עדכון פעילות - מזכ״ל התאחדות החקלאים (18/08/24)

אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל

עוד שבוע עבר והציפייה לבשורות טובות עדיין קיימת. חופשת הקיץ נמשכת וכולנו בתקופה רגועה במקצת ובכל זאת השבוע המשכנו להניע את התהליכים הבאים לטובת החקלאות הישראלית.

  • מחסור בעגבניות – בימים אלה אנו חווים ברשתות שיווק ובשווקים מחסור בעגבניות. המחסור כעת נובע ממספר סיבות:
    1. הטמפרטורות הגבוהות בחודשים יוני ויולי שגרמו להבשלה מוקדמת ונזקים ליבול.
    2. החרם הטורקי ועצירת הייבוא מירדן בעקבות בעיית הכולרה בירדן.
    3. הקטנת שטחי גידול העגבניות בישראל בכ-16 אלף דונם.
    4. הורדת המכס על יבוא עגבניות.
    5. יקור תשומות כמו מים, עבודה ועוד.
    6. גידול באוכלוסיה.
    7. חוסר השקעה בצמיחה.

      כל אלה גורמים לעליית מחירים חדה ואף למחסור שמוערך בכאלף טון לשבוע.  אנו מעריכים שהמחסור ימשך כשלושה חודשים. בעקבות המחסור משרד החקלאות ובטחון המזון פתח את מכסות העגבניות הפטורות ממכס בהיקף של 5000 טון, לחודשיים הקרובים  (לצפייה בהודעת משרד החקלאות לחץ כאן)  והאריך את התמיכה במגדלי העגבניות מייצור מקומי בעוד עשרה ימים (עד 25 באוגוסט. עוד פרטים על נוהל התמיכה בהמשך)
      לאור העלייה במחירים (מעל עשרה ₪ לק"ג) והשיח התקשורתי בנושא, קיים שיח נרחב בנושא גם במשרד החקלאות בימים האחרונים. יש לציין כי אירגוני החקלאים התריעו בכל העשור שחלף שהארוע הזה עלול להתרחש. רק משרד החקלאות בראשותם של השר דיכטר והמנכ"ל אורן לביא היו מוכנים אחרי שנים רבות לשנות את המדיניות, להקשיב לאירגוני החקלאים ולחקלאים ולפעול לחיזוק בטחון המזון של אזרחי מדינת ישראל ולחיזוק היצור המקומי, דבר שהיה צריך לבצע אותו לפני שנים רבות ולא לחכות ל"קריאת השכמה".

      בהזדמנות זו גורמים שונים שמעוניינים "למלא" את הכיסים שלהם בעוד קצת כסף החלו במסע לחצים על משרד החקלאות לפתוח יבוא ללא מכס, גם במוצרים אחרים שאין בהם מחסור, או שיש בהם מחסור מדומה בכל מיני תרוצים שמטרתם  "להשחיר"  את החקלאות ואת החקלאים .
  • חוק הסדרים לשנת 2025 – במסגרת פגישת הכנה של שולחן הארגונים בנושא חוק ההסדרים לשנת 2025 (במידה ויוגש לכנסת), התקיים דיון חשיבה על דרכי פעולה לגבי שני נושאים שהאוצר מבקש לקדם : ביטול התכנון במשק החלב והכנסת נושא החי (בשר בקר, בשר פטם וביצים) לחוק "מה שטוב באירופה טוב בישראל".   ברור לכולנו שנצטרך לגבש מדיניות בנוגע לנושאים אלה ולעבור ממצב של תגובה שבו אנחנו מוצאים את עצמנו מרבית הזמן בשנים האחרונות, למצב של יוזמה משותפת של כלל האירגונים החקלאיים ולעשות עבודה רבה בכל התחומים (כנסת, תקשורת והציבור הרחב ) כדי לסכל/למזער את מרבית התכניות ואנו ערוכים לכך ולכן התקיימה הפגישה.
  • סיור ברמת הגולן – ביום חמישי שעבר, קיימנו סיור ברמת הגולן עם הרפרנטים של החקלאות והמים באגף התקציבים שבמשרד האוצר, אוראל פיין וליהי צלאל, במטרה להציג להם את החידושים הטכנולוגיים בענף התפוח והאגס וכן את פיתוח משק המים לחקלאות בצפון רמת הגולן. ביקרנו בבית אריזה בראשית, במטעי הקיר הפירותי בשטחי קיבוץ מרום גולן, במאגר מים בראון - מאגר עם דו שימוש (כולל סולארי). את הסיור הובילו אסף קרת, מנכ"ל בראשית, גבי קוניאל מנהל הפיתוח העסקי של התאגיד ואיתן שדה מנכ"ל אגודת המים מי גולן. סיימנו את הסיור בביקור במערך האריזה והמיון בבית האריזה של בראשית. הביקורים הללו חשובים מאחר והם מדגישים לאנשי משרד האוצר את החשיבות הרבה באחיזה בשטח וכן את השינויים הטכנולוגיים שעושים החקלאים, במטרה לשפר את כושר התחרות,בסיוע קטן של המדינה למרות ההבטחות ולמרות הורדת המכס. אין כמו מראה עיניים להמחיש את הדברים עליהם אנחנו מדברים במשרדים ובכנסת. תודה לליהי ולאוראל וכן למנהלי ונוטעי תאגיד בראשית בגליל ובגולן שעושים עבודה כמעט בלתי אפשרית שלעיתים מתבצעת תחת אש.
  • חברת סולבר - ביום רביעי שעבר, התקיים דיון בוועדת כספים לגבי הסכנה בסגירת חברת סולבר. חברת סולבר מייצרת שמן וכוספאות. החברה ממוקמת באשדוד ואשקלון ומעסיקה קרוב ל -200 עובדים. הלקוחות העיקריים של המפעל הם יצרני מזון, השוק המוסדי בתחום המזון וענף החקלאות, עבורו מייצר המפעל כוספאות המשמשות כמקור חלבוני עיקרי בתעשיית המזון לחיות משק. חברה סולבר עלולה להסגר כתוצאה מהורדת המכסים באופן לא מושכל ועליית מחיר נוספת במזון לבעלי חיים. לשמחתנו הלחץ עזר ויו"ר וועדת הכספים הודיע שבמהלך ספטמבר יצא צו מתוקן בחתימת שר האוצר בצלאל סמוטריץ שמחזיר את המכס ל- 7% על המוצרים שהמפעל מייצר (יש רשימה מסודרת של קודי מוצרים) למשך שנתיים. אנו מודים לשרים סמוטריץ ,ברקת ודיכטר, לחברי הכנסת בראשות יו"ר וועדת הכספים הרב משה גפני וכן לחברי הלובי החקלאי בכנסת שפעלו נמרצות לבטל את הורדת המכס, במטרה לשמור על רציפות הייצור המקומי ללא תלות מוחלטת ביבוא ובמטרה לשמור על בטחון המזון של אזרחי מדינת ישראל. אנחנו עדיין צריכים לוודא שהדברים אכן יסגרו כמו שהובטח ולנסות ולשנות את משך זמן המכס מעבר לשנתיים. גם באירוע זה באה לידי ביטוי הפעילות המשותפת של אירגוני החקלאים בתיאום עם איגוד יצרני המזון בהתאחדות התעשיינים.
  • עדכוני נהלים - משרד החקלאות ובטחון המזון ממשיכים להוציא נהלים לקול קורא ולהגשה במגוון תחומים. לחלקם חיכינו זמן רב.
    • נוהל לתמיכה ישירה במגדלי זיתים לשמן – עדכון המועד האחרון להגשת בקשות- כחלק ממאמצי המשרד לתמוך במגדלי עצי הזית בישראל , להבטיח ולחזק את ייצור שמן הזית המקומי ולהתמודד עם הפחתת המכסים, המשרד יעניק תמיכה ישירה על סך של כ- 40 מיליון ₪. התמיכה הישירה למגדלים תחולק למגדלי זיתים לשמן בהתאם לטכנולוגיית הגידול (בעל ושלחין) ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי המשרד. המועד האחרון לנוהל הוארך עד לתאריך 15 בספסטמבר 2024. לצפייה בנוהל הקליקו כאן.
    • הגדלת היקף השיווק העגבניות מייצור מקומי - עדכון המועד האחרון להגשת בקשות - משרד החקלאות יוזם מהלך להגדלת היקף שיווק העגבניות מייצור מקומי בעונת הסתיו (ספטמבר – דצמבר 2024), לשם חיזוק ביטחון המזון הטרי בישראל. במסגרת יוזמה זו, משרד החקלאות יתמוך במגדלים שיתרמו להגדלת תפוקת העגבניות לשיווק בעונת סתיו 2024.  התקציב שיוקצה לטובת התמיכה יעמוד על עד 12 מיליון ₪. המועד האחרון לנוהל  יום ראשון 25 באוגוסט 2024 (הקליקו כאן לצפייה בנוהל).
    • נוהל תמיכה בהשקעות במיזמי חקלאות מתקדמת ואגריטק ברמת הגולן – פורסם להערות הציבור. החלטת הממשלה מס' 864 מיום 26.12.2021 בנושא "תכנית לעידוד צמיחה דמוגרפית בת קיימא ביישובי המועצה האזורית גולן וקצרין לשנים 2022-2025" עוסקת בין היתר בנושא מיזמי חקלאות מתקדמת ואגריטק. בהתאם לקבוע בהחלטה, המשרד פרסם את הנוהל להערות הציבור שיקדם את הרחבת שרשרת הערך החקלאית של האזור, יתרום לפיתוח חקלאות מבוססת ידע וטכנולוגיה ויוביל לחדשנות חקלאית בעלת ערך מוסף כלכלי אזורי. תקציב הנוהל יעמוד על 2.6 מיליון ₪.

      לצפייה בנוהל התמיכה הקליקו כאן.  המועד האחרון להגשת הערות הציבור הינו יום ה' ה- 29/8/2024.  הערות הציבור יוגשו לדוא"ל  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
  • קול קורא מחקרים וניסויי שדה בענף הירקות לשנת 2025 - הנהלת ענף הירקות פונה לגופים העוסקים במו"פ ובמחקר היישומי להגיש בקשות לתקצוב מחקרים בענף הירקות לשנת .2025 הדיונים (במסגרת הוועדות המקצועיות של הגידולים השונים) לקביעת סדרי עדיפויות ולאישור תכניות המחקר וניסויי שדה לשנת 2025 יתקיימו במהלך החודשים אוקטובר - דצמבר 2024. סך כל התקציב להצעת מחקר לא יעבור 80 אלף ₪ לשנה.

    את התוכנית יש להגיש כדלקמן: כל החוקרים, יגישו על פי הקובץ המצורף את תכניותיהם לכתובת דוא"ל:This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  בהצעות המחקר יש לציין את נושא תכנית המחקר, תוך הקדשת תשומת לב לתיאור הבעיה, חומרתה, תיאור ההצעה לפתרון הבעיה והתקציב הנדרש לביצוע המחקר.  הנהלת מו"פ ירקות תיתן עדיפות למימון מחקרים וניסויי שדה בעלי היתכנות יישומית ותוך מתן מענה לצרכים המקצועיים של מגדלי הירקות.  מועד אחרון להגשת הצעות להנהלת הענף 30.9.2024. ניתן לראות את הקול קורא בהקלקה כאן.

לתשומת ליבכם - כעת שהכנסת בפגרה, אזורים, ענפים או חקלאים, שמעוניינים שנגיע לסיור או להיפגש איתנו מוזמנים לפנות ליהודית אושרי מנהלת הלשכה בהתאחדות בטלפון 03-7719092

אנו עדיין סופרים את הימים ועברו  הרבה יותר מידי ... (עברנו את ה- 315 ימים) ואנחנו עדיין מקווים ומאחלים לשקט ולרוגע ושהחטופים ותושבי הישובים שפונו ישובו לביתם והשקט ישרור שוב במדינה האהובה שלנו.  

אורי דורמן

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.