ארגון מגדלי הפירות בישראל קיים סיור חירום במטעי צפון רמת הגולן ובחברת השיווק 'בראשית' עם משלחת נציגי ארגונים חקלאיים

18 יונ 2024 המחברת/ת:
סיור בצפון הגולן- סיור בצפון הגולן- צילום ארגון מגדלי הפירות בישראל

בהמשך לאתגרי המלחמה המשפיעה על החקלאות הישראלית, קיים ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, סיור במטעי צפון רמת הגולן ובחברת השיווק 'בראשית', בהשתתפות אורי דורמן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ומשלחת נציגי ארגונים חקלאיים, במטרה לסקור את האתגרים שחווים החקלאים בעת המלחמה ולעמוד על צרכיהם להמשך קיום חקלאות.

המשתתפים נפגשו עם מנכ"ל חברת השיווק 'בראשית' אסף קרת, וגבי קוניאל מנהל הפיתוח העסקי והמחלקה החקלאית של 'בראשית', לסיור מודרך בבית האריזה והקירור המתקדם, ובמטעי הדובדבן והתפוח של בראשית בהם שיטות גידול מתקדמות כגון- נטיעת עצים צפופה בשיטת 'קיר פירותי', לגובה, המאפשר חשיפה טובה יותר לאור השמש ושילוב מיכון חקלאי מתקדם, כך שמטעי העתיד יאפשרו להגדיל את היבול ויעניקו למדינה עצמאות מזון באמצעות חקלאות מתקדמת. קוניאל הציג בפניהם את פעילות 'בראשית' שלא פוסקת גם בימי המלחמה וציין כי סיפקו באותה התדירות תוצרת חקלאית, לרשתות השיווק ולחברות הסיטונאיות.

 

אסף קרת מנכ"ל חברת השיווק בראשית אומר: "למרות אתגרי המלחמה, בית האריזה עובד מסביב לשעון, במטרה לספק תוצרת ישראלית טרייה באופן רציף, תוך התמודדות עם הנחיות פיקוד העורף. מגדלי הפירות נמצאים בשיא עונת הקטיף אשר מתמודדים עם קטיף תחת אש חיזבאללה, ואנו ערוכים לשיווק התוצרת של חקלאי הגליל והגולן לרשתות השיווק ולחברות הסיטונאיות. הודות לחקלאים ולעובדים המסורים שלנו אני בטוח כי נוכל לספק את התוצרת לתושבי מדינת ישראל. כדי לעודד את החקלאות על הממשלה לתת מענקי נטיעות, תמריצים ולהגדיל את מכסות הקרקע, אנו רוצים להמשיך לנטוע ולייצר תוצרת חקלאית, כדי שלא נהיה מדינה תלוית יבוא".

כמו כן, נפגשו עם החקלאי שמעון מלול במשק המשפחתי, במושב שעל, שהציג את המיזם המתפתח בנושא תיירות חקלאית לקטיף עצמי שאינו מצליח להתקיים באופן מלא בעת הזו. מלול אמר כי, לצד עבודת הקטיף המתבצעת באופן שגרתי בצפון הגולן למרות אירועי ירי ואזעקות, הקטיף העצמי שהיה אמור להיות כעת בשיאו ירד ב-90%, "למרות המצב אנו לא עוזבים את האדמות, אני מטפל במטעים מדי יום, כל עץ צריך טיפול יומיומי, אנו נמשיך לקטוף במטעי הדובדבן, שטחי גידול האוסנה, זנים שונים של פטל ועוד".

 

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל: "הגולן הינו אזור גידול מצטיין בפירות נשירים, עם תנאי אקלים ייחודיים וחקלאים מקצועיים ועתירי ידע ופיתוח הממשיכים כל העת לקטוף למרות אתגרי המלחמה בצפון וכן פועלים בהתארגנות קואופרטיבית עם משקי בראשית אשר מקנה להם יתרון יחסי, כאשר במקביל בבית האריזה עובדים במרץ על מנת לספק את התוצרת לאזרחי המדינה. החקלאים בגולן ובקו העימות קוטפים כעת דובדבן ואפרסק ובהמשך פירות נוספים, בהם אגס ותפוח, זאת למרות ההתמודדות עם שריפות רבות שכילו מאות דונם של מטעי פרי והמשך איום של ירי נ"ט וטילים על ידי חיזבאללה. על הממשלה להיערך למתווה פיצויים נוסף שיכלול את העונה הקרובה ואת הפגיעה ברצף התפקודי, כאשר המטרה העליונה הינה להציב את החקלאות כערך ייחודי ואסטרטגי, ליצירת חוסן לאומי וביטחון ייצור מזון עצמי בישראל".

 

אורי דורמן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל שהשתתף בסיור אמר: "החקלאות היא נכס קיומי ומחובתנו להמשיך ולדרוש את חיזוקה במדינת ישראל, בוודאי בגבולותיה בגולן ובגליל, שם ממשיכים לעבוד תחת אש. על מנת לקדם את החקלאות הישראלית בעת המלחמה, על ממשלת ישראל לקדם תמהיל מיטבי לייצור מקומי, לייבוא על בסיס ניהול סיכונים ולהבטיח זמינות כוח עבודה בזמן חירום. לצד אלה, למען העתיד, על המדינה להשקיע במחקר ופיתוח, בהרחבת הביטוח החקלאי, בהוזלת מחירי המים, בהשקעת הון בחידוש ובחיזוק המטעים בגליל ובגולן. כל אלה הם תנאי קיומי לביטחון המזון של אזרחי ישראל ולצמצום התלות במדינות זרות".

 

בסיור השתתפו עוד: אילנה דרור כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, ראובן דור מנהל קשרי חוץ במו"פ צפון-מיגל של החברה לפיתוח הגליל, קובי כהן חשב מועצת הצמחים, חברי מזכירות ארגון מגדלי הפירות ועוד.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.