משרד החקלאות וביטחון המזון קידם חקיקה שתאפשר אכיפה יעילה ומהירה יותר בעבירות צער בעלי חיים

06 אוג 2024 המחברת/ת:

התיקון יאפשר להרשיע אדם בהפרת תקנות צער בעלי חיים, ללא הדרישה להוכיח כי הייתה לנאשם "מחשבה פלילית" ויאפשר כוח אכיפה רחב יותר כנגד העוברים על תקנות צער בעלי חיים

משרד החקלאות וביטחון המזון ממשיך לפעול למען שמירה על רווחת בעלי חיים. עבור כך, העלה המשרד הצעה לתיקון תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים)(החזקה שלא לצרכים חקלאיים), שבמסגרתו מבקש המשרד לקבוע כי חלק מהעבירות המנויות בתקנות יוגדרו כעבירות של אחריות קפידה. ההצעה הובאה לאישור בוועדת החינוך, התרבות והספורט היום (א'), ואושרה.

עד כה נקבע כי הפרת ההוראות הקבועות בתקנות מהווה עבירה מסוג מחשבה פלילית, ולכן על מנת להרשיע אדם בהפרת תקנות צער בעלי חיים, נדרש להוכיח כי היה מודע למעשיו ושביצע אותם מתוך "מחשבה פלילית". דרישה שהפכה את תהליך האכיפה והענישה כנגד מפרי התקנות, למורכב.

לכן, על מנת לבצע אכיפה יעילה ומהירה יותר, וכן לקדם את רווחת בעלי החיים במדינת ישראל, מעתה עבירה על חלק מן התקנות, כאלו שאופיין הינו טכני ופשוט, יהוו עבירות של אחריות קפידה – עבירות שאינן דורשות הוכחת מחשבה פלילית או רשלנות, ועצם ביצוע המעשה מהווה עבירה. למשל: מתן מזון מקולקל, החזקת בעל חיים במתחם ששטחו קטן מהקבוע בתקנות, קשירת כלב כשלצווארו קולר חנק (אלא אם אדם מחזיק ברצועה), העבדת סוסים וחמורים מעבר לזמן המותר ועוד. התיקון לתקנות יהווה שינוי מהותי באכיפת נושאי צער בעלי חיים וייעל את התהליך, וכן יעלה את כושר ההרתעה נגד ביצוע עבירות אלו, בתקווה שיביא לגילוי רמת זהירות גבוהה יותר בטיפול בבעלי חיים, וכן דפוסי התנהגות רצויים וחיוביים יותר בציבור.

ד"ר דגנית בן-דב, רופאת האגף לרווחת בעלי חיים במשרד החקלאות: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה באכיפת עבירות צער בעלי חיים, ומוביל מדיניות של אפס סובלנות כלפי עבירות אלו. תיקון זה הוא תולדה של עבודת מטה מאומצת, בשיתוף עם הרופאים הווטרינרים העירוניים, לייעול האכיפה ברשויות המקומיות, והגברת ההרתעה, באופן שיאפשר לנו לפעול לקידום רווחת בעלי החיים ביעילות ומהירות רבה יותר מכפי שיתאפשר עד כה". 

אורי סירוטה, הממונה על התביעות בלשכה המשפטית במשרד החקלאות: "התקנות הותקנו ב-2009 ומטרתן להסדיר היבטים וחובות של מי שמחזיקים בבעלי חיים שלא במגזר החקלאי. התיקון המוצע, שיזם משרד החקלאות ושקודם בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים, הופך חלק ניכר מהתקנות לעבירות של אחריות קפידה כך שניתן לאכוף אותן ללא צורך בהוכחת היסוד הנפשי של המבצע. תיקון זה יתרום לייעול מאמצי האכיפה, להגברת הזהירות של מי שמחזיקים בבעלי החיים ולרווחת בעלי החיים."

עזרו להגביר את ההרתעה כלפי העוברים על החוק - נתקלתם בחשד לעבירת צער בעלי חיים? התקשרו למוקד משרד החקלאות הזמין בכל עת, 24/7, בטלפון 6016*.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.