פרס חקלאות יוענק לטוני עלם מהיישוב גוש חלב (ג'יש) ליד הר מירון שבצפון על פועלו לקידום החקלאות בישראל

20 אוג 2024 המחברת/ת:
טוני עלם. טוני עלם. צילום לביב חדאד

במעמד שרים, חברי כנסת, אנשי עסקים ומובילים בתחום החקלאות יוענק פרס חקלאות לחקלאי טוני עלן מהיישוב גוש חלב (ג'יש) שבצפון בוועידת ישראל לחקלאות ה-15 שתתקיים ב2-3/9 בי"ם, על פועלו למען החקלאות בישראל, תוך כדי שמירה על גבולות ישראל.      

טוני עלם, בן 52, נשוי ואבא ל-3 ילדים, חקלאי מזה כ-30 שנה, מגדל על פני כ- 250 דונם המורכבים מ: תפוחים מזנים שונים, נקטרינות, דובדבנים, אפרסקים ופירות יער למיניהם. טוני לצד היותו חקלאי, עוסק גם כשמאי חקלאות וחבר באיגוד השמאים הארצי.

החקלאות מאז ומתמיד זרמה בדמו של טוני, הוא החל בצעירותו לעבוד עם אבא שלו ועד היום אביו שכבר ציין את גיל 80, עדיין עוסק בחקלאות. המשק של טוני נקרא "חוות הסוואנה" והוא מקווה שבנו בן ה-19 יצטרף אליו בעתיד כדור ההמשך. 

למרות שגוש חלב (ג'יש) קרובה לגבול, רק 5 ק"מ מגבול הצפון, היישוב לא פונה. מידי יום יש באזור אזעקות, ירי טילים, גם כתב"ם וטיל נפלו ביישוב שלו ולצד כל זאת – החקלאות ממשיכה כרגיל. טוני עובד ומעסיק כ-9  עובדים זרים ו – 5 עובדים ישראלים לא קבועים והאתגר הגדול ביותר שלו זה כוח האדם.  

לפני כ-13 שנה טוני הקים מרכז מבקרים עם אפשרות לקטיף עצמי של פרות, היו מגיעים אליו לחווה מכל רחבי הארץ, במיוחד לדובדבנים, לפטל אדום ושחור. כיום אין אפשרות לארח מבקרים ולקיים אירועי תיירות חקלאית בגלל המצב הביטחוני. המצב משפיע גם על מצב כוח האדם מצד העובדים, חלק מהפרות נשארו על העצים כי לא הצליחו לקטוף את כולם . עם פרוץ המלחמה הפועלים התאילנדים ברחו מהחווה וכל יום יש איום מחדש של כטב"ם וטילים אז קשה לטוני לעשות קטיף, כמו בשגרה. כיום הפועלים התאילנדים חזרו לעבודה, אבל הם מוגבלים מבחינת תנועה כשיש נפילות, אז הם הולכים הביתה והעבודה נפסקת, באמצע  קטיף הנקטרינות, אפרסקים והתפוחים.

טוני שמח על קבלת הפרס ומקדיש אותו לכל מי שעובד בחקלאות ויושב בפריפרייה, חשוב לו באופן אישי להמשיך ולדאוג לביטחון המזון של ישראל, שיהיה לנו מזון טרי לתושבי מדינת ישראל.

 ועידת ישראל לחקלאות ה-15 שתתקיים ב-2-3/9 בי"ם תעמוד בסימן הבטחת בטחון המזון בישראל, הפחתת יוקר המחייה והכפלת הייצור החקלאי. ועידת ישראל לחקלאות תיערך בנקודת זמן מאתגרת ומורכבת, בה החקלאות הישראלית נאבקת על קיומה בצפון ובעוטף עזה, מתמודדת עם מחסור חמור בכוח אדם בעקבות המלחמה ועם רפורמות המאיימות על ענפים רבים ומשברים שונים. ‎להרשמה ופרטים אודות הועידה https://mashov.co/

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.