עדכון פעילות - מזכ״ל התאחדות החקלאים (21/07/24)

אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל

 גם בשבוע החולף השקט המיוחל לא הגיע, ולאחר נפילת הכתב"ם בתל אביב בסוף השבוע צה"ל תקף גם בתימן. אנו ממשיכים לקוות וליחל שכל החטופים יחזרו והשקט והשגרה ישובו אלינו. ובכל זאת, המשכנו לעבוד בשבילכם ולמענכם בנושאים הבאים:

  • דיונים בוועדות הכנסת: 
    • "מה שטוב באירופה טוב לישראל" – אני שמח לבשר לכם שלאחר חודשים של דיונים ארוכים ו-17 ישיבות של וועדת הבריאות, הצלחנו, במאמצים משותפים להגיע להסכמות על תזכיר חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) - (הרחבת אימוץ הדין האירופי וייעולו והסרת חסמים ביבוא מזון במסלול האירופי). הצעת החוק המתוקנת אושרה ביום רביעי לקראת הבאתה לקריאה שניה ושלישית, ככל הנראה עוד במושב הזה. הצעת החוק המעודכנת כוללת הסכמות על שורה של נושאים אקוטיים, המייצרות, בשבילנו החקלאים, וודאות לגבי עתיד החקלאי הישראלי בימים מורכבים אלו ועושה צעד נוסף לשמירה על בטחון המזון של ישראל.

      אני מודה ליו״ר וועדת הבריאות חה״כ יוני משריקי על יכולתו להנהיג את דיוני וועדת הבריאות להשגת האתגרים של החוק ללא פגיעה בחקלאים ובבריאות הציבור, לצוות וועדת הבריאות בניהולה של מיכל דיבנר כרמל והיועצת המשפטית עו"ד נועה בן שבת, לצוות של משרד החקלאות בהובלתו של השר, המנכ"ל והמשנה למנכ״ל יובל ליפקין ,לצוות של משרד הבריאות בהובלתה של פנינה אורן-שנידור מנהלת שירות המזון, לגל ברנס ממשרד האוצר ונציגי משרדי הכלכלה והמשפטים. בנוסף ברצוני להודות לחבריי ללובי החקלאי בראשות אלון שוסטר, לדני סיידה- מרכז החקלאות במפלגת ש"ס, אילנה דרור, לזאב פייקובסקי, אורן ברנע, ירון בלחסן, ירון סלומון, ולכל מנהלי אירגוני המגדלים ורכזי וועדות המשק בתנועות שסייעו ותמכו, למנהלי מועצות הייצור לול, חלב וצמחים - מולי לויט ואיציק שניידר, עו״ד יגאל דנינו ,אסף לניאדו וצוותו ומבשרת נבו וצוותה וכן לשותפינו המלאים מאיגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים. אפשר ללמוד הרבה לעתיד לבוא, מאופן המאבק שניהלנו על שיתופי הפעולה שהיו בו האחדות והעבודה המשותפת. החוק שהוגש לוועדת הבריאות כולל למעלה מ-30 רגולציות שמטרתן להוריד את יוקר המחיה ולשמור על בריאות הציבור. לכ-14 מהן יש קשר לחקלאות, מתוכן ל-5 רגולציות יש השפעה ישירה על חקלאות הצומח שמיועדת לעיבוד תעשייתי וברגולציות אלה בעיקר עסקנו במהלך הדיונים בחוק.

      בכל חמשת הרגולציות האלה הצלחנו לעשות שינויים בנושאים המקוריים שהונחו על שולחן הוועדה. יישום הרגולציה של שאריות חומרי הדברה על מוצרים מעובדים שבקשה להפסיק את השימוש כ- 100 תכשירים נדחתה לתחילת שנת 2027 ועד אז יתבצע מיפוי וטיפול בפערים. אימוץ הרגולציה בדבר "האקרילמיד " נדחה לשנת 2030 עם אפשרות להארכה בשנתיים נוספות. לגבי רגולציה בדבר מזהמים כימיים במזון מהחי הושגה הסכמה בין השירותים הוטרנריים לבין משרד הבריאות בדבר שאריות חומרי ההדברה המותרים על רשימה ארוכה של מזהמים ותרופות. האימוץ של הרגולציה בדבר מזהמים ביולוגיים במזון נדחה בשנה וחצי והחובה לאימוץ הרגולציה בדבר חומרי אריזה שבאים במגע עם מזון חלה רק על היבואנים במסלול האירופי. בנוסף הגענו להסכמות בחקיקה בעניין הצבע לסימון ביצים וכן אושר בחקיקה שלהתאחדות חקלאי ישראל יהיה נציג רשמי בוועדה המקצועית המייעצת שתלווה את יישום החוק.לפנינו עוד הרבה עבודה בתחומים הנ"ל במטרה שהחוק ייושם בהתאם לצרכים של ההחקלאים ובהתאם לצרכים של הצרכנים שעבורם אנחנו מגדלים ומייצרים.
    • הוועדה לעובדים זרים – הוועדה קיימה דיון בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי בכדי להציג את הסיכום של ועדת המנכ"לים בנושא עובדים זרים. הנושאים שעלו בישיבה היו:
      1. קידום הסכם להבאת עובדים מנפאל.
      2. הכנת הצעת מחליטים לממשלה לאפשר להביא עובדים ב- B2B גם ממדינות אחרות (ולא רק מתיאלנד) וזאת מאחר ותאילנד לא מאשרת לשלוח תאילנדים לאזורים אדומים (עוטף עזה וגבול הצפון).
      3. המשך הניסיונות לגבש הסכם עם קמבודיה
      4. מנכ״ל משרד ראש הממשלה התחייב לבדוק ולזרז את קבלת הסכום המותר לניכוי עבור מגורים והוצאות של העובדים זרים. במסגרת החלטת ממשלה מס׳ 860 ע"י שר העבודה.
      5. פנסיה - מנכ״ל משרד ראש הממשלה ביקש שנעביר לו את ההצעה שלנו לגבי תשלום פנסיה במדינות המוצא, הדרך שאנחנו מציעים לפתור את הפלונטר בהקשר תשלום פנסיה לעובדים הזרים.
      6. אגרות - נמסר דיווח לחברי הוועדה, שמאחר והיקף העובדים זרים גדל באופן משמעותי, הכנסות המדינה מהאגרות על העובדים הזרים גדלו בהתאם. משרד ראש הממשלה בודק את האפשרות להקטין באופן משמעותי את גובה האגרות. כמו כן בודקים אפשרות להחזיר חלק מהאגרות ששולמו ע״י המעסיקים.
  • חוק המים - זהו "הנושא החם" הבא שעל הפרק. בשבוע הבא יתקיים, ככל הנראה, דיון בוועדת כלכלה כדי להתחיל להניע את התהליך. החוק יעלה לדיון לקריאה ראשונה רק בתום הפגרה (אחרי החגים...), אבל אנחנו רוצים להגיע מוכנים ולכן יתקיימו דיונים בוועדת הכלכלה ועם השרים והמשרדים שנוגעים לחוק זה . גם לדיונים האלה אני שב ומבקש מכם לנסות ולהגיע. חשוב מאוד שחברי הוועדה יראו את הנוכחות ואת החשיבות שיש לנושא בקרב החקלאים.
  • נהלים שפורסמו על ידי משרד החקלאות: השבוע פורסמו מספר נהלים חשובים ולנוחיותכם אנו מביאים פה את הקישור. (ניתן להגיש באמצעות מערכת התמיכות המרכזית של משרד החקלאות - מערכת ה"תאנה").
    • נוהל לתמיכה במסגרת הסכם המים למפיקים פרטיים – יישובי הגליל העליון – תיקון 27 לחוק המים קבע תעריף אחיד למים שפירים ומליחים לכלל הצרכנים החקלאיים, ללא תלות במקור המים. לשם השגת אחידות בתעריף המים, נקבע בחוק כי תעריפי המים המסופקים על ידי חברת מקורות יוזלו ותעריפי המים המסופקים על ידי מפיקים פרטיים יתייקרו. בעקבות תיקון 27 והשלכותיו הצפויות על ציבור החקלאים, נחתם על ידי משרד החקלאות וביטחון המזון, משרד האוצר, רשות המים והתאחדות חקלאי ישראל עוד בשנת 2018 הסכם, המעדכן ומסדיר את העקרונות לסיוע למשקים חקלאייםלייעול השימוש במים עקב העלאת תעריפי המים (להלן: "מסמך העדכון"). הסכם זה הגיע לסיומו ביום 30.6.2023. במסמך העדכון נקבע כי חקלאי מהגליל העליון שלא ינצל את מלוא זכאותו לתמיכה בהשקעות עד תום 5 שנים, תוארך תקופת הזכאות עד לשנת 2024. מכוח סעיף זה קבעה ועדת היישום ביום 9.5.2024 כי יפורסם נוהל תמיכה ליישובי הגליל העליון לשנת 2024. התקציב המוקצה לנוהל זה עומד על 4.9 מיליון ₪. לצפייה בנוהל התמיכה הקליקו כאן. ניתן להגיש בקשות לתמיכה החל מיום ד' 17.7.2024 עד יום ה' ה -31.10.2024. לאור ניסיון העבר אנו קוראים לכם לא לחכות לרגע האחרון ולהגיש בהקדם.
    • נוהל תמיכה במרכזי מבקרים ואטרקציות תיירות חבל תקומה – בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס על מדינת ישראל ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) התחייבה ממשלת ישראל לפעול לשיקום ופיתוח כלכלי – חברתי של חבל תקומה (יישובי עוטף עזה). אחת ההחלטות של מנהלת תקומה נגעה לפיתוח הכלכלי תיירותי: עידוד עסקים מקומיים תומכי תיירות. במסגרת נוהל זה ניתן להגיש בקשות עד ליום - 31.8.2024. לצפייה בנוהל הקליקו פה. הבקשות הזכאיות לתמיכה לאחר שיפוטן המקצועי יתוקצבו על פי סדר דירוגן ובכפוף למגבלת התקציב לשנת 2024.
    • בוצעה הארכת תוקף נוספת ליום 24/07/2024 עבור הנהלים הבאים:
      • חלף פלשתינאים - סבב חוזר - נפתחה שוב האפשרות להגיש בקשה לעובדים זרים לחקלאים אשר העסיקו עובדים פלשתינאים ועד כה לא מימשו את זכאותם להעסיק עובדים זרים בגין זה. פרטים נוספים ניתן למצוא בקישור פה . ההגשה תתבצע באופן מקוון באתר בקישור הזה.
      • הגדלות שטחים - סבב נוסף - נפתחה שוב האפשרות להגיש בקשה לעובדים זרים נוספים עבור חקלאים שהגדילו את שטחיהם ועבורם קיימת כבר הקצאה לעובדים זרים. פרטים נוספים ניתן למצוא בקישור פה. ההגשה תתבצע באופן מקוון בקישור הזה.
      • חקלאים חדשים - משרד החקלאות מזמין חקלאים חדשים וחקלאים פעילים אשר אין להם הקצאה לעובדים זרים לשנת 2024, להגיש בקשה לקבלת המלצה למתן היתר להעסקת עובדים זרים לשנת 2024. לפרטים נוספים בקישור הבא . הגשה תתבצע באופן מקוון בקישור הבא.
  • פיצויים ממס רכוש –לצערנו הרב, עדיין קיים מבוי סתום מול אנשי מס רכוש. האמון בין הצדדים בשפל ואנחנו מפעילים מאחורי הקלעים גורמים שונים לנסות ולחדש את השיחות. כל זה לטובת החקלאים שנפגעו. אני מקווה שנצליח השבוע להיפגש ,לפזר את החששות ולהמשיך את יישום המתווים שאושרו זה מכבר שיש כדי להתקדם במסלולים שעדיין לא הסתיים בהם הדיון (תפוחי אדמה, גזר וחיטה, פטם ודבש).
  • פגישת עבודה עם ראש מטה מנכ"ל משרד החקלאות – נטלי ברודנר - ביום שני שעבר נפגשנו עם נטלי לשיחה במגוון נושאים שזקוקים לסיוע ועזרה ממנכ"ל משרד החקלאות. בין הנושאים שעלו: עובדים זרים בבית אריזה, השקעות, תיקון חוק המים ועוד. אנו ממשיכים בפגישות השוטפות והעבודה המשותפת לקידום הנושאים שעל הפרק. אני מודה לנטלי על הסיוע והעזרה.
  • יו"ר ארגון מגדלי הדגים - רני פרידלנדר סיים את תפקידו כיו"ר ארגון מגדלי הדגים וממשיך בעבודתו החשובה בשיקום עוטף עזה. כמחליפו נבחר יורם קרין. אנו מודים לרני על עבודתו בארגון. רני הוביל מאבקים לא מעטים מול האוצר והצליח לשמור על הענף כמה שניתן. בהזדמנות זו נאחל ליורם הצלחה רבה וכולנו כאן לעזרתך.

כולנו מסתכלים לעבר הצפון והדרום ומקווים ומאחלים לשקט ולרוגע ושהחטופים ותושבי הישובים שפונו ישובו לביתם והשקט ישרור שוב במדינה האהובה שלנו.

אורי דורמן

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.