שלב ראשון בגיבוש התכנית הלאומית לביטחון המזון 2050 - יוצא לדרך

04 אוג 2024 המחברת/ת:
חקלאות ישראלית בגליל

משרד החקלאות וביטחון המזון החל את עבודתו על התכנית הלאומית לביטחון המזון, שתבטיח אספקת המזון הגולמי לאזרחי ישראל בתכנון ארוך טווח ל-25 שנים הקרובות וזאת לאחר עבודת מטה מורכבת שנערכה לאורך השנתיים האחרונות, אשר היוותה את הפלטפורמה להתנעת הצוותים הממשלתיים שיחלו את עבודתם היום

שבעה צוותים יגבשו את התוכנית הלאומית הכוללת, והם מונים נציגים מכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, ביניהם - צוות חקלאות מקומית, צוות יבוא, צוות תעשיית המזון, צוות סל מזון, צוות הרגלי הצריכה, צוות מו״פ וחדשנות, צוות אובדן מזון וצוות ביטחון תזונתי אישי

אבי דיכטר, שר החקלאות וביטחון המזון: "אני מברך על התנעת התוכנית הלאומית של ביטחון המזון, אותה מוביל משרד החקלאות וביטחון המזון. שלב עבודת הצוות הבין משרדי, קריטי להטמעת החשיבות הרבה של ביטחון המזון בקרב שותפינו ממשרדי הממשלה השונים ואני מצפה לשיתוף פעולה פורה גם עם חבריי, השרים הרלוונטיים"

מנכ״ל המשרד, אורן לביא: ״היום, משרד החקלאות וביטחון המזון בהובלת שר החקלאות חה״כ אבי דיכטר, מגשים את ייעודו לתכלול ביטחון המזון הלאומי ולתחילת עבודתו על גיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון 2050, לאחר עבודת מטה ארוכה שנערכה בשנתיים האחרונות על ידי המשרד, בשיתוף כל שותפנו בממשלה אשר מבינים את גודל השעה ונכונים לשתף פעולה למען הבטחת ביטחון המזון הלאומי של אזרחי מדינת ישראל. בעשרת החודשים האחרונים במהלכה מדינת ישראל מצויה במלחמה, התחדד הצורך בתכנית לאומית לאור האתגרים הרבים העומדים לנגד מדינת ישראל ומאפיינה כמדינת אי מוקפת אויבים, הדורשים את הגדלת הייצור המקומי ותכנון לטווח רחוק, תוך הוזלת והבטחת זמינותם של גורמי הייצור לחקלאות - קרקע, מים, כוח אדם, מו״פ וחדשנות״

יובל ליפקין, ראש מִנְהָל ביטחון המזון, במשרד החקלאות וביטחון המזון: "המציאות וכל האירועים שאנו חווים בשנים האחרונות מחדדים לנו, כי הדרך היחידה להמשיך ולהבטיח את ביטחון המזון של מדינת ישראל היא באמצעות תכנית סדורה שתתייחס לאספקת המזון בישראל בטווח הקצר והארוך, תמפה את הסיכונים, ותסייע בחיזוק הענפים הבולטים. כך עשו במגוון רחב של מדינות, וכך גם מדינת ישראל תעשה. אנו נמצאים עכשיו בתחילתו של שלב נוסף וקריטי לטובת בניית התכנית. גאה ושמח על שיתוף הפעולה בין המשרדים"

משרד החקלאות וביטחון המזון בשיתוף משרדי ממשלה נוספים מוביל את גיבוש התכנית הלאומית לביטחון מזון של ישראל עד לשנת 2050 הבוקר יצא לדרך השלב הראשון והמשמעותי הכולל חלוקה לצוותי עבודה לפי נושאים מרכזיים, בהובלת משרדי הממשלה השונים ובשיתוף גורמים חוץ ממשלתיים. 

ליום זה קדמה עבודת מטה יסודית אשר כללה את כל יחידות המשרד באשר הן, בין היתר - כהכנה לכתיבת התכנית, סקר המשרד את האסטרטגיות המיושמות במדינות אחרות, לרבות התייחסות להערכות סיכונים שבוצעו, כלפי הייצור המקומי, וכלפי אספקה מיבוא.

כל צוות מקצועי ישקף את תמונת המצב הנוכחית, כתשתית לגיבוש מטרות ויעדים. אל בסיס תמונת המצב והמטרות והיעדים ימפו הצוותים את הפערים ויבחנו את החלופות (ניתוח עלות-תועלת), ותורכב תכנית הפעולה, תוך תכלול על-ידי צוות בין-משרדי מוביל. בין המטרות הניצבות: שילוב מושכל בין ייצור מקומי ויבוא על בסיס הערכת סיכונים, גיבוש יעדים לייצור מקומי כבסיס לקביעת מדיניות, קידום התייעלות וחדשנות בחקלאות ובתעשיית המזון, והבטחת גורמי הייצור וקידום מערכות מזון מקיימות. כל זאת ייעשה באמצעות גיוון מקורות, המלצות ליעדים לפיתוח, בחינת חלופות להשגת היעדים, הסכמי סחר, קידום שיתופי פעולה אזוריים ובילטראליים וכדומה.

שלב זה, עתיד לכלול מהלך בין משרדי רחב שישקף את תמונת המצב כיום, יביא להחלטות אופרטיביות אודות העתיד בטווח הקרוב והרחוק ויביא לגיבוש התכנית ודרכים ליישומה. עם סיום עבודת הצוותים, תוגש התכנית על ידי שר החקלאות וביטחון המזון לאישורה של הממשלה. משרדי הממשלה המובילים יחד עם משרד החקלאות וביטחון המזון הם משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה והמל"ל. ולצד אלו: נציגי אקדמיה, נציגי מועצות הייצור, נציגי איגודים מקצועיים (חקלאים ותעשיינים) ונציגי החברה האזרחית.

כזכור, לפני מספר חודשים, הודיע משרד החקלאות כי הוא החל לקדם, יחד עם משרדי הממשלה השונים, את התכנית לביטחון מזון במדינת ישראל. כאשר המטרה היא להבטיח את יכולת ייצור המזון המקומית ואספקת מזון סדירה של מזון בריא ובר-השגה לטווח הבינוני והארוך, בכמות, איכות, מגוון ונגישות פיזית וכלכלית שיאפשרו אורח חיים בריא לכלל האוכלוסייה בישראל, תוך קידום חקלאות, תעשיות מזון מקומיות ומערכות מזון מקיימות ומותאמות אקלים.

 פגישת משרדי הממשלה לקידום התכנית לביטחון מזון

פגישת משרדי הממשלה לקידום התכנית לביטחון מזון

להלן תיאור הצוותים הבין-משרדיים:

צוות חקלאות מקומית: צוות זה יסקור את השפעות שינויי אקלים על החקלאות בישראל, ידון בהתייעלות וחדשנות לטובת הרחבת הייצור והתמודדות עם אתגרי האקלים. כמו גם, הצוות יידון בצרכי הקרקע, המים, וכוח אדם, לצד בחינת הדרכים לקידום חקלאות סביבתית והמותאמת אקלים. לצד כל אלו, הצוות ימשיך ויעסוק בהיערכות לחירום. המטרה היא לתת תמונת מצב, למפות את האתגרים ולנקוב בהערכת פוטנציאל הייצור כבר בשבועות הקרובים. כך לדוגמה: למפות את הסיכונים של שינויי האקלים על סוגי היבולים, לבחון את דרכי ההתייעלות והחסמים בשימוש בחדשנות, ופוטנציאל הרחבת השטחים החקלאיים, מהם החסמים בקליטת עובדים ישראלים צעירים בחקלאות ועוד. בראש הצוות יעמוד נציג משרד החקלאות.

צוות יבוא, סחר ושת"פ בין-לאומי: צוות זה יסקור את כל נושא היבוא של תוצרת חקלאית, תשומות לחקלאות, מוצרי מזון וחומרי גלם. כמו כן, הצוות ייתן את דעתו בעניין שיתופי פעולה אזוריים ובינלאומיים, במטרה לקדם גיוון של מקורות היבוא לישראל. המטרה היא לשקף כבר בשבועות הקרובים את תמונת המצב הנוכחית אודות התפתחות והרכב היבוא של תוצרת חקלאית ותשומות לחקלאות, לרבות מיפוי מקורות היבוא של תוצרת חקלאית ומוצרי מזון וחומרי גלם חיוניים והתלות בהם. בהתאם לקבלת התמונה המלאה, גורמי המקצוע יבצעו הערכת סיכונים, לצד תרחישים להפרעות בשרשרת האספקה. בראש הצוות יעמדו נציגים של משרדי החקלאות והכלכלה בהובלה משותפת.

צוות תעשיית המזון: הצוות יבחן את תעשיית המזון המקומית, מאפייניה, מגמות הצריכה, החוזקות שלה  וחולשותיה. בהתאם לתמונת המצב שתתקבל, גורמי המקצוע יבצעו הערכת סיכונים לאספקה המקומית וליבוא, לרבות חומרי גלם נדרשים וצווארי בקבוק וחלופות להקטנת הסיכונים וקידום התעשייה המקומית. בראש הצוות תעמוד נציגת משרד הכלכלה.

צוות סל מזון והרגלי צריכה: הצוות יגבש המלצה לכמויות המזון הנדרשות בעתיד על בסיס המלצות התזונה של משרד הבריאות לתזונה ים-תיכונית. המלצות אלה יהוו את המצפן לתכנון לטווח הארוך במסגרת התכנית.  השוואה בין התזונה המומלצת והרגלי התזונה הנוכחיים יהוו את הבסיס לגיבוש כלים לשינוי הרגלי הצריכה. עבודת הצוות גם תכלול ניתוח התועלות הבריאותיות והסביבתיות של התזונה המומלצת והתרומה שלה לביטחון המזון. בראש הצוות יעמוד נציגת משרד הבריאות.

צוות אובדן מזון: הצוות יבחן וישקף את תמונת המצב הנוכחית אודות אובדן המזון בישראל. בנוסף, הצוות יבצע סקירה בינלאומית אודות הרגולציה והמדיניות הנהוגה בחו"ל, לרבות: יעדים, ומדדים כבסיס לגיבוש מדיניות לצמצום אובדן מזון בישראל.  בראש הצוות תעמוד נציגת המשרד להגנת הסביבה.

צוות מו"פ וחדשנות: הצוות יבחן וישקף את תמונת המצב הנוכחית אודות החדשנות בחקלאות וייצור מזון, אתגרים והזדמנויות, טכנולוגיות ופיתוחים חדשים וכן הערכת פוטנציאל שלהם להתייעלות והגדלת ייצור המזון המקומי. לצד אלו הצוות יבחן כיצד ניתן להקטין את ההשפעות הסביבתיות של מערכת המזון, ומהן דרכי ההתמודדות עם השלכות משבר האקלים. בנוסף, הצוות אחראי על איתור החסמים לאימוץ טכנולוגיות ופיתוחים חדשים ויגבש המלצות לקידום החדשנות בחקלאות וייצור מזון. בראש הצוות יעמדו נציגות משרד החקלאות ומשרד הכלכלה בהובלה משותפת.

צוות ביטחון תזונתי אישי: הצוות יבחן וישקף כבר בשבועות הקרובים את תמונת המצב הנוכחית אודות אי ביטחון תזונתי לפי קבוצות באוכלוסייה ואזורים גיאוגרפיים. גורמי המקצוע ינתחו את ההשפעה של השינויים העתידיים באספקה על הביטחון התזונתי, ויקבעו יעדים ומטרות בהתייחס למקורות מקומיים וליבוא. בראש הצוות תעמוד נציגת משרד הרווחה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 הותמ״ל החברה לפיתוח הגליל החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חבל תקומה חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חומרי הדברה חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מבקר המדינה מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מחירי תוצרת חקלאית מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מס הכנסה מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פעילות לא חקלאית (פל״ח) פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קדחת מערב הנילוס קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שקדים שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.