הדפס עמוד זה

בית המשפט הקל על נאשמים בעבירות בניה בשל נסיבות מיוחדות / הילי פרייס קוה, עו״ד

03 מאי 2020 המחברת/ת:
הילי פרייס קוה, עו״ד הילי פרייס קוה, עו״ד

באפריל 2017 אושר תיקון 116 לחוק התכנון והבניה אשר החמיר מאוד את הענישה על עבירות תכנון ובניה. בהתבטאויות רבות בתקשורת אמרו בכירי משרד המשפטים כי תיקון זה נועד במיוחד למיגור עבירות הבניה במגזר הערבי והחקלאי, והוא אכן מורגש היטב.

בתמצית, התיקון מאפשר הטלת קנסות בשיעורים של מאות אלפי ₪, אפילו באמצעות החלטות מינהליות של פקחים, כאילו היה מדובר בקנס פעוט על השמשה של הרכב. כמו כן, התיקון מאפשר את הגבלת הסמכות ושיקול הדעת של בתי המשפט, לשפוט את האזרח מתוך ראיה חומלת, המשקללת את הנסיבות הספציפיות של המקרה, ובהן גם את מחדלה של המדינה להעמיד לרשות המגזרים הללו, תכניות עדכניות ומפורטות אשר תאפשרנה להם מגורים ופרנסה בכבוד.

ודווקא על רקע מדיניות החמרת הענישה, התקבל לאחרונה פסק דין על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה בעפא (חי') 16521-10-19 אחמד ח'טיב נ' ועדה מקומית לתכנון לב הגליל, המשמיע קול אחר.

ביישוב הערבי דיר חנא הוגש כתב אישום כתב אישום בגין ביצוע עבירות של בניה ושימוש חורג ללא היתר, תוך הפרת צו הפסקה מנהלי ושיפוטי וצו למניעת פעילות, כנגד בעלי עסק למכירה ולאחסון ברזל ושיש, בהיקפים ניכרים. בית משפט השלום הטיל על הנאשמים קנסות בסכומי עתק, בסך מצטבר של 630,000 ₪ ועונשים נוספים. זאת לצד צו הריסה + צו איסור שימוש בתוך 3 חודשים ממועד גזר הדין.

בערעור נטען כי בית המשפט התעלם מהמצב התכנוני בדיר חנא ומהעובדה שאין ליישוב זה אזור תעשייה מאושר המונע מתושבי הכפר לנהל עסק כלשהו, דבר הפוגע קשות בזכותם לעבוד ולהתפרנס. לעניין ייעוד המקרקעין הספציפי, נטען, כי התכנית ייעדה אותם לצורך ציבורי מבלי לקדם בהם תכנית מפורטת תוך שהיא שוללת מהנאשמים את האפשרות לניצולם לצרכי פרנסתם.

המאשימה נאחזה בטענות הרגילות לפיהן התנהגות המערערים מהווה "קביעת עובדות בשטח" וכי את טענותיהם "...יש לטעון במסגרות אחרות בפורום אחר בעתירה מנהלית בהליכים אחרים...".

והנה, טענות אלו לא קיבלו משקל של ממש. בית המשפט הדגיש, כי לא מדובר בנאשמים פורעי חוק, אשר קיימת בפניהם אפשרות לפעול במסגרת הדין ולהגיש בקשה להיתר בנייה. להיפך, הרשויות עצמן הן שמנעו מהם כל אפשרות לקבלת היתר בנייה. על רקע זה הפחית בית המשפט את סכום הקנסות במידה ניכרת.

מסקנה: יש מה לעשות ואסור לוותר. על החלטת בית משפט השלום הגישו הנאשמים ערעור לבית המשפט המחוזי ואם צריך, אין להסס להביא את העניין בפני בית המשפט העליון. במקביל, וכפי שפועלים נציגי המגזרים בכנסת ומעל כל במה אפשרית, יש להוסיף ולפעול בכלים הדמוקרטיים העומדים לרשותנו, לצורך ביטול תיקון 116 מספר החוקים, בהיותו בלתי מידתי ולא חוקתי.

עו"ד הילי פרייס קוה היא עורכת-דין פעילה ובעלת משרד העוסק בתחום התכנון והבנייה, בעלת תואר ראשון ושני במשפטים (אוניברסיטת תל-אביב ובר-אילן בהתאמה), ולימודי תעודה מאת הטכניון. יו"ר (משותף) של ועדת תכנון ובנייה מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין. מאמרה כנגד תיקון 116 פורסם בכתב העת.

עפא (חי') 16521-10-19 אחמד ח'טיב נ' ועדה מקומית לתכנון לב הגליל

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

עודכן לאחרונה על ידי האיחוד החקלאי

פריטים קשורים