סימון תוצרת חקלאית טרייה – אז מה באמת חשוב לצרכן לדעת?

16 דצמ 2020 המחברת/ת:
	רונן מרקוס, מתוך אתר פיקיויקי רונן מרקוס, מתוך אתר פיקיויקי

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר פועלים  לקדם מספר יוזמות במקביל שיאפשרו את סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית טרייה, פירות ירקות, דגים ובשר מתוך כוונה לסייע בידי הצרכן להבדיל בין התוצרת המקומית לזו המיובאת. מטרת המהלכים היא לקדם את סימון מקור התוצרת הטרייה שעל המדפים כך שהצרכן יקבל מידע רב ככל האפשר ויבחר מה ברצונו לקנות על בסיס מידע זה. בסקרי עבר של המשרד עלה כי ישראלים מעדיפים לקנות תוצרת ישראלית מקומית, ומוכנים לשלם עליה אפילו מעט יותר. סקר צרכנים שיזם במשרד, התבסס על מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית והערבית (620 נשאלים), ומטרתו היתה ללמוד מה באמת חשוב לצרכן לדעת?

בקטגוריית פירות וירקות הנמכרים בתפזורת, סימון תאריך הקטיף הוא הפרמטר החשוב ביותר לצרכנים. כ-64% מהמשיבים ציינו כי הוא חשוב או חשוב מאד. קרי, הצרכנים רוצים לדעת על מידת טריותה של התוצרת שהם קונים. מחצית מהמשיבים, 51%, ציינו כי מידע על ארץ המקור של הפירות והירקות חשוב עד חשוב מאוד עבורם, ומחצית מהם, 50%, אף ביקשה לדעת מה הזן של הירק או הפרי אותו הם רוכשים.

בקטגוריית הדגים הטריים, שמו של הדג ומחירו לקילו הם הפרמטרים החשובים ביותר לצרכנים. 87% מהמשיבים ציינו כי מידע זה מאוד חשוב או די חשוב עבורם. לשאלת חשיבות ארץ המקור של הדג 59% מכלל המשיבים ענו כי הדבר חשוב מאוד עבורם. גם בדגים החשיבות שנותן הצרכן לטריות גבוהה מאוד והוא מעוניין לקבל מידע על התאריך בו דגו את הדג.

בקטגוריית בשר בקר או עוף טרי, המחיר לקילו הוגדר על ידי הצרכנים כמידע החשוב ביותר שברצונם לקבל.  91% מהמשיבים ציינו אותו כחשוב/חשוב מאד. אחריו צוינו שם הנתח (86%) ומידע על הטריות (תאריך השחיטה) (82%). 70% מהמשיבים את ארץ הגידול של הבשר כמידע חשוב מאוד עד חשוב עבורם. לצד זאת, שם בית המטבחיים או המשחטה נתפסים כמידע פחות חשוב - פחות מ-50% מהמשיבים ציינו כי הם מעוניינים לקבל מידע זה.

ציפי סבג-פרידקין, מנהלת תחום חקר שווקים בחטיבה לאסטרטגיה של משרד החקלאות: "תוצאות הסקר מחזקות את חשיבות פעילות המשרד בנושא הרחבת המידע לצרכן. מסקנה חד משמעית שעולה מהסקר היא שהצרכן הישראלי מעוניין לדעת יותר אודות  מקור המזון הטרי אותו הוא רוכש ומידת טריותו". 

עוד מוסיפה סבג-פרידקין: "הצרכנים הישראלים זכאים לשקיפות מידע בנוגע לארץ המקור של התוצרת שהם קונים, ואנו פועלים גם לקידום חקיקה בנושא על מנת לאפשר להם זאת".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.