עדכון פעילות - מזכ״ל התאחדות החקלאים (01/09/24)

אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל

השבוע זכינו לראות בשובו של אחד החטופים בחיים ועוד גופות הובאו ארצה ויובאו לקבר ישראל, ואנו מאחלים ומצפים לשובם המהיר של כלל החטופים!  חופשת הקיץ הגיעה לסיומה והיום אלפי תלמידים (למעט השובתים) חוזרים למסגרות הלימוד. חלקם, רחוקים ממוסדות החינוך הרגילות שלהם. אנו מקווים לשובם המהיר לביתם ולשגרה הכל כך ברוכה.

להלן עדכון פעילות ההתאחדות בשבוע שחלף:

  • היערכות בשוק הדבש לקראת חגי תשרי - בכל השבוע האחרון עסקנו בנושא הדבש. כפי שפרסמנו בעדכון הקודם, בחגים הבאים עלינו לטובה, במדינת ישראל לא צפוי מחסור בדבש. ועל אף התנגדותנו לפרסום מכרז ליבוא דבש, פורסמו במהלך השבוע לא פחות משלושה מכרזים במשרדי ממשלה שונים. הגדיל לעשות משרד האוצר, שפרסם צו משלו ביום שני בערב שאיפשר ייבוא דבש ללא מכס ולללא הגבלת כמות, מחיר ואיכות, למשך שלושה חודשים . צו כזה היה מאפשר לייבואנים להכניס אלפי טון דבש, לאחסן אותו ולהוציא לשיווק דבש במשך שנתיים שלוש בהתאם למצב בשוק. ההתאחדות הביעה התנגדות חריפה לטיוטת הצו (לצפייה במכתב) ואף  הנחנו את ארגוני המגדלים, הוועדות החקלאיות, הקיבוצים והמושבים, להגיש התנגדויות משלהם לצו.  לאחר הפרסום של משרד האוצר פרסם משרד החקלאות צו לייבוא 200 טון דבש בצנצנות, ולסיום ביום רביעי בלילה, משרד הכלכלה פירסם מכרז תחרותי לייבוא 500 טון דבש ללא מגבלת איכות.  כלומר, שלושה משרדי ממשלה מתעסקים באותו נושא בדיוק!! בעניין שההוצאה הממצועת השנתית לנפש היא פחות מ- 10 ₪ .

    ובכל זאת, ביום חמישי בערב הגיעו משרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות להסכמה לפרסם נוהל ליבוא 500 טון דבש ללא מכס, במסגרתם משרד האוצר משך  את טיוטת הצו שהפיץ ליבוא בלתי מבוקר של דבש, משרד הכלכלה ביטל את המכרז שהוציא ומשרד החקלאות עדכן את המכרז, כך שניתן יהיה לייבא דבש בהתאם לתקן הישראלי ללא מכס בהיקף של עד 500 טון, זאת למרות שאין בישראל מחסור בדבש. בנוסף, חשוב לי להדגיש , שהתמורה למגדלי הדבורים המקומיים לא השתנתה מזה 10 שנים ולכן הם לא הגורם למחיר הגבוה לצרכן. בנוסף הוצאנו ביום שישי הודעה תקשורת המסבירה הקוראת לצרכנים להקפיד לקנות רק דבש טהור מיצור מקומי ובתקן ישראלי. זה הדבר הנכון לעשות כדי למנוע את הנזק הכלכלי והחקלאי ולחזק את החקלאות הישראלית והתוצרת המקומית (לצפייה בהודעה הקליקו כאן).

    בשם התאחדות אני מבקש להודות לשר החקלאות ובטחון המזון, חה"כ אבי דיכטר, למנכ"ל המשרד אורן לביא, לסמנכ״ל סחר חוץ יעקב פולג, לרמ״ט המנכ״ל נטלי מור  ולכל הצוות הבכיר במשרד על מאמציהם  הרבים  לטובת חקלאי ישראל. תודה ללובי החקלאי בכנסת, לחברי הכנסת אלון שוסטר, ששון גואטה, יצחק קרויזר ומתי הרכבי – צרפתי על המכתב ששלחו בנושא  וכן לחברי הכנסת מכל סיעות הבית שסייעו, ולפרופ' טליה איינהורן שסייעה מאוד בכתיבת מכתב והודעות לשרי הממשלה ולחברי כנסת. תודה ליו״ר ארגון מגדלי הדבורים דורון ליבנה שפעל בנחישות לפתרון ראוי, לאופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש ולחברי הארגון וכן לכל האירגונים שחברים בהתאחדות.  זו ההוכחה לחשיבות שיתוף הפעולה ביחד בין הארגונים החברים בהתאחדות. תודה לכל מי שפעל וימשיך לפעול לחיזוק החקלאות המקומית.
  • תקנות לשעת חירום במשק החלב – בעדכון הקודם עדכנו על פרסום התקנות הוויסות בענף החלב להערות הציבור, ואכן בעקבות הלחץ שהופעל ירד מהפרק בשלב זה השינוי ב"התפלגות העמקים", המקלה על יצור החלב באיזורים החמים. התקנות יובאו לאישור דירקטוריון מועצת החלב השבוע. ככל הנראה הם יגיעו לוועדת כלכלה כמקובל.
  • עגבניות המחסור בעגבניות נמשך והמחיר ממשיך לעלות ומגיע מעל 15 ₪ לק"ג. משרד החקלאות עידכן שבשבוע האחרון נכנסו ארצה 370 טון עגבניות מאירופה. למרבה ההפתעה הרב (314 טון) נכנסו מטורקיה – באופן ישיר למרות "החרם". שאר הכמות הגיעה מפולין ומהולנד. בנוסף, נפתחו עוד ארצות ממזרח אירופה שמהן ניתן לייבא, וזה בנוסף ל- 21 מדינות שכבר מאושרים. כל העגבניות מגיעות ללא עוקץ כפי שמחוייב על פי הגנת הצומח. אנו קוראים לכם לבדוק האם העגבניות מסומנות ברשתות השיווק, לפי חוק סימון ארץ מקור ולהעביר לנו תמונות. מצב העגבניות בשוק המקומי אמור להשתפר רק בתחילת נובמבר שיתחילו קטיפים הראשונים של מה שנשתל לאחרונה.
  • פגישה אצל משה נקש – רשות האוכלוסין – ביום שלישי שעבר התקיימה פגישה נוספת אצל משה נקש ראש מינהל עובדים זרים. בישיבה השתתפו מטעם הרשות גם מיטל כהן שיטרית, ממונה על תחום חקלאות ברשות. הישיבה הייתה מוצלחת ועלו בה מגוון רחב של נושאים שעל הפרק:
    • כניסת עובדים זרים לארץ - הממשלה הגדילה את מכסת העובדים הזרים בחקלאות ל-70 אלף עובדים. הבעיה שהעובדים אינם מגיעים מתאילנד. משה הסביר שהממשלה התאילנדית סגרה את האפשרות להבאה פרטית וגם כאלה שיצאו מהארץ לחופשה או מסיבות אחרות לא יכולים לחזור. אנו ממשיכים לעשות מאמצים לשחרר את "הפקק". עדכנו את רשות האוכלוסין ששמענו מחקלאים על שביעות רצונם מהעובדים מסרי לנקה. משה שמח לשמוע שהחקלאים מרוצים מהעובדים מסרילנקה. הצעה נוספת לנסות לגייס עובדים גם ממאגר המשתלמים שהיה בארץ בעבר. רבים מבין עשרת אלפים המשתלמים שהיו בארץ מעוניינים לחזור. סיכמנו עם רשות האוכלוסין להעביר אליהם רשימה של שמות לפי מדינות ונקווה שנוכל להתקדם.

      בנוסף הבהרנו למשה שחייבים לעשות מאמץ להקטין את התלות בעובדים התיאלנדים ובממשלת תיאלנד, דבר שגורם לחוסר יציבות במשק העבודה לחקלאות ולחוסר וודאות ובסופו של דבר פגיעה קשה בחקלאות. הצענו למקד את המאמצים בהבאת עובדים מסרילנקה באמצעות שינוי דרסטי בתהליכי הקבלה של העובדים. הצענו לשלוח משלחת מישראל שתבצע את תהליך הקבלה ובאמצעות כך להקטין את המחסור בעובדים, להקטין את התלות וחוסר הוודאות בתיאלנד, משה השיב לנו שמינהל העובדים הזרים ברשות ההגירה ישקול את הצעותינו בדחיפות.
    • אכיפה - ענף החקלאות הפך "לספק" של עובדים לענפי המשק האחרים למשל במלונות ובמסעדות. אנחנו לא רואים צעדי אכיפה משמעותיים נגד מי שמעסיק את הברחנים. משה הסביר שחלק מהברחנים עברו לחקלאים אחרים וחלק לענפים אחרים. משה הבטיח לקיים ישיבה עם מחלקת האכיפה ברשות האוכלסין כדי ללחוץ על פעולות בנושא. בנוסף, נבקשכם להפיץ את המודעה שנמצאת בלינק הזה בקרב החקלאים בתפוצה רחבה.
    • צוות שעוסק בניכויים - בקרוב, לאחר ביצוע סקר נוסף יתפרסמו המסקנות של הצוות שבחן את נושא הניכויים המותרים משכר העובדים הזרים עבור מגורים
    • הארכה עבור עובדים שאמורים לסיים את שהותם בינואר 2025 – רשות האוכלוסין מטפלת בהארכה ומקווים שממש בקרוב גם פה תהיה בשורה.
    • עובדים שעזבו כדין - עובדים שעזבו על פי חוק את הארץ ורוצים לחזור יוכלו לשוב. הנוהל עודכן ונערכים לזה במערכות של רשות האוכלוסין.
    • חוזה העסקה - צריך לעשות חוזה חדש. זה נמצא בעבודה במשרד העבודה וגם שושנה שטראוס, היועצת המשפטית של המינהל לעובדים זרים מטפלת בזה.
      יצאנו בתחושה שיש  לנו אוזן קשבת במינהל ואנשים שהחקלאות חשובה להם מאוד. תודה רבה למשה נקש ואנשי צוותו.
  • פגישה עם יובל ליפקין מנהל מנהל בטחון המזון במשרד החקלאות- נפגשתי עם יובל לפגישת היכרות ודנו על תכנית העבודה לחצי השנה הקרובה של המינהל, שמתמקדת בעיקר בהכנת תכנית לבטחון המזון הלאומית. שוחחנו על הדרך לשילוב נציגי החקלאים בקבוצות העבודה שהוקמו, ועל אופן שיתוף הפעולה בין ההתאחדות לבין המנהל. סיכמנו לקיים כנס של מנהלי ארגוני המגדלים, נציגי התנועות והארגונים האזוריים שבו יוצג ע"י הנהלת המשרד תהליך הכנת התכנית ונחשוב יחד כיצד ישתלבו נציגי החקלאים בתהליך זה. אנחנו מאחלים ליובל הצלחה בתפקיד המאתגר שהוא קיבל ונסייע לו ככל שניתן להצליח.
  • הקמת שוק סיטונאי - במיפגש של נציגי ארגונים ומועצות ייצור במועצה אזורית חבל מודיעין, שיזם שמעון סוסן ראש המועצה הוצגה תכנית הראשונית להקמת שוק סיטונאי מודרני ומתאים לדרישות של השוק ושל החקלאים בהתאם למציאות המשתנה. השוק יקום בשטח השיפוט של המועצה בקירבה לצירי תנועה ראשיים וכן בקירבה לשדה התעופה ולמסילות רכבת. קבוצת היזמים של התכנית הציגה בישיבה תכנית ראשונית שהוכנה ע"י המשרד של האדריכל אילן אייזן וסקיצה ראשונית של התכנית. כל המשתתפים בפגישה בירכו על היוזמה, שעשויה להביא תועלת גדולה לחקלאים למשווקים ולצרכנים ולהחזיר את השוק בישראל להתנהגות נורמלית ולא הריכוזיות הענקית הקיימת כיום לאור שליטה של מספר בעלי הון בשוק. נציגי החקלאים שהשתתפו בישיבה התחייבו לסייע ככל שניתן לקידום התכנית ואישורה.
  • עדכוני נהלים - משרד החקלאות ובטחון המזון ממשיכים להוציא נהלים לקול קורא ולהגשה במגוון תחומים. לחלקם חיכינו זמן רב.
    • נוהל תמיכה בהקמת מתחמי לולי הטלה - מרבית לולי ההטלה בישראל, אשר הוקמו לפני עשרות שנים, ממוקמים במבנים ישנים, נמוכים וצפופים, בעלי גגות אסבסט, המצויים בלב היישובים שבהם הוקמו, בצמידות לבתי המגורים ואינם עומדים בדרישות שנקבעו. לאור הסיכון הכרוך במצב הלולים, הן בהיבט התפרצות מחלות בעלי חיים והן בהיבט בריאות הציבור, וקיומם של אינטרסים חשובים נוספים ובהם רווחת בעלי חיים, הגנת הסביבה, הפחתת מחירי התוצרת, שמירה על פרנסת המגדלים, (שרובם המכריע מתגורר בפריפריה). משרד החקלאות וביטחון המזון מקדם את הוצאת הלולים אל מחוץ לישובים, הגדלת הלולים ושדרוגם. במסגרת יישום מדיניות זו, משרד החקלאות וביטחון המזון מפרסם בזאת נוהל תמיכה בהקמת מתחמי לולי הטלה, המסדיר את תמיכת המשרד בתכנון מפורט לביצוע התשתיות ומבני הלולים ובהקמת התשתיות.

      היקף תקציב הנוהל לשנת 2024 יעמוד על עד 20 מיליון ₪ (בהתאם, תקציב נוהל התמיכה בהקמת ושדרוג לולים יעמוד על עד 80 מיליון ₪)  ניתן להגיש בקשות לתמיכה במסגרת נוהל זה החל ממחר (יום ב' ה- 2.9.2024) בקשות שיוגשו עד ליום 31.10.2024, העומדות בתנאי הסף והוגשו בהן כל המסמכים הנדרשים, יועלו לדיון בוועדת התמיכות במהלך שנת 2024. הגשת בקשות התמיכה תבוצע באמצעות מערכת התמיכות המרכזית של משרד החקלאות וביטחון המזון - מערכת התאנה. לצפייה בנוהל ניתן להקליק כאן.

לתשומת ליבכם - כעת שהכנסת בפגרה, אזורים, ענפים או חקלאים, שמעוניינים שנגיע לסיור או להיפגש איתנו מוזמנים לפנות ליהודית אושרי מנהלת הלשכה בהתאחדות בטלפון 03-7719092

אנו עדיין מקווים ומאחלים לשקט ולרוגע ושהחטופים ותושבי הישובים שפונו ישובו לביתם והשקט ישרור שוב במדינה האהובה שלנו.  

 

 

אורי דורמן

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.