הדפס עמוד זה

האם ניתן להעביר החלטה זמנית בדבר שינוי אורחות חיים שלא ברוב הנדרש? / איתן מימוני, עו״ד

איתן מימוני, עו״ד איתן מימוני, עו״ד

התביעה עוסקת בבקשה למתן לצו מניעה שימנע את יישום החלטת אסיפת קיבוץ שדות ים (להלן: "הקיבוץ") משום שלטענת התובעים, תוכן ההצעה עליה הצביעו, סותר את תקנון האגודה השיתופית (הקיבוץ).

רקע:

ההחלטה אשר התקבלה באסיפת הקיבוץ הינה החלטה אשר עוסקת במודל לשינוי אורחות החיים בקיבוץ, כחלק מהפיכתו לקיבוץ מתחדש. לטענת התובעים, על החלטה משמעותית שכזו להתקבל ברוב מיוחס הקבוע בתקנון בסעיף 118- מדובר על רוב מיוחס שך 75% מבין חברי הקיבוץ ולא מכלל המצביעים. התובעים טוענים כי גם כאשר מדובר על שינויים "טובים", "מוצדקים" ו"הוגנים" (לשיטתם), נדרשת הסכמה של רוב מיוחס כפי שמגדיר תקנון הקיבוץ בכדי למנוע מצב בו רוב כופה על מיעוט גדול שינוי באורחות חייו.

מנגד, הקיבוץ טוען כי ההסדר המוצע הינו המשך ישיר של שינויים אשר החלו בקיבוץ, ההצעה אשר נשלחה הינה טיוטה לא סופית עדכון אורחות החיים בקיבוץ והיה ותאושר, ייכנס הקיבוץ לתקופת ניסיון, במהלכה לא תהא פגיעה כלכלית בחברים- לבית אב אשר בעקבות שינוי ההסדרים יקבל פחות מן המצב הנהוג כיום, תינתן השלמה עד לשווי הקצובה הנוהג כיום.

דיון והכרעה:

ביהמ"ש, בבוחנו את הבקשה לסעד זמני, בודק את היחס אותו נהוג לכנות "מקבילית הכוחות". יחס זה שוקל ובוחן את המתח בין מאזן הנוחות לבין קיום עילת תביעה לכאורית הראויה לבירור. שני השיקולים אינם "מושכים" באותו כיוון אלא ככל שגדל משקלו של אחד משני השיקולים, ניתן להפחית ממשקלו של השני. בנוסף, על מגיש הבקשה לסעד לעמוד באמות מידה של תום לב וניקיון כפיים. כמו כן, ביהמ"ש יבחן את מידתיות הסעד.

לעניינו, עילת התביעה אינה נסובה על נזק אישי אם כי על טיעון משפטי באשר להנהגת שינוי מקיף באורחות החיים בקיבוץ בניגוד למתווה הנדרש בדין לצורך עיגונו והוצאתו לפועל. כמו כן, חשוב לציין כי ביהמ"ש לא ישים עצמו במקום האסיפה לבחון האם השינוי המוצע הוא רצוי, בעניין זה לקיבוץ קיימת אוטונומיה ניהולית.

ביהמ"ש קבע כי אין להחיל את המודל תוך הגדרתו כ"תקופת ניסיון" בכדי לחמוק מהרוב הדרוש לשינוי תקנון ויישומו כדין. המשקל של מאזן הנוחות במקרה דנן כמעט ואפסי לאור מקבילית הכוחות, כאשר מדובר בהצעה לשינוי אורחות החיים בקיבוץ, הדורשת רוב ממיוחס בכדי שתתקבל כדין. כלומר, מדובר בהחלטה בטלה.

סיכום:

ביהמ"ש קיבל את בקשת התובעים- צו המניעה יעמוד בעינו ויעכב את מימוש החלטת האסיפה הכללית בדבר מודל שינוי אורחות חיים, עד לקבלת החלטה אחרת.

 

ת"א (חיפה) 38224-04-22 אושרית לוקצי ואח' נגד קיבוץ שדות ים, פס״ד מיום 21/06/22

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

איתן מימוני, עו״ד

"איתן מימוני ושות' - משרד עורכי דין" -  עוסק במגוון תחומים במשפטי המנהלי והאזרחי.

דואר אלקטרוני: office@mai-law.co.il

עודכן לאחרונה על ידי איתן מימוני, עו״ד

פריטים קשורים