על רישום שעות עבודה נוספות / שמואל גלנץ, עו״ד

22 אוג 2024 המחברת/ת:
שמואל גלנץ, עו״ד שמואל גלנץ, עו״ד

אופן רישום שעות העבודה, הרגילות והנוספות, הינו עניין הטומן בחובו פוטנציאל לתביעות משפטיות והוא מושא לדיונים בבתי הדין לעבודה שכן לצורת רישומם בתלוש השכר של שעות העבודה השלכות על זכויותיו הסוציאליות של עובד.

כללית, אם נקבע לעובד שכר הכולל שעות נוספות כי אז  רואים את השכר שנקבע כשכר רגיל וממנו נגזרות זכויות בין היתר להפרשות לפנסיה ולתשלום פיצויי פיטורים[1].

בבית הדין הארצי לעבודה נדון ערעור שעסק בסוגיה שכזו.

מעשה שהיה כך היה:

עובד שעבד כשנה וחצי כמחסנאי בחברה העוסקת בשיווק מזון לבעלי חיים[2] קיבל בשני חודשי העבודה הראשונים תלושי שכר בהם לא נערכה הפרדה בין השעות הרגילות לנוספות.
החל מחודש העבודה השלישי נעשתה הפרדה בתלושי השכר בין שעות העבודה הרגילות לשעות הנוספות ונרשם "שכר יסוד" ובשורה נפרדת "שעות נוספות גלובליות".

המעסיקה הפרישה לקופת הפנסיה (לאחר 6 חודשי עבודה) בתחילה תוך חישוב המגיע משכר היסוד בלבד ולאחר מספר חודשים ההפרשה לפנסיה כללה גם את רכיב השעות הנוספות הגלובליות.

טענות הצדדים

לטענת התובע,  החל מחודש העבודה השלישי פוצל השכר באופן פיקטיבי עת רשמו בתלושי השכר 2 שורות. האחת, "שכר יסוד", והשניה "שעות נוספות גלובליות". זאת עשתה המעסיקה כדי להפחית את חובותיה לעניין הזכויות הסוציאליות המגיעות לו (פנסיה, פיצויי פיטורים, דמי חופשה, חגים וכד').

גרסת הנתבעת, לעומת זאת, היתה כי ההפרדה נעשתה במודע ובהסכמה הדדית והשורה בה צויין הסכום בגין עבודה בשעות נוספות גלובליות משקף את היקפי העבודה. באשר לשני תלושי השכר בחודשי העבודה הראשונים, טענה הנתבעת כי ההפרדה לא בוצעה עקב טעות.

דיון והכרעה

הוברר, כך קבע בית הדין, כי שעות העבודה הנוספות לא היו פיקטיביות והן אכן בוצעו וכי התמורה תאמה את המגיע בגין השעות הנוספות שנעבדו.
הצדדים נחלקו בשאלה האם את הזכאות לפיצויי פיטורים יש לחשב לפי שכר היסוד, כגרסת הנתבעת/המעסיקה, או לפי השכר הכולל גם את התמורה בגין השעות הנוספות הגלובליות כגרסת התובע/העובד.

בית הדין האזורי קבע כי משהמעסיקה חישבה את ההפרשה לפנסיה מהשכר שכלל גם את ערך השעות הנוספות הגלובליות כי אז יש לראות בכך הטבת שכר מודעת ולא טעות כטענתה בדיון. בהתאם פסק בית הדין האזורי כי המשכורת הקובעת לעניין פיצויי פיטורים כוללת גם את התשלום בגין השעות הנוספות הגלובליות.

על פסק דינו של בית הדין האזורי (בו נדונו עניינים נוספים בהם לא עוסק מאמר זה) הוגש ערעור לבית הדין הארצי.

בית הדין הארצי[3] סמך על ממצאי בית הדין האזורי וקבע שמשהתברר כי השעות הנוספות אכן בוצעו הן אינן רישום פיקטיבי ועל כן אין לחשב זכויות סוציאליות  באשר לשעות אלה.

עם זאת בית הדין הארצי פסק כי לגבי 2 חודשי העבודה הראשונים בהם "שכר העובד שולם ללא פיצול בין השכר הרגיל לבין הגמול הגלובלי בגין שעות נוספות - העובד זכאי לגמול שעות נוספות בגין חודשים אלו". כלומר בנוסף לשכר שלגרסת הנתבעת כלל תמורה בגין שעות נוספות גלובליות חוייבה הנתבעת לשלם השכר המגיע בגין השעות הנוספות הגלובליות.

לעניין המגיע כפיצויי פיטורים והפרשות לפנסיה אשר לטענת העובד היה על המעסיקה לחשב על פי שכרו המלא הכולל גם את הגמול עבור השעות הנוספות הגלובליות, פסק בית הדין הארצי שלאור העובדה ש"גמול השעות הנוספות הינו רכיב שכר אותנטי הרי שזה אינו חלק מהשכר הקובע להפקדות לקופת גמל ככל שעשתה זאת המעסיקה בחלק מתקופת עבודתו, אין הדבר מצמיח לעובד זכות על יתרת התקופה".

לסיכום

  1. ככל שלא נערכת הפרדה בין השעות הרגילות לנוספות כי אז נחשבת התמורה בגין כל שעות העבודה כשכר שממנו נגזרות הזכויות הסוציאליות.
  2. הסכם עבודה או הודעה לעובד בהם פירוט מלא ומדוייק של התמורה בגין שעות העבודה, הרגילות והנוספות יש בו כדי למנוע אי הבנות ועילות להתדיינות בבתי הדין.

 

הלכה למעשה

הכללת השעות הנוספות הגלובליות במסגרת "שכר היסוד" בתלוש השכר מותרת על פי הפסיקה בתנאי שהסכום הנקוב מכסה את המגיע כשכר בסיסי ואת המגיע בעד השעות הנוספות המבוצעות בפועל וכן שיש על כך הסכמה מפורשת בין הצדדים.

 

האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

 

[1] סעיף 5 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 – "עובד שחוק שעות עבודה ומנוחה ... חל לגביו ונקבע לו שכר עבודה הכולל תשלום בעד שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית כאמור בחוק שעות עבודה ומנוחה ... או הכולל דמי חופשה, תמורת חופשה או פדיון חופשה כאמור בחוק חופשה שנתית... רואים את השכר שנקבע כשכר רגיל בלבד, אלא אם ...".

[2] סע"ש 15728-06-19 רפאל שם טוב נ' היפופוטם בע"מ

[3] ע"ע 56265-09-22 היפופוטם בע"מ נ' רפאל שם טוב

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.