצור החקלאי. ועידת ישראל לחקלאות תיערך בנקודת זמן מאתגרת ומורכבת, בה החקלאות הישראלית נאבקת על קיומה בצפון ובעוטף עזה, מתמודדת עם מחסור חמור בכוח אדם בעקבות המלחמה ועם רפורמות המאיימות על ענפים רבים ומשברים שונים. ‎להרשמה ופרטים אודות הועידה https://mashov.co/

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.