עדכון פעילות - מזכ״ל התאחדות החקלאים (28/07/24)

אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל

בשמי ובשם חקלאי ישראל נבקש קודם כל להשתתף בצערם של משפחות מג'דל שמס בעקבות ההתקפה הרצחנית אתמול, בה נהרגו 12 ילדים ונפצעו עוד רבים. אנו מתפללים להחלמתם של כל הפצועים מהאירוע הנורא הזה.

השבוע יחלפו 300 ימים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. אף אחד לא האמין שלאחר 300 ימים נמשיך את הספירה לשובם של החטופים ולסיום המלחמה, אבל לצערנו זה המצב. גופותיהם של חמישה שבויים הובאו חזרה הבייתה ומשפחותיהם יזכו להביאם לקבר ישראל ויש בזה קצת נחמה לכולנו ובמיוחד לבני משפחותיהם.

  • "מה שטוב באירופה טוב לישראל" – בשעה טובה ביום רביעי (24 ביולי) החוק עבר בקריאה שניה ושלישית בכנסת. החוק שעבר מבטיח את עתיד החקלאות הישראלית, את ביטחון המזון ואת בריאות כולנו. פעם נוספת נודה לחבר הכנסת יוני משריקי, יו"ר וועדת הבריאות, על עבודתו המיוחדת והיסודית בגיבוש החוק במתכונתו הנוכחית וללובי החקלאי בכנסת בראשותו של ח"כ אלון שוסטר. אנו כעת נערכים לפגישות שונות עם אנשי משרד החקלאות ואנשי משרד הבריאות כדי להתכונן לתחילת היישום של השלב הראשון במפת הדרכים לקביעת שאריות חומרי הדברה בתוצרת מהצומח שמיועדת לעיבוד. הכנו מסמך "שאלות ותשובות" המתייחס להשפעות החוק על החקלאות והחקלאים. ניתן לצפות במסמך גם באתר ההתאחדות.
  • חוק המים - השבוע (ביום שלישי 30 ביולי) יתקיים, דיון ראשון בוועדת כלכלה להנעת תהליך הבאת החוק לקריאה ראשונה בפתח מושב החורף. במקביל קבענו להיפגש עם איליה כץ, הסגן הממונה על נושא המים במשרד האוצר. אני שב וקורא למי שיכול להגיע להשתתף בישיבות. ככל שמגיעים יותר חברים, חברי הכנסת וחברי הוועדה מבינים שאנו לא מתכוונים לוותר מאחר והנושא בוער וחשוב לנו.
  • פיצויים ממס רכוש – לצערי, גם השבוע הנתק עם אנשי מס רכוש נמשך. אנו לוחצים על גורמים חיצוניים במטרה שיניעו את אנשי מס רכוש, אמיר דהן ורמי יצקן להגיב. הכנו בהתאחדות מסמך "סיכום מצב הפיצויים – יולי 2024". את המסמך הזה העברנו לגורמים שונים כדי שיבינו מה המצב והיכן הדברים עומדים.
  • וועדה לעובדים זרים - השבוע התקיימה פגישה שוטפת של הוועדה. יענקלה מוסקוביץ דיווח על נסיעתה של נציגת ההתאחדות ג'סיקה פרלמן למלאווי. זהו פעם ראשונה שנציג של החקלאים נוסע למדינה זרה בכדי לנסות ולקבע נהלים להבאת עובדים. אנו מקווים שזהו פתח גם לעתיד לבוא ושיגיעו עובדים טובים יותר. אנו מחכים גם לתוצאות של הוועדה הבין משרדית הדנה בנושא "הניכויים המותרים משכר העובדים הזרים עבור מגורים", שאמורה להגיש את מסקנותיה עד סוף החודש (השבוע). משרד העבודה לקח כלכלן חיצוני שייסע להם, ואנו כולנו תקווה שאכן התוצאות ישביעו את רצונינו.
  • שדה תעופה בעמק יזרעאל - ביום ראשון שעבר השתתפתי בכנס שהתקיים בקיבוץ יפעת בנושא "מצילים את הצפון" נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל. הקמת שדה התעופה בצפון עלולה לפגוע ב-600,000 דונם של חקלאות הצומח וכן בפעילות של ענפי בע"ח רבים כגון רפת, לול ומפטמות. אנחנו שותפים ביחד עם התנועות במטה המאבק שאותו מובילה ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל שלומית שיחור רייכמן. אנו מקווים שהפעולות הנעשות בנושא אכן יצליחו ושדה התעופה לא יבנה בעמק יזרעאל.
  • פגישה במשרד האוצר בנושא האגרו וולטאי - בימים אלה נמצאת בהכנה תמ"א לדו שימוש בקרקע חקלאית במטרה לשלב חקלאות וייצור אנרגיה באמצעות מערכות ייצור חשמל מהשמש שיהיו מעל הגידולים החקלאיים. במסגרת ההחלטות של מועצת מקרקעי ישראל לכל ישוב יש מכסה של 500 דונם להקמת מערכות כאלה. בתמ"א חשוב שהעקרונות להקמת המערכות בשילוב עם הגידולים החקלאיים יהיו כאלה שיביאו ערך לחקלאים, יאפשרו את הקיום של שתי הפעילויות ויבטיחו את הריווחיות משתי פעילויות אלה. קיימנו פגישה עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר על הנושא. בפגישה השתתפו גם דובי מילר ממעלה גלבוע ובני רגיל מהתנועה הקיבוצית. בהמשך בכוונתינו להקים פורום של כל הגורמים המובילים את נושא זה במגזר החקלאי במטרה לגבש את עמדת המגזר לקראת סיכום הדיונים בעניין זה ברשויות התכנון שעוסקות בהכנת התמ"א.
  • הקלה על איכלוס לולי הצפון – בשבוע שעבר, שר החקלאות וביטחון המזון, ח״כ אבי דיכטר, הנחה את מנהל השירותים הווטרינריים ד״ר תמיר גשן לאפשר אכלוס לולים בשנתיים הבאות ביישובי קו העימות הצפוניים, צפונית לכביש 85, גם אם טרם השלימו את העמידה בדרישות הרגולציה החדשות. זאת לאור הימשכותה של המלחמה והאיומים הביטחוניים על הזירה הצפונית בטווח זה. שר החקלאות וביטחון המזון, ח"כ אבי דיכטר מסר: "החקלאות בצפון בכלל וענף הלולים בפרט סופגים מכות כלכליות קשות מאז השבעה באוקטובר. הוודאות מתמעטת, הפגיעה הכלכלית גדלה וקיים חשש לירידה משמעותית באספקת הביצים המקומית״. עוד הוסיף השר דיכטר: ״לצורך הבטחת ביטחון המזון ושמירה על הרציפות התפקודית של ענף ביצי המאכל, המשרד נדרש לגדר את הסיכון ולהבטיח לאזרחי מדינת ישראל את המשך אספקת ביצי המאכל, על אף המצב הביטחוני המורכב. בשעות קשות אלה, משרד החקלאות וביטחון המזון מעדכן את הנחיותיו בהתאם לשיקולים האסטרטגיים, הביטחוניים, שרידות ענף ההטלה, האחריות ההדדית של מדינת ישראל כלפי הלולנים והיכולת להמשיך ולקיים את החקלאות בצפון, לטובת כלכלת האזור״. אנו מברכים את שר החקלאות וביטחון המזון ח"כ אבי דיכטר, מנכ"ל המשרד אורן לביא, ורמ"טית המנכ״ל נטלי מור על ההחלטה. תודה מיוחדת למנכ"ל ארגון מגדלי עופות מוטי אלקבץ על הפעילות הנחושה והנמרצת לטובת מגדלי העופות להטלה. ההחלטה הזו, במיוחד בעת הנוכחית, היא בשורה חשובה לחקלאות הישראלית ולביטחון המזון של מדינת ישראל. ההיתר יאפשר להמשיך ולספק מזון בריא ובר השגה לכלל התושבים, ולתמוך בחקלאים המקומיים שלנו.
  • הגדלת הייצור המקומי בענף החיטה –חברת TASK הציגה לנו תכנית אב להגדלת ייצור החיטה במדינת ישראל. הכנת התכנית הוזמנה ע"י משקי הנגב, משקי הדרום וארגון עובדי הפלחה. מטרת העבודה, לחזק את בטחון המזון של אזרחי מדינת ישראל, להגדיל את ההכנסות של הישובים החקלאיים באזור הנגב ודרום הארץ ולחזק את האחיזה בקרקע. התאחדות חקלאי ישראל מברכת על היוזמה להכין את תכנית האב ותפעל ותסיע לאישור ההשקעות הכרחיות בתשתיות מים ושרשרת הערך והוזלת מחיר המים להשקיית החיטה, במטרה להגיע ליעד של ייצור מקומי של לפחות 30% מצריכת חיטה לגרעינים.
  • רפורמה בענף החלב - בעקבות יוזמה חדשה של הפקידות הבכירה במשרד ראש הממשלה, במועצה הלאומית לכלכלה ובאגף התקציבים פנה במכתב דגן יראל מנכ"ל התאחדות יצרני החלב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ. במכתב כתב דגן: "לאחרונה נודע לנו על כוונה של פקידי אגף התקציבים להכליל בחוק ההסדרים שמתגבש, רפורמה גדולה לענף החלב שיש בה בכדי לצמצם את הייצור המקומי ולפגוע פגיעה קשה ברפתנים והעוסקים בענף החלב, כל זאת ללא הסכמה וכשאנו עדיין בעיצומה של מלחמה. כוונה כזו בזמן הזה עלולה להעיד על נתק ממצב הענף והמתרחש ברפתות. כבוד השר, זו לא העת לקיים דיונים על רפורמות כרגע אנחנו עסוקים באיחוי הפצעים, שיקום הרפתות וההתמודדות עם חליבה בישובים נטושים תחת אש! חשוב לציין כי ענף החלב פועל במסגרת חוק ותחת הסכם שגובש ונחתם בשיתוף הרפתנים ומשרדי הממשלה, לרבות משרד האוצר, הסכם שאף אושרר ושונה בהסכמה בתקופתך. בעת הזו אנו מצפים לתמיכה בענף וחיזוקו ולא בהפקרתו. אנו פונים אליך כי תוריד את הנושא מסדר היום. אנו סמוכים ובטוחים כי יש לך הראיה הרחבה וההבנה שעכשיו זה לא הזמן לקדם רפורמות וזה לא מה שמגיע לרפתנים הגיבורים שלנו". התאחדות חקלאי ישראל מתייצבת לצד התאחדות יצרני החלב בדרישה להוריד נושא זה מסדר היום ונעשה ביחד בשיתוף כל המגזר החקלאי והלובי החקלאי בכנסת מאמצים שרפורמה זו לא תהיה חלק מחוק ההסדרים לשנת 2025.
  • ראש מנהל מזון חדש במשרד החקלאות וביטחון המזון - ברכות ליובל ליפקין, המשנה למנכ"ל משרד החקלאות, על מינויו לראש ִמנהל ביטחון המזון במשרד החקלאות וביטחון המזון. יובל, חבר נאמן של החקלאים בישראל, יוביל במסגרת תפקידו החדש את הִמנהלויהיהאחראיעלבנייתתכניתביטחוןהמזוןשלמדינתישראלעדלשנת2050.ביןהיתר,תכניתזותתמקדבשמירהעל החקלאות המקומית ובתמיכה בחקלאים הישראלים, תוך הבטחת אספקת מזון בריא ובר השגה לכלל תושבי המדינה. אנו מצפים לעבוד עם יובל בשיתוף פעולה פורה לקידום החקלאות הישראלית ולהבטחת ביטחון המזון של ישראל. יובל, ברכות חמות ובהצלחה רבה בתפקידך החדש! הצלחתך - היא הצלחתינו.

כולנו מסתכלים לעבר הצפון והדרום ומקווים ומאחלים לשקט ולרוגע ושהחטופים ותושבי הישובים שפונו ישובו לביתם והשקט ישרור שוב במדינה האהובה שלנו.

אורי דורמן

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 הותמ״ל החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חבל תקומה חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מבקר המדינה מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מזכ״ל התאחדות החקלאים מחירי תוצרת חקלאית מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מס הכנסה מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פעילות לא חקלאית (פל״ח) פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.