שיתוף פעולה מחקרי ובינלאומי לצמצום משבר המים העולמי

18 אפר 2023 המחברת/ת:
שיתוף פעולה מחקרי ובינלאומ שיתוף פעולה מחקרי ובינלאומ באדיבות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

כנס שהתקיים במכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בקמפוס שדה בוקר קידם שיתוף פעולה אקדמי בין חוקרים מישראל, מהרשות הפלסטינאית ומאנגליה בכדי לנסות ולמזער את משבר המים העולמי, בחסות הקונסול הבריטי.

אחת ההשלכות הדרמטיות של שינויי האקלים הקיצוניים היא התפתחות משבר מים עולמי שבא לידי ביטוי בהפחתה משמעותית במשקעים ובצורות ממושכות בחלקים רבים בעולם. מדינות רבות נאלצות להתמודד עם אתגרים קיומיים הקשורים במים. 

נכון להיום, רק כ-0.5% מהמים על פני כדור הארץ הם מים שראויים לשתייה, אולם התפלגותם העולמית אינה אחידה, כך שישנם אזורים נרחבים שהם יבשים או יבשים למחצה. יתרה מכך, גידול האוכלוסייה, צורך הולך וגדל ביצור מזון ושינויי אקלים קיצוניים אשר מגבירים את תהליכי המדבור, מעצימים את חשיבות המים אשר הופכים משאב יקר המצוי בחוסר רב.

בכנס שהתקיים בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן גוריון בנגב בחסות הקונסול הבריטי, נפגשו מומחי  מדעי הצמח, חקלאות ומשאבי מים מהמכונים לחקר המדבר של אוניברסיטת בן-גוריון, מהמכון הוולקני, אוניברסיטאות לנקסטר ונוטינגהם הבריטיות ונציגים מהרשות הפלסטינאית. בשיתוף פעולה אקדמי, הם החליפו מידע קיים על מחקרים שונים בתחום המים והחקלאות המדברית ושיתפו בדרכי פעולה שצריך לנקוט כדי לנצל היטב את מעט המים שנותרו.

שיתוף פעולה רב תחומי זה כלל הרצאות ודיונים על בחירה של מיני צמחים חסכוניים בצריכת מים, חיסכון במים על-ידי מדידות מרחוק של מצב הצמח, יישומי חישה מרחוק ובינה מלאכותית עבור חקלאות ברת קיימא.

בנוסף במסגרת הכנס, התקיים סיור במכונים לחקר המדבר ובמו"פ רמת נגב שנערך ע"י פרופ' נעמי תל-צור מאוניברסיטת בן-גוריון, שם היא הציגה את הפרספקטיבה הייחודית של המכונים לחקר המדבר דווקא בגלל הימצאותם בשטח עם אקלים מדברי, את מחקרם בנושא המים וטכנולוגיות עכשוויות העשויות לעזור בהתמודדות עם האתגרים העולמיים שהוזכרו.

"דווקא בימים מורכבים אלו, המטרה של כולנו היא להראות שמדע ושיתוף פעולה בינינו אפשרי וטובת כולנו נמצאת ישירות לנגד עינינו." אמרה פרופ' נעמי תל-צור מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

קרדיט צילום: באדיבות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.