הדפס עמוד זה

למה בישראל לא מסמנים תוצרת חקלאית?

14 נוב 2021 המחברת/ת:
חיים ילין חיים ילין

במשך שנים מדברים על סימון תוצרת חקלאית, החקלאים משוועים לכך אבל מאחורי הקלעים יש מי שבכוחו מצליח למנוע צורך צרכני בסיסי- לדעת מאיפה מגיע כל פרי או ירק ולבחור האם הוא רוצה לקנות כחול לבן או ייבוא. ליוזם החוק, חבר הכנסת לשעבר חיים ילין בטן מלאה בנושא.

מי שיזם את החוק כבר לפני 6 שנים הוא חבר הכנסת דאז חיים ילין: "זה ברור שהרשתות לא רוצות את זה, לצערי לרשתות יש מספיק כוח לטרפד דבר  שכזה והם מונעות את זה. בגלל אינטרסים אנחנו לא מצליחים לשרת את העם באמת, לכוח הכלכלי בארץ יש יותר כוח מ 120 מחוקקים". ילין שיוביל מושב מיוחד בנושא סימון תוצרת חקלאית בועידת החקלאות של ישראל ב 8-9.12 במעלה החמישה נזכר בימים בהם החל לקדם את החוק: "הכל התחיל בשנת 2015, זה היה תהליך קשה מאוד וסיזיפי. באותם ימים הייתי באופוזיציה וכשאתה לא חלק מקואליציה אם אין לך דיל עם הקואליציה זו בעיה. אני לא איש של דילים- אני לא מוכר את עצמי ולכן הייתי דיי לבד והחוק לצערי לא עבר". על מה שקרה במסדרונות הכנסת מספר: "בקריאה הטרומית אמר לי משה כחלון שאם נגיע להסכמה עם הרשתות נקדם את זה והייתה הסכמה להעביר את ההצעה בקריאה טרומית אבל מכאן שום דבר לא זז. ברושי שהיה באותם ימים בהתאחדות התעשיינים אמר שהם לא ייתמכו. כולם ברחו הצידה והכל התפרק".

מה עתידו של החוק החשוב לצרכן הישראלי ולחקלאים? "תראה, אני סבור כי הקואליציה חייבת לקחת אחריות על זה ולקדם את החוק אבל לצערי מעטים אלו שמזוהים עם החקלאות בכנסת הנוכחית. אני קורא לחברי הכנסת לקדם את החוק ללא התחשבות ברשתות הם לא העניין. הרשתות במסווה של תומכי חקלאות רצים בהזדמנות הראשונה לייבא מטורקיה וירדן מעבר למכסות. אף אחד לא בודק את התקן ומה נכנס, כשאנחנו מייצאים בודקים את החקלאים שלנו עם פינצטה אבל אנחנו? מקבלים הכל העיקר שיהיה זול- זה הסיפור העצוב של החקלאות הישראלית"

כאמור במסגרת וועידת החקלאות של ישראל יתקיים מושב מיוחד סביב סוגייה זו עם אנשי מקצוע ובהשתתפות חבר הכנסת לשעבר חיים ילין. במסגרת הוועידה שתתקיים ב 8-9.12 במעלה החמישה ישתתפו שרים, חברי כנסת, ראשי התנועות החקלאיות, חקלאים וכו' וידונו בכל הסוגיות הנמצאות על סדר היום בהיבט החקלאי.

פריטים קשורים