האם אנו עומדים לקראת גל התייקרויות נוסף במוצרי המזון? זינוק חד בהשפעת מזג האוויר על מחירי הסויה, האורז והחיטה

15 אוג 2022 המחברת/ת:
אורית שיפמן, מייסדת ומנכ"לית  :ARK TRADE אורית שיפמן, מייסדת ומנכ"לית :ARK TRADE

 

אורית שיפמן, מייסדת ומנכ"לית  :ARK TRADE"מערכת הבינה המלאכותית שלנו מזהה כי השפעת פרמטר 'מזג האוויר' על מחירי הסחורות זינקה בתוך חודש בלבד במאות אחוזים. במקביל, נראה כי השפעת המלחמה באוקראינה על מחירי הסחורות החקלאיות פוחתת"

האם אנו עומדים בפני גל התייקרויות נוסף של מוצרי מזון? מנתוני חברת ARK TRADE עולה כי בעוד שהשפעת משבר המלחמה באוקראינה על מחירי הסחורות החקלאיות יורדת, נראה כי מזג האוויר הקיצוני, המאופיין בחוסר משקעים ובגלי חום במדינות השונות, צפוי להשפיע משמעותית על מחירי סחורות כגון חיטה, אורז וסויה.

ARK TRADE שהוקמה על ידי היזמת אורית שיפמן, הינה פלטפורמה דיגיטלית, המבוססת על בינה מלאכותית, לביצוע מסחר בינ"ל בכל סוגי הסחורות והמוצרים. הפלטפורמה סורקת ומנתחת בזמן אמת כמות גדולה של מקורות מידע המשפיעים על מחירי הסחורות השונים וזמינותם בשוק, וביניהם גם מקורות שאינם שמישים לאנליסטים. בכלל זה, מנתחת הפלטפורמה נתונים פיננסיים, חדשות, רשתות חברתית, שינויי מזג אוויר ומשבר האקלים, השפעת משברים עולמיים, אירועים פוליטיים, משברים פנים מדינתיים ובינלאומיים ועוד.

"מניתוח פלטפורמת הבינה המלאכותית של החברה עולה כי השפעת פרמטר 'מזג האוויר' על מחירי הסחורות זינקה בתוך חודש בלבד במאות אחוזים". אומרת אורית שיפמן, מייסדת ומנכ"לית ARK TRADE. לדבריה,   בחלק מהסחורות, כגון חיטה וסויה, פרמטר 'מזג האוויר' מהווה כיום את הפרמטר המרכזי שנראה שישפיע על המחירים בטווח הקרוב. זאת לעומת אחוזי השפעה בודדים לפני כחודש. "השפעת פרמטר 'מזג האויר' בפלטפורמה על מחיר הסויה עומדת כיום על למעלה מ-37% והשפעתו על מחיר החיטה עומדת על כ-27%. זאת לעומת 2.6% ו-1% בהתאמה, בלבד, לפני כחודש" מציינת שיפמן.

מנגד, מניתוח נתוני הפלטפורמה עולה כי השפעת הפרמטר 'משברים עולמיים', קרי המלחמה באוקראינה, שהיה הפרמטר המרכזי שהביא לזינוק במחירי הסחורות במהלך השנה, פוחתת. "מנתוני הבינה המלאכותית של הפלטפורמה נראה כי בטווח הקרוב האיום הגדול על מחירי סחורות כמו חיטה, אורז וסויה, הוא דווקא משבר האקלים" אומרת שיפמן.

החיטה, הסחורה המזוהה ביותר עם המלחמה באוקראינה, מדגימה אולי טוב מכל את השינויים שחלו לאחרונה בפרמטרים המשפיעים על המחירים. החיטה נסחרה בתחילת השנה במחיר 7.58 דולר לבושל. בעקבות המלחמה, מחיר החיטה זינק  עד לרמה של 12.78 דולר לבושל במחצית חודש מאי. ירידת השפעות המלחמה באוקראינה והחזרה ההדרגתית לייצוא החיטה מהמדינה הביאו לירידת המחיר, אולם בימים האחרונים הוא חזר לעלות וכיום הוא עומד על 8.06 דולר לבושל. מחיר גבוה בכ-6% מהמחיר בתחילת השנה, טרם המלחמה. כעת נראה כי תופעות מזג האוויר השונות ובראשן גלי החום והיובש, בעיקר באירופה (צרפת, ספרד, פולין, בולגריה ועוד) עלולות להביא לפגיעה משמעותית בהיקף התוצרת. מערכת הבינה המלאכותית של ARK TRADE מצביעה על כך שרגישות מחיר החיטה למזג האוויר בפלטפורמה זינקה לכ-27%, לעומת 1% לפני חודש בלבד.

גם מחיר הסויה צפוי להיות מושפע משמעותית ממשבר האקלים. בתחילת השנה נסחר בושל סויה במחיר של 12.3 דולר וזינק עד לרמה של 17.69 דולר לבושל במחצית הראשונה של יוני. מאז התהפכה המגמה ומחיר הסויה ירד משמעותית עד למחיר של 14.18 דולר. החל מ-21 ביולי מחיר הסויה שב לעלות ובימים אלה נסחרת הסויה במחיר של 15.35 דולר לבושל. נמוך אמנם ממחירי השיא, אבל גבוה בכ-25% מהמחיר בתחילת השנה.

ב-ARK TRADE מעריכים כי ההסבר לתנודתיות הרבה נובע מהשפעת מזג האוויר. עיקר גידולה וייצורה של הסויה הוא בארה"ב. אזורי הגידול המרכזיים של הסויה, במערב התיכון, סובלים מגלי חום ומתנאי יובש חריפים. כתוצאה מכך צפויה ירידה בהיקף הגידולים ובאיכותם. מנתוני החברה עולה כי פרמטר 'מזג האוויר', כגורם המשפיע על מחיר הסויה בפלטפורמה, זינק בתוך חודש מרמה של 2.6% לרמה של 37% וכיום ההערכה היא כי הוא הגורם המרכזי שישפיע על המחיר בטווח הקרוב. לשם השוואה, השפעת פרמטר 'משבר עולמי' על מחיר הסויה צנחה בפלטפורמה בתוך כחודש מכ-36% לכ-26% בלבד.

גם באורז רואים ב-ARK TRADE השפעה גוברת של פרמטר 'מזג האוויר', כאשר האורז נסחר כיום ברמות קרובות לשיא. מחירו של האורז עלה ממחיר של 14.63 דולר ליחידת מידה של 100 פאונד בתחילת השנה למחיר שיא של 17.82 דולר במחצית מאי. כיום נסחר האורז במחיר קרוב למחיר השיא - 17.15 דולר. זאת בעיקר בשל מחסור בגשם בהודו, יצואנית האורז הגדולה בעולם. שדות האורז בהודו הצטמצמו לשפל של 3 שנים ונוצר מחסור בזנים מסוימים. בנוסף, בנגלדש השכנה ניסתה להגדיל את היקפי הגידולים אולם הללו סבלו מהצפות שיגרמו לירידה בהיקף הייצוא מהמדינה ב -2022.

מניתוח הבינה המלאכותית של ARK TRADE עולה ההערכה כי השפעת פרמטר 'מזג האוויר' על מחירי האורז בטווח הקרוב צפויה להיות אף היא גבוהה ולעמוד על כ-19%.

שם הסחורה

מחיר ב-3 לינואר

שיא שנתי

מחיר נכון ל-12 באוגוסט

(בסוגריים – השינוי מתחילת השנה)

השפעת פרמטר מזג האוויר על המחיר בטווח הקרוב

סויה

12.3

17.69 (9 ליוני)

15.35 (24.8%+)

37.1%

חיטה

7.58

12.78 (17 למאי)

8.06  (6.3%+)

26.7%

אורז

14.63

17.82 (16 למאי)

17.15 (17.2%+)

18.7%

השפעת פרמטר 'מזג האוויר' על המחיר

מובהר בזאת, כי המידע האמור לעיל, ובכלל זאת הנתונים, הניתוחים המסקנות והפרטים, אינו מהווה ייעוץ מקצועי כלשהו, ואין במידע זה כדי לשמש, בין היתר, להסתמכות, לייעוץ להשקעות, מיסוי, היבטים פיננסיים ו/או משפטיים. המידע הכלול באמור

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.