עדכון פעילות - מזכ״ל התאחדות החקלאים (30/06/24)

אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל

בשבוע החולף הצלחנו לקדם מגוון נושאים ואנו שמחים לשתף אתכם:

  •  דיונים בוועדות הכנסת: 
    • "מה שטוב באירופה טוב לישראל" – וועדת הבריאות המשיכה את עבודתה על חוק המזון. הדיון שבוע שעבר עסק ברגולציה בנושא "אקרילמיד". אנחנו מזכירים הרבה את החומר הזה ולמעשה למדנו עליו רק לקראת הדיונים בוועדה. האקרילמיד הוא חומר שנוצר בתהליך עיבוד גידולים שהמרכיב המרכזי שלהם הוא "עמילן" (תפו"א, תירס, חיטה ועוד). טענתנו שבניגוד למטרות החוק, העיסוק באקרלמיד, לא רק שלא יוריד את המחירים אלא אף יעלה אותם. לאחר מו"מ, בו השתתפו גם אורן ברנע מארגון מגדלי ירקות ועו"ד יגאל דנינו, היועץ המשפטי של התאחדות חקלאי ישראל עם משרד הבריאות, החקלאות והאוצר הצלחנו לדחות את יישום הרגולציה באישור וועדת הבריאות בחמש שנים ולאחר מכן למשך שנתיים נוספות לא ינתנו עיצומים כספיים למי שמפר את יישום הרגולציה. כדי ללמוד את הנושא משרד האוצר התחייב לממן משרה בתוך משרד החקלאות שתפקידו יהיה תכלול נושא האקירלמיד והשפעתו על החקלאות. חמש שנים זה זמן לא מבוטל ואסור לנו להירדם בשמירה. צריכים להכין תכנית פעולה ולראות אם וכיצד נוכל לבצע התאמות. אנו גאים בהישג המשמעותי הזה, ואנו תקווה שגם בשאר הרגולציות נצליח להגיע להבנות דומות. ברצוני שוב להודות לח"כ יוני משריקי, יו"ר הוועדה, על שיתוף הפעולה והבנה עמוקה בחשיבות של ענף החקלאות והסכנה במעבר החוק במתכונתו הנוכחית.
  • טפסים באתר רשות המיסים – בשעה טובה, ביום שני (24 ביוני), נפתחה האפשרות באתר רשות המיסים להגיש בקשות לתביעות נזק עקיף בחקלאות ב"מסלול הוורוד". ניתן להגיש תביעות בענפים הבאים: הדרים, מטעים ובירקות חממה באזור (0-9) ובאזור הדרום (0-7 וגם 7-20). כדי להגיש יש להיכנס לקישור ולפעול בהתאם להנחיות הבאות:
    • היכנסו לאזור האישי שלו (הכפתור בצד השמאלי העליון) 
    • לחצו על הריבוע "נזק עקיף תביעה חדשה" 
    • תגיעו לחלון תביעת פיצויים עבור "נזק עקיף" - מסלול אדום עם התאמות לענף החקלאות ביישובי ספר במלחמת חרבות ברזל (מסלול "ורוד") שם תראו את הטופס הממוחשב. 
    • הורידו את הטופס המתאים למחשב. 
    • בסיום מילוי הטופס לאחר שמילאתם את כל הפרטים וחתמתם על הטופס, יש להמשיך בתהליך.

      תודה לאנשי מס רכוש, לאנשי משרד החקלאות והצוות מטעם התאחדות חקלאי ישראל וארגוני המגדלים. תודה מיוחדת לבועז סופר ואנשי משרדו בהכנת הטופס הממוחשב והתאמתו לכל ענף וענף.
  • מחיר המטרה של החלב הגולמי - מחיר המטרה המתעדכן אחת לרבעון צפוי לרדת ב- 1 ביולי ב-7 אגורות. הירידה נובעת בעיקר מירידה במחירים של המזון ורכיב הרטרו (ההפרש בין המחיר שנקבע ברבעון 2 לבין העלויות שנרשמו בפועל). ככל הנראה ההוזלה לא תתגלגל לצרכנים.
  • "תעזרו לנו לשקם, עד התלם האחרון" - ביום שלישי שעבר, התכנסה שדולת החקלאות בכנסת במסגרת כנס "חקלאות בצל המלחמה – סיפורם של חקלאי קווי העימות במלחמת חרבות ברזל", שנתן במה לקולם של חקלאי קווי העימות בצפון ובגנב המערבי. הכנס נערך ביוזמת ח"כ אלון שוסטר ובנוכחות חברי השדולה החקלאית: ח"כ מטי הרכבי צרפתי, ח"כ יצחק קרויזר, ח"כ ששון גואטה, ח"כ גלעד קריב וח"כ מיכאל ביטון. בכנס השתתפו גם סגן שר החקלאות, ח"כ משה אבוטבול, יו"ר וועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי, ח"כ לימור סון הר מלך, מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, ארגונים חקלאיים, תנועות מיישבות, חקלאים וחקלאיות מגבול הצפון ומהנגב המערבי, תנועות נוער חקלאיות ועוד. ניצלתי את דבריי הכנס בכדי להזכיר לכולם את חשיבותם ועוז רוחם של החקלאים בישראל : "מאז ה-7 באוקטובר החקלאים נאחזים בקרקע, ממשיכים לעבד את הקרקע, ממשיכים לחלוב, ממשיכים לגדל וממשיכים לשמור על רציפות תפקודית ועל וביטחון המזון של אזרחי ישראל - למרות כל הקשיים. לזכות כולם יש להודות: לאזרחי מדינת ישראל לא היה חסר כלום. המדפים היו מלאים כל הזמן. זו ההוכחה לחוסן הגדול של החקלאות. את זה צריך להמשיך - המבט צריך להיות קדימה".
  • הגדלת מכסת העובדים הזרים - בעקבות ההחלטה להגדיל את מכסת העובדים הזרים, החלטת ממשלת תאילנד לאפשר חזרתם של עובדים והחלטת משרד החקלאות לבטל את מודל הקיצוץ, צפוי היצע עובדים זרים שיגרום לכך שתוך מספר חודשים לא יהיה יותר מחסור בידיים עובדות בחקלאות. החקלאים שזקוקים לידיים עובדות מתבקשים לפנות בהקדם באמצעות הקולות הקוראים המצורפים ולבקש את מספר העובדים שהם צריכים. ההתאחדות עומדת לרשותכם בכל דבר ועניין הקשור לנושא זה.
    • הארכת מועד הקול קורא לחקלאים פעילים לקבלת המלצה לתוספת עובד זר - האגף לגורמי ייצור במשרד החקלאות מזמין חקלאים להגיש בקשות לתוספת עובדים זרים למי שכבר מעסיק עו"ז, וצריך עוד בשטח הגידול עליו הצהיר. ניתן להגיש בקשות עד 10.7.
    • נוהל הגשת בקשה לקבלת המלצה להיתר להעסקת עובד/ים זר/ים לשנת 2024 - האגף לגורמי ייצור במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מזמין חקלאים חדשים וחקלאים פעילים אשר אין להם הקצאה לעובדים זרים לשנת 2024, להגיש בקשה לקבלת המלצה למתן היתר, לצורך העסקת עובד/ים זר/ים בשנת 2024. ניתן להגיש בקשות עד 10.7.
    • בקשה לקבלת עובדים זרים לחקלאים שעסיקו עובדים פלשתינאים – גם הקול קורא הזה הוא עד 10.7.
  • סקירה בדבר סיכום תהליך המו"מ בדבר הסכמי המים - ערכתי סיכום קצר של השתלשלות הסכמי המים. הסיכום עושה סדר ומסביר מהם הבעיות והיכן אנחנו עומדים כיום. מוזמנים לקרא פה.
  • עליית תעריפי המים – ביום ראשון מועצת רשות המים קבלה החלטה להעלות את מחיר המים. מחיר המים יעלה מה- 1 ביולי ב- 1.6%. העלייה הזו מתונה מהעליה שבקשה רשות המים בשיעור של 8%, לאור בקשתו של שר האנרגיה אלי כהן למתן את העלייה ובשל ההסתייגויות של אירגונים רבים, בהם התאחדות חקלאי ישראל ו'מים לישראל', מהכוונה לעלות את מחירי המים בתקופת מלחמה. תעריפי המים לפי סוגי המים יופיעו באתר ההתאחדות כפי שאנו מפרסמים מידי עדכון של התעריף.
  • חוק המים – ביום ראשון שעבר, עבר חוק המים את אישור וועדת שרים לחקיקה וביום רביעי הצעת חוק המים (תיקון - קביעת תעריפי מים לחקלאות), התשפ"ד-2024 של חברי הכנסת אלון שוסטר ורם בן ברק והצעת חוק המים (תיקון - קביעת תעריפי מים לחקלאות), התשפ"ד-2024 של חבר הכנסת משה גפני וקבוצת חברי כנסת והצעת חוק המים (תיקון - קביעת תעריפי מים לחקלאות), התשפ"ד-2024 של חברת הכנסת מיכל וולדיגר אושרו בקריאה טרומית ויעברו לדיון בוועדת הכלכלה להמשך דיון. תודה לחברי הכנסת מהלובי החקלאי מטי צרפתי הרכבי ,ששון גאוטה ויצחק קוריזר שפעלו רבות לקידום הצעת החוק, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ על התמיכה, לשר החקלאות אבי דיכטר ולסגנו משה אבוטבול ולשר האנרגיה אלי כהן ולכל השותפים לעבודה: חברי הכנסת ועוזריהם, אנשי משרד החקלאות בראשותו של המנכ"ל אורן לביא, אנשי מים לישראל: איתן ברושי, אורן עמיאל ותמיר סלע, אנשי שולחן הארגונים הקיבוציים בהנהלתו של יעקב בכר, ותודה אחרונה למבשרת ואנשי משרדה על העבודה הקשה.
  • ייבוא יין בצוברים – משרד הכלכלה פרסם נוהל ייבוא יין בצוברים להערות הציבור בחודש מרץ. לאחר שהוגשו ההערות לציבור התקיים שבוע שעבר "שולחן עגול" בזום של כל מי שהגיש הערות לציבור. כמעט כל הנוכחים, מלבד יקב אחד שטען שחסר יין ישראלי, דברו נגד פתיחת הייבוא וזאת מחשש לערבוב בין יין מיובא ליין ישראלי ללא יכולת אבחנה, שעלול לגרום לנזק כבד לענף יצרני מפואר, שמשלב חקלאות, תעשייה ותיירות ,משתרע על שטח של כמעט 70 אלף דונם ונמצא רובו ככולו בפריפריה של מדינת ישראל. השימוש עד היום בנוהל המדובר היה רק בשנת שמיטה, אך האינטרס הכלכלי של היקבים התחבר היטב לרצון של שר הכלכלה ניר בברקת להציג מהלכים שלכאורה נועדו להוריד מחירים. הדבר עשוי הוביל להפיכת החריג לקבוע. אנו מקווים שאנשי משרד הכלכלה ששמעו את הטיעונים יקבלו את ההחלטות הנכונות.
  • נוהל לתמיכה ישירה במגדלי זיתים לשמן – לשנים 2023-2024 – משרד החקלאות ומשרד האוצר חתמו ב- 17 באוקטובר 2023 על סיכום בין-משרדי בעניין ענף שמן הזית (לצפייה בנוהל הקליקו כאן). מטרת הנוהל לסייע למגדלים המקומיים להתמודד עם הפחתת המכסים על שמן הזית. הסיכום קובע כי יתוקצבו 30 מיליון ₪ לשנה החל משנת 2023 ואילך, לטובת תמיכה ישירה במגדלי זיתים לשמן. בגלל שההסכם נחתם בשלהי 2023, הוחלט שהסכום של שנת 2023 (9.6 מיליון ₪) יתווסף לסכום התמיכה לשנת 2024 ולכן סך התמיכה לשנת 2024 תעמוד על 39.6 מיליון ₪. התמיכה הישירה תחולק למגדלי זיתים לשמן בהתאם לטכנולוגיית הגידול (בעל ושלחין) ובהתאם לקריטריונים שייקבעו על ידי משרד החקלאות. ניתן להגיש בקשות לתמיכה במסגרת נוהל זה החל ממחר יום שני ה-2.7.2024 עד ליום ה-15.8.2024 , באמצעות מערכת התמיכות המרכזית של משרד החקלאות - מערכת ה"תאנה".
  • הצעה דחופה לסדר – "אכיפת חוק סימון ארץ מקור" – ח"כ אלון שוסטר הגיש הצעה לסדר לאכוף את החוק של סימון ארץ מקור. לאחר שבסוף דצמבר החוק נכנס לתוקף, הוא אינו מיושם כראוי. לפי מה שפרסמה הרשות להגנת הצרכן ב- 77% מבתי העסק לא יושם החוק. ח"כ שוסטר מבקש להעלות את הנושא לסדר היום ולסייע לממש את כוונת המחוקק ואת רצון הציבור לחזק את המשק הישראלי, לסייע לחקלאות הישראלית ולהעצים את הביטחון התזונתי במדינה על ידי תוצרת מקומית. הדיון בהצעה יהיה בוועדת הכלכלה ואנו נמשיך לעקוב.

אתר התאחדות חקלאי התעדכן וכעת ניתן למצוא בו סקירות על הנושאים שעל סדר היום ואת כל העדכונים הקודמים בצורה ברורה וידידותית.

כולנו מסתכלים לעבר הצפון ומקווים ומאחלים לשקט ולרוגע ושהחטופים ותושבי הישובים שפונו ישובו לביתם והשקט ישרור שוב במדינה האהובה שלנו.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.