לרגל ראש השנה, נשיא המדינה ורעייתו נפגשו עם נציגי הדבוראים ומועצת הדבש מקו העימות בצפון וממרחב עוטף עזה

22 ספט 2024 המחברת/ת:
נציגי הדבוראים עם נשיא המדינה נציגי הדבוראים עם נשיא המדינה צילום: עמוס בן גרשום לע״מ

לרגל ראש השנה נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אירחו היום בבית הנשיא, יום ראשון, י״ט באלול, 22 בספטמבר, דבוראים מקו העימות בצפון ומאזור עוטף עזה, ונציגי מועצת הדבש. למפגש הצטרפו תלמידי מגמת דבוראות מאופקים וילדי קיבוץ נירים שהכינו אגרות ברכה לחג.

המפגש התמקד בחשיבות ייצור דבש ישראלי והכרח פעולת ההאבקה על ידי הדבורים להפריית פירות וירקות, למרות אתגרי המלחמה והשריפות בגבול הצפון, והמשך עבודה תחת אש. הדבוראים שיתפו את נשיא המדינה ורעייתו מיכל באתגרים הרבים איתם מתמודדים הדבוראים והחקלאים בקו האש. חלק מהדבוראים שנכחו במפגש, הינם דור שלישי ורביעי, שהחלו לעבוד במכוורות מגיל צעיר, ומהווים המשכיות לענף הדבוראות.

אורי שטרסברג, דבוראי מנהל מכוורת קיבוץ ארז וחבר כיתת כוננות שנפצע בשבעה באוקטובר כאשר הגן על הקיבוץ סיפר במפגש: "בשבעה באוקטובר קמנו למלחמה על הבית, נלחמנו קשה, אבל הצלחנו למנוע מהמחבלים להיכנס לקיבוץ, לאחר מכן הקיבוץ פונה למצפה רמון ואזורים נוספים. בהתחלה הייתה לנו תקופה מאוד קשה במכוורת, וכעת, לאט לאט, אנחנו מצליחים להחזיר אותה לתפקוד מלא ומקווים לשוב ולבצע האבקה בשטחי המטעים והשדות בעוטף ובמקביל אנו רודים את הדבש מפרחי הנגב".

נשיא המדינה בירך את הדבוראים ואמר: ״אנו מוקירים את החקלאיות והחקלאים שלנו שגם תחת אש ואיומים ממשיכים לעבוד ולייצר דבש תוצרת הארץ, ושומרים על שגשוגה של החקלאות הישראלית. למען הסולידריות הישראלית - אני קורא אל אזרחיות ואזרחי ישראל - תקנו כחול לבן, תקנו תוצרת הארץ, תקנו דבש ישראלי. זה רגע מיוחד כי אנחנו ערב ראש השנה, ובעולם של שגרה היינו חוגגים את כניסתה של השנה החדשה בהרבה תקווה ושמחה. אבל אנחנו בימים לא שגרתיים בהם אנחנו מוקפים מצפון, מדרום וממקומות אחרים, ואני מבקש, כאן מבית הנשיא, לחזק את כל אזרחי ישראל באשר הם, מי שנמצא תחת התרעות, מי שנמצא תחת איום ומי שנמצא בחזית, ולחזק גם את כל הלוחמות והלוחמים הגיבורים שלנו, שמובילים את המערכה הזו בצורה יוצאת מן הכלל, כדי לאפשר לתושבינו בצפון ובדרום לחזור לבתיהם. אנחנו צריכים להתפלל ולפעול - לעשות הכל, כדי שהתושבים בצפון ובדרום יחזרו לבתיהם במהרה, ובמיוחד בזעקה גדולה ומרה להשיב את חטופינו הביתה במהרה, מכיוון שאין ציווי גדול יותר מפדיון שבויים״.

רעיית נשיא המדינה הוסיפה: ״החוסן שלכם, העוצמה שלכם, שאתם ממשיכים לפעול ולייצר גם בזמנים הכי קשים, מעידים על הכל. אנחנו מאחלים לחיילים שישמרו על עצמם, לפצועים שיחלימו בגוף ובנפש, ושהברכות היפות של ילדי קיבוץ נירים יתגשמו יחד עם הברכות של כולנו. שנדע באמת שנה טובה ואם אפשר גם מתוקה״.

אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש: "שנה זו הקשה ביותר עבור עם ישראל מאז קום המדינה, אנו נלחמים על הבית, על הזכות לחיות בשלווה ולהצליח להיוולד מחדש. אנו רואים בקיום חקלאות ישראלית, חלק מתקומה זו- כאחראית על האבקת הצומח וייצור דבש מקורי. המלחמה על הבית היא גם בשדה החקלאי, מאות יצרני דבש נפגעו בשנה זו, בגוף ובנפש, כלכלית ואישית. על המדינה להמשיך ולתמוך בדבוראים, להבטיח את התפרנסותם בכבוד. אנו מחזקים את כוחות הביטחון וצה"ל, בזכותם מתאפשר לייצר דבש איכותי ולשמש מקור להאבקה, תחת אש בעוטף ובגבול הצפון. על מדינת ישראל מוטלת החובה, להחזיר את המפונים, ואת 101 החטופים לביתם, רק כך תוכל השנה להיות טובה ".

אורי דורמן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "יחסו החם של נשיא המדינה לחקלאות, מוכר לנו. כשישבנו כאן לפני שנה ואיחלנו שנה טובה ומתוקה, לא חשבנו שנעבור שנה קשה כל כך. החקלאות והחקלאים עמדו מאז במבחן גדול והמשיכו לספק את מרבית התוצרת החקלאית. דבוראי וחקלאי ישראל נמצאים גם היום בחזית ודואגים לביטחון המזון האזרחי. ללא הדבורה וללא האבקה אין חיים ואין מזון מהצומח. אין מחסור בדבש ולכן אני קורא לתושבי ישראל לקנות רק דבש ותפוחים מיצור מקומי. שיהיה לנו חג מתוק שבו כל החטופים ישובו לביתם, לצד תושבי הישובים המפונים".

זוהר רודולף, דבוראי ומנהל מכוורת 'גליל דן' מקיבוץ דן שבגליל העליון, אשר פונה מתושביו עם תחילת המלחמה: "המכוורת מונה צוות של דבוראים אשר נשארו לעבוד במכוורת גם תחת אש וגם משמשים כחברי כיתת כוננות בקיבוץ. בין היתר שני בני, ענבר ורותם. אנו ממשיכים לעבוד תחת אש, נכנסים לאזורים מסוכנים באישור הצבא על מנת להציב כוורות להאבקה, וגם מתמודדים עם השריפות הרבות שנוצרו עקב ירי חיזבאללה אשר כילו כוורות רבות ועשרות אלפי דונם של מרעה צופני, חורש ומטעי פרי, המהווים מקור צוף (מזון) לדבורי הדבש. אנו נמשיך למרות הכל לדאוג לביטחון המזון בישראל".

עוד נכחו במפגש אבי אלקיס יו"ר מועצת הדבש ונציגי המועצה אשר הדגישו כי ענף הדבורים, והחקלאות הישראלית בכלל, הם חלק משמעותי ממנועה הכלכלי של מדינת ישראל בשל היותה של דבורת הדבש המאביקה המרכזית בטבע.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.