אולי בקרוב כולם יוכלו להשמיע את קולם / אריה חייקין, עו"ד

20 אוג 2024 המחברת/ת:
אריה חייקין, עו״ד אריה חייקין, עו״ד

מפעם לפעם מתקיימות אספות כלליות של האגודות השיתופיות שם מתקבלות החלטות הנוגעות לחברי האגודה השיתופית, להתנהלות האגודה וליישובים בהם הם גרים.

חברי האגודות, כמו כל אדם, הם אנשים עסוקים אשר לפעמים נבצר מהם מלהגיע לאספות. המשמעות של אי הגעה היא שהם לא יוכלו להצביע בהצבעות המתקיימות ולהשמיע את קולם. חברי האגודות זקוקים לפתרון אשר יאפשר להם להשמיע את קולם גם אם אין ביכולתם להגיע לאספה.

הסוגיה הזו מקבלת משמעות גדולה יותר כעת בתקופת מלחמת "חרבות ברזל". חברי אגודה רבים נמצאים במילואים כבר חודשים רבים, יישובים רבים מפונים ותושביהם מפוזרים במקומות שונים בארץ וישנן עוד סיבות רבות שחברי אגודות אינם יכולים להיות נוכחים באספות בתקופה זו.

הפתרון היחיד שקיים היום אינו מספק ולא מתאים לכולם וכעת, התפרסמה טיוטת צו מטעם משרד הכלכלה והתעשייה, אשר אם תתקבל היא תהווה פתרון מעולה לכלל חברי האגודות השיתופיות. כל הפרטים בכתבה.

סעיף 16 לפקודת האגודות השיתופיות עוסק בהצבעה באספות. הסעיף קובע בין היתר, כי לכל חבר אגודה יש קול אחד בהצבעה וכי לא ניתן להעביר את זכות ההצבעה למורשה. 

"הצבעה

16.  (1)  לכל חבר של אגודה תהיה למצער דעה אחת בעסקיה, אך לשום חבר לא תהא יותר מדעה אחת:

בתנאי –

(א)   שאם היו הדעות שקולות תהיה ליו"ר דעה מכרעת;

(ב)   שאם זו צרכניה שיתופית או אגודה לקניה או למכירה או לשירות חקלאיים מותר להקציב בהן קולות נוספים, כפי שתקנות האגודה תקבענה, על יסוד מידת השתתפותו של כל חבר בקניה ובמכירה במשך שנת הכספים האחרונה, אך לשום חבר לא יהא יותר מחלק העשרים מן הס"ה של מספר הקולות;

(ג)    שאגודה שהשקיעה חלק מכספיה במניותיה של אגודה אחרת או המסונפת לאגודה אחרת, רשאית למנות אחד מחבריה להשתתף בהצבעה בעסקיה של אותה האגודה הרשומה האחרת, והיא זכאית באותו מספר קולות אשר ייקבע בתקנותיה של האגודה האחרת, אך לשום חבר לא יהא יותר מחלק העשרים מן הס"ה של מספר הקולות[4].

(ד)   שאגודה הפועלת בעיר או ביותר מכפר אחד רשאית לקבוע בתקנותיה הוראות בדבר אסיפות מקומיות או בדבר אסיפה של באי כוח שנבחרו בכל מקום ומקום, ולבאי כוח אלה יהא אותו מספר קולות אשר ייקבע בתקנות האגודה.

(ה)   שחבר שאינו יושב בארץ רשאי למנות חבר אחר להיות מורשה, אך שום חבר לא ישמש מורשה ליותר משני חברים אחרים.

(2)  אסור למנות מורשים אלא במקרים המפורטים בפסקאות (ג), (ד) ו-(ה) של סעיף-קטן (1)[5]."

סעיף 55 (1) לפקודה, קובע כי שר העבודה יכול לקבוע כי כללי הפקודה, או חלק מהם, לא יחולו על אגודה מסוימת או על כלל האגודות. הדבר צריך להיעשות בצו שניתן על ידו.

בזכות האפשרות הזו בפקודה, בשנת 1968, ניתן צו המאפשר לחבר/ת אגודה שיתופית למנות בן/ בת זוג כמורשים באסיפה הכללית של האגודה. זהו פתרון מצוין לחברי אגודה שיש להם בני זוג אך, מה בדבר חברים שאין להם בני זוג? עד היום אין עבורם פתרון לנושא זה ואם נבצר מהם להגיע לאספה מסיבה זו או אחרת, קולם לא נשמע ואין ביכולתם להשפיע בהחלטות שיכולות להיות קריטיות עבורם ולהשפיע על חייהם ביישוב בו הם גרים ועובדים.

כעת, ביום 7.7.2024, פורסמה טיוטת צו של משרד הכלכלה והתעשייה אשר רוצה להוסיף על הפתרון הקיים היום ולאפשר לחבר אגודה למנות קרובים נוספים מלבד בני זוג כמורשים באסיפה הכללית. נוסח הצו המוצע כעת הוא:

" צו כללי

לפי פקודת האגודות השיתופיות

בתוקף סמכותי לפי סעיף 55(1) לפקודת האגודות השיתופיות  (להלן - הפקודה), אני מתקן את הצו שפורסם בילקוט הפרסומים 1582, התשכ"ח, עמ' 125 כך שבתקופה שמיום פרסומו של הצו ועד יום ה' בתמוז התשפ"ה (1 ביולי 2025) יקראו את פסקה (2) כך שבמקום "למנות את בן זוגו" יבוא "לייפות בכתב את כוחו של קרובו”. לעניין זה, "קרוב - בן זוג, אח או אחות, הורה, הורי הורה או צאצא". "

ניתן להבין כי הצו הזה, במידה וייחתם, יאפשר לחברי אגודה למנות קרוב שהוא לא רק בני זוג אלא גם- הורים, ילדים, אחים, והורי הורים. זהו פתרון מעולה לחברי אגודה שאינם יכולים מסיבה כלשהי להשתתף באסיפה ואין להם בן/בת זוג. הצו הזה נותן פתרון לכל חברי האגודה כי הוא בעצם מאפשר למנות כמעט כל קרוב משפחה כמיופה כוח להגיע במקומם לאסיפה ולהצביע עבורם בהצבעות.

בדברי ההסבר להצעה נכתב בין היתר כי עצם העובדה כי קיים פתרון רק לחברי אגודה שיש להם בני זוג, מהווה פגיעה בזכות השוויון מהסיבה שחברי אגודה מסוימים יכולים למנות מורשה מטעמם ולהצביע וחברי אגודה אחרים, מפסידים את קולם במידה ולא יכולים להיות נוכחים בהצבעה.

הודגש בדברי ההסבר כי:

" פגיעה זו חמורה שבעתיים כאשר מדובר באגודה שיתופית, שכן אגודה שיתופית הינה קואופרטיב דמוקרטי המנוהל בניהול עצמי על ידי חבריו, אשר מעורבים בצורה פעילה בקביעת המדיניות וקבלת ההחלטות בו. מניעת זכות ההצבעה לחבר אגודה, פוגעת ביכולתו של החבר להיות שותף להחלטות הנוגעות להתנהלות האגודה. "

בנוסף נכתב כי במקביל לקידום הצעה זו, מקודם כעת גם חוק שיאפשר הצבעות אלקטרוניות וזאת לצורך מטרה זהה לקידום הצו הזה שהיא לאפשר לכמה שיותר חברי אגודה להצביע בהצבעות. אך, במצב בו אנחנו נמצאים כיום, זה עדיין לא פתרון מספיק לחברי אגודה שנמצאים למשל במילואים ובשל קושי טכני לא יכולים להצביע מרחוק. בנוסף, לוקח זמן להטמיע מערכות אלקטרוניות וקיים צורך מיידי בשינוי המצב הקיים ביחס להצבעות של חברי האגודה. התיקון הזה לצו יאפשר גם למיופה הכוח להצביע אלקטרונית במידה והחוק יעבור.

התיקון לצו פורסם כעת להערות הציבור ועדיין לא נחתם. לכן, עדיין לא ניתן למנות קרובים שהם לא בני זוג כמיופי כוח באספות. בנוסף, לפי הטיוטה שפורסמה, הצו יהיה בתוקף עד 1.7.2025 ולכן, כרגע הפתרון המוצע הוא זמני בלבד.

לסיכום, המצב כיום הוא בעייתי ומאפשר רק לחברי אגודה שלהם יש בני זוג למנות אותם כמיופי כוח במצבים שבהם נבצר מהם להגיע לאספות. במצב בו אנו נמצאים כיום בפרט, חברי אגודה רבים לא יכולים להיות נוכחים בהצבעות מסיבות רבות ומגוונות ולכן, נדרש פתרון עבור כולם על מנת שאף אחד לא יפסיד את קולו בהצבעות הנוגעות להתנהלות היומיומית של האגודה השיתופית. תיקון הצו המוצע, במידה וייחתם, יאפשר לכל חבר אגודה למנות מיופה כוח מטעמו ובכך, כל קול יישמע.

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

למאמרים בנושאים:

אגודות שיתופיות אזורי עדיפות לאומית אנרגיות מתחדשות בית שלישי בן ממשיך בר רשות גישור דהקואופרטיביזציה דיני עבודה דמי הסכמה דמי רכישה דמי שימוש הורשת זכויות החלטה 979 החלטה 1222 החלטה 1301 החלטה 1311 החלטה 1316 החלטה 1370 החלטה 1426 החלטה 1445 החלטה 1455 החלטה 1458 החלטה 1464 החלטה 1464 החלטה 1470 החלטה 1478 החלטה 1481 החלטה 1490 החלטה 1505 החלטה 1513 החלטה 1521 החלטה 1523 החלטה 1527 החלטה 1553 החלטה 1591 החלטה 4134 החלטה 4302 החלטות מועצת מקרקעי ישראל היוון היטל השבחה הסדרה העברת זכויות הפקעות הקצאות מגרשים באזורי עדיפות לאומית הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרפורמה בחקלאות הרפורמה במקרקעי ישראל השכרת בתי מגורים השכרת קרקע חקלאית התחשבנות מחדש התיישבות ועדות קבלה ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות חוק ההתיישבות חכירה חכירה לדורות חקלאות יחידה שלישית יחידה שניה ייפוי כח מתמשך ירושת משק חקלאי מועצות אזוריות מים מים והשקיה מיסוי מיסוי דירה שלישית מיסוי מקרקעין מכירת נחלה משבצת משקי עזר משק עזר משרד החקלאות נחלה ניהול אגודה שיתופית עדיפות לאומית עובדים זרים עובדים זריםֿ פיצויי פיטורין פיצול נחלה פעילות לא חקלאית (פל״ח) קאופרטיבים קורונה קיבוצים קליטה קרקע רשות מקרקעי ישראל שיוך דירות בקיבוצים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות עבודה תיירות כפרית תיקון 116 לחוק התכנון והבניה תכנון ובניה תמ״א 35 תעסוקה לא חקלאית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.