הדפס עמוד זה

זיכוי נדיר: המשכיר - זכאי, השוכרים- אשמים ?! / עדי ברטוב, עו״ד

08 פבר 2017 המחברת/ת:

נחשון רשף ממושב רשפון, אשר הואשם אשתקד בכתב אישום, לפיו הוא משכיר מבנה איסכורית בשטח של כ- 1,280 מ"ר למספר שוכרים, זוכה בשבוע האחרון מכל אשמה לאחר שבית המשפט השלום בנתניה (השופט עוז ניר-נאוי) קיבל את טענות סנגוריו של רשף, עוה"ד ד"ר ניסן שריפי ואלעד בוסקילה, ולפיהן המשק במושב רשפון שייך לאביו של הנאשם, ואין לראות בנאשם כ"מי שהוחזק כבעלים של המקרקעין בשעת ביצוע העבירה". קביעה זו של בית המשפט ניתנה למרות שעורכי הדין של הנאשם הודיעו לבית המשפט, כי אין בכוונת לקוחם להעיד,  וכלל לא נוהלה פרשת הגנה.

המדינה טענה, באמצעות עו"ד אופיר סטרשנוב, בין השאר, כי "הנאשם, נחשון רשף, הוא מי שאסף את השיקים בגין השכירות... כי השוכרים ראו בנאשם כמשכיר ... והם (הנאשם ואביו) פועלים על מנת להשיג היתר ואף פנו לעו"ד".

השופט נאוי קבע, כי כדי להרשיע את הנאשם כבעלים של המשק (או מי שמוחזק כבעלים של המשק), יש לבחון הענין במבחני השליטה הממשית במקרקעין, או כלשון השופט:

" סבורני כי בעלות צריכה להיבחן בפרמטרים של שליטה אפקטיבית במקרקעין, שליטה המתבטאת בניהול, קשר עם השוכרים, עריכת הסכמי שכירות - וכהגדרת המאשימה בכתב האישום מי...'שאחראי על ניהול הנכס, השכרתו וגביית דמי שכירות, ונוהג במקרקעין כבעלים, מחזיק ומשתמש במקרקעין'".

השופט נאוי ציין עוד, בפסק הדין המזכה כי "על מנת שאדם ייחשב כ'מוחזק  בעלים' עליו להיות בעל השליטה, ולהיות מי שעושה במגרש כבתוך שלו... לא הוצגה כל ראיה כי הנאשם עושה במקרקעין כבשלו, וכי הוא בעל השליטה במקרקעין. כל שהוצג הוא כי הנאשם סייע לאביו, אשר הוא השולט במקרקעין, והוא זה אשר קובע את גורלו".

לפיכך, קבע ביהמ"ש כי "על אף שבחר הנאשם שלא להעיד, שכנעני עו"ד ד"ר שריפי, כי אין בכך די, וכי במכלול נסיבות הענין, אין לראות בנאשם כבעל השליטה במקרקעין, ואין להטיל את האחריות בגין השימוש החורג במקרקעין, שכן לטעמי אין הוא בבחינת מי שמוחזק כבעלים".

מאידך, קבע השופט נאוי, כי השימוש המבוצע במקרקעי המשק במושב רשפון הינו שימוש חורג, ולפיכך בוצעה עבירת שימוש חורג במקרקעי המשק על ידי שוכרי המבנה.

כך, בעוד שהנאשם מס' 1 זוכה מכל אשמה, הרי שהשוכרים של המבנה, שמונה במספר, אשר יוצגו על ידי עורכי דין אחרים, הורשעו בשל כך שהשימוש שנעשה במבנה הוא שימוש חורג. כעת, צפויים השוכרים לקנסות כבדים ביותר יחד עם צווים להפסקת פעילותם במקום, ואילו המשכיר של המבנים לא יקבל כל עונש (זכאי).

* עו"ד עדי ברטוב הינה חוקרת במכון לחקר הנדל"ן.

ת״פ (שלום)(נתניה) 15306-09-15 מדינת ישראל נ׳ רשף ואח׳, פס״ד מיום 01/02/17

ד"ר ניסן שריפי- משרד עורכי דין

עודכן לאחרונה על ידי ד"ר ניסן שריפי- משרד עורכי דין