משרד החקלאות מעדכן את מודל ההקצאה של העובדים הזרים בענפי החי לצורך הבטחת ביטחון המזון הלאומי

לול עופות לול עופות Adobe Stock

במסגרת העדכון, ברוב ענפי החי יוכפל הרף העליון המגביל להקצאה המירבית של העובדים הזרים המותרת בענף

שר החקלאות ופיתוח הכפר חה"כ אבי דיכטר: "מודל ההקצאה המעודכן לעובדים הזרים בענפי החי מהווה אבן דרך משמעותית למען עתיד הביטחון המזון שלנו - משימה לאומית שאני, כשר החקלאות של מדינת ישראל, מוביל מרגע כניסתי לתפקיד. המהלך יסייע לחקלאים בעוד ידיים עובדות, ויתרום לשיפור גורמי הייצור ולתוצרת חקלאית איכותית ומוגדלת.  מודל ההקצאה כאן, אינו בא על חשבון ההקצאה לתחומי החקלאות האחרים (פירות וירקות בעיקר). הגדלה משמעותית של מספר העובדים הזרים צפויה לקרות בתקופה הקרובה ונמצאת בשלבים מתקדמים מאוד, בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים ותובא להחלטת ממשלה לאחר שנידונה בוועדת שרים ליוקר המחיה בראשות רה"מ. נמשיך לפעול כל העת למען החקלאות הישראלית, בזכות טכנולוגיות חדשניות, מהלכים מתקדמים והצעדת הענף למקום טוב יותר, תוך שמירה על הצרכים הלאומיים שלנו. אני מודה למנכ"ל משרדי אורן לביא, על הובלת המהלך ולכל הגורמים המקצועיים במשרד שפועלים כל העת למען החקלאות בישראל"

אורן לביא מנכ"ל משרד החקלאות: "המשימה המרכזית שעומדת לנגד עיניי היא יצירת רציפות תפקודית בשגרה ובחירום לשם הבטחת המזון לאזרחי מדינת ישראל. עדכון מודל ההקצאה הוא צעד ראשון מבין שורה של צעדים ליצירת ודאות לחקלאי ישראל הדואגים לאספקת מקורות מזון למען ביטחון המזון הלאומי של המדינה. עדכון המודל נדרש בהתאם לדרישות שעלו מהשטח עוד מעת כניסתי למשרד. חקלאי ישראל זקוקים לכלל גורמי הייצור המבטיחים את קיומה של החקלאות בשגרה ובחירום. הגדלת הרף העליון של מכסת ההקצאה של העובדים הזרים בענפי החי, תשפר את היעילות והאינטנסיביות של התוצרת החקלאית, מהלך שיסייע להגדלת התוצרת המקומית שמקורה בחי. מדובר במהלך משמעותי עבור החקלאים, ובפרט עבור הרפתנים - אשר הסרת ההגבלה היא משמעותית ביותר. מודה לשר על האמון ושיתוף הפעולה"

כיום שיטת הקצאת העובדים הזרים מאפשרת לקבל עובד זר אחד מקסימום לכל רפת באשר היא. בהתאם למודל החדש, תחושב מכסת העובדים בהתאם לגודל ולסוג הרפת. עדכון מודל ההקצאה של העובדים הזרים בענפי החי, יסייע לחקלאים בעוד ידיים עובדות ובשיפור יעילות הייצור החקלאי-מקומי. המהלך צפוי להכפיל את המגבלה הקיימת להקצאת העובדים הזרים המותרת במרבית ענפי החי, וכן להביא לשינוי משמעותי באופן הקצאת העובדים הזרים בענפי החי, ובפרט ברפתות החלב. המודל העדכני עתיד לעודד רפתנים להגדיל את משקיהם, ובכך יענה על דרישות נוספות והכרחיות הנוגעות לכשרות ולתגבור עובדיהם בסופי השבוע.


החלטה משמעותית זו לענפי החי, התקבלה בתום עבודת מטה והליך התייעצות עם הציבור. בהתאם למתווה החדש, הקצאת מכסת העובדים הזרים של רפתות לחלב, תחושב בהתאם לגודל הרפת ולכמות החלב המיוצרת בה, ללא תלות במספר השותפים או בסוג הרפת. כל זאת בניגוד למצב הקיים היום, במסגרתו כל רפת מקבלת הקצאה של עובד זר אחד בלבד. כך רפתות תוכלנה להעסיק עד 3 עובדים זרים שיסייעו במשק, בהתאם לכמות החלב השנתית המיוצרת בה. למעשה, לראשונה, ניטרל המשרד את התייחסותו למספר השותפים ברפת כגורם מכריע בהגבלת העסקה של מעל לעובד זר אחד, ללא תלות בגודלה של הרפת, מיקומה וכמות החלב השנתית המיוצרת בה.

לצד זאת, גם בענפי החי האחרים (לרבות: דירים, פטם, מדגה וכדומה), תוגדל מכסת העובדים הזרים, ותעלה בהתאמה: ענף שהיה מוגבל להעסקה של עובד אחד, תגדל הקצאתו ל-3 עובדים; ענף שהיה מוגבל להעסקה של 3 עובדים, תגדל הקצאתו ל-5 עובדים; ענף שהיה מוגבל להעסקה של 5 עובדים, תגדל הקצאתו ל-7 עובדים.

עדכון המודל מהווה תשתית לקראת צעדים נוספים בתחום זה, יאפשר את ביטול מגבלות הקצאת העובדים הזרים, ובכך תגדל מכסתם. כמו כן, הצעד יתרום ליעילות בייצור החקלאי. בימים אלה, מתגבשת החלטת ממשלה להגדלת מכסת העובדים הזרים לחקלאות בעוד 9,000 עובדים.

במשרד מעריכים שכך ניתן יהיה להגביר את היעילות בענפי החי. המהלך המדובר הוא חלק מתוך הפעימה השנייה שאושרה לפני כשנתיים, במסגרתה הוגדלה מכסת העובדים הזרים בחקלאות בכ-6,000 ואינה מחליפה הקצאה לענפים אחרים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.