מהו נחל בריא? איך מנהלים נחלים? משנים לטובה את מצב הנחלים בישראל

15 יול 2024 המחברת/ת:
נחל הירדן נחל הירדן Adobe Stock

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "אנו מפרסמים היום את התוכנית האסטרטגית לשימור ולשיקום נחלי ישראל. הנחלים הם השלד של השטחים הפתוחים בישראל, יש להם חשיבות רבה בהיבטים של אקולוגיה ומסדרונות אקולוגיים, הולכת נגר, ערכי נוף, מורשת ותרבות, והם מהווים אטרקציות לטיול ונופש. שנים רבות הנחלים היו החצר האחורית של ישראל. ב-15 השנה האחרונות נעשו פעולות רבות לשיפור מצב הנחלים, אבל זה לא מספיק. התוכנית הבין-משרדית תביא לשינוי מצב הנחלים בישראל לסביבה לציבור ולדורות הבאים"

סמנכ"ל ניהול משאבי סביבה במשרד החקלאות וביטחון המזון, ד"ר דוד אסף: "משרד החקלאות וביטחון המזון פועל ליישום גישה רב-תחומית לצורך קידום ממשק מאוזן בין אפיקי נחלים לשטחים המעובדים. המפגש בין סביבת הנחל לשימושי קרקע חקלאיים יוצר מרחב משותף לשתי המערכות – הטבעית והחקלאית, מרחב בו שתי המערכות משפיעות זו על זו לטובת הסביבה. הוועידה השנתית היא מפגש וכר פורה לשיתופי פעולה לניהול סיכוני שיטפונות ושיקום נחלים, במסגרתו האתגר העצום של הצפות ושיטפונות הופך להזדמנות שבה פועלים כל הגורמים יחד".

לחומרי התוכנית האסטרטגית לשיקום ושימור הנחלים בישראל: https://did.li/57pZH

המשרד להגנת הסביבה,  משרד החקלאות וביטחון המזון, רשות המים והביוב, רשות הטבע והגנים, אגמא - המרכז לאגני היקוות, נגר ונחלים, מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, מפרסמים היום את התוכנית האסטרטגית לשימור ולשיקום נחלי ישראל. התוכנית נכתבה ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ובתמיכת הקרן לשטחים פתוחים.

תהליך כתיבת התוכנית ערך כשנתיים במהלכם לקחו חלק למעלה מ-90 נציגי ממשלה, אנשי אקדמיה, רשויות וחברה אזרחית. במהלך התוכנית שלושה צוותי עבודה דנו בסוגיות מרכזיות של הנחלים בישראל:

(א) צוות איכות מים ומשטר הזרימה בנחלים;

(ב) צוות שיקום נחלים אשר גיבוש פרמטרים למדידת מהו נחל בריא;

(ג) צוות הניהול אשר הגדיר את משימות הליבה בניהול נחלים ומנגנונים מומלצים ברמה הארצית והאזורית.

במהלך גיבוש התוכנית התקיימו מפגשים בפורום רחב שבהם הוצגו עבודת הצוותים, שיתוף של התוצרים לקבלת התייחסויות ועבודות בשולחנות עגולים. התוכנית מגדירה מהו נחל בריא ומהם החסמים והמנופים המרכזיים לשינוי, ביניהם: פעולות להפסקת הזרמת קולחים לנחלים, גיבוש רגולציה לאיכות מי נחלים, פעולות למניעת זיהום נחלים ממקורות שאינם קולחים, שיקום משטר הזרימה הטבעי במעיינות ובנחלים והסרת חסמים תכנוניים. 

בחלק האחרון של התוכנית במפת הדרכים פורטו הפעולות אותן יש לקדם במגוון התחומים כדי להוציא את המזהמים מהנחלים לשקמם ולהביא את נחלי ישראל להיות נחלים בריאים לדורות הבאים. 

כעת, מתחילים ביישום התוכנית: צוות הליבה הבין-משרדי מוביל תהליך ברמה הארצית. חברים בצוות: יחזקאל ליפשיץ, מנהל רשות המים והביוב; רני עמיר, סמנכ"ל בכיר למשאבי טבע, תכנון וחוסן אקלימי, במשרד להגנת הסביבה; דוד אסף, סמנכ"ל בכיר לניהול נגר ומשאבי סביבה, משרד החקלאות וביטחון המזון. הצוות יקדם את הפעולות המרכזיות שזוהו בתוכנית ככאלה שיביאו לשיפור במצבם של הנחלים.

הפעולות המרכזיות שאותן הצוות יקדם תחילה:

  1. קביעת אמות מידה לאיכות המים הנדרשת בנחלים לתמיכה במערכת האקולוגית באמצעות רגולציה חדשה.
  2. פיתוח כלי הערכה למצבם של הנחלים ביחס ליעדים שנקבעו כבסיס לקבלת החלטות. כלי זה יסייע לבצע תיעדוף של המשאבים, ולוודא את השפעת פעולות השיקום.
  3. קידום רגולציה אשר תגביר את הפיקוח והאכיפה על מזהמים לנחלים על מנת למנוע זיהום מקורות המים.
  4. קידום פיתוחן של רשויות הניקוז לרשויות אגניות אינטגרטיביות מתוך תפיסה כי ההצלחה לשיקום נחלי ישראל תלויה ביכולת של גופי הביצוע בשטח – רשויות אגניות לנחלים.

התוכנית מהווה הזדמנות להגשמת החזון המשותף לניהול נחלים מתוך ראייה כוללת הקושרת בין צורכי המערכת האקולוגית וההידרולוגית לצורכי האדם, תוך הכרה בנחלים כמשאב טבע מחולל חיים ומתוך מחויבות לשקמם ולשמרם.

את התהליך ליוותה חברה אסטרטגית מייעצת MNS, גפן ייעוץ ארגוני ודני עמיר תכנון סביבתי.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.