הדפס עמוד זה

מועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים בישראל: בשיא עונת אגירת הדבש והאבקת הגידולים החקלאיים נגנבו והושחתו חלות דבש בגליל

07 יונ 2021 המחברת/ת:
ונדליזם בכוורות של הדבוראית   נגה ראובן ונדליזם בכוורות של הדבוראית נגה ראובן צילום מכוורת פרחי הגליל

הדבוראית נגה ראובן מהיישוב מנות שרק עתה שיקמה את המכוורת שנשרפה בשל טרור חקלאי- נפלה שוב קורבן להרס כוורות

השומר החדש: פועלים במיזם משותף עם הדבוראים למניעת גניבות ופגיעה בכוורות עקב עלייה מדאיגה בתופעה

הדבוראית הוותיקה נגה ראובן (69) מהיישוב מנות, מתמודדת מזה שנים עם פשיעה חקלאית בכוורות כמו דבוראים רבים ברחבי הארץ. בימים אלה עסוקה בסיום הקמת מכוורת ומפעל דבש חדש, לאחר שהמכוורת "פרחי הגליל", אותה הקימה לפני 35 שנה, נשרפה כליל (לפני כשמונה חודשים) כתוצאה מטרור חקלאי.

אמש התבשרה כי משטח שלם של כוורות שהונחו במטעי הקיווי, סמוך לנחל כישור, בגליל המערבי, הושחתו ונהרסו.

במקביל- רכז שטח של 'השומר החדש' שביצע סיור כחלק ממיזם משותף עם מועצת הדבש, למיגור הפשיעה החקלאית- מצא בסמוך ליישוב כורזים, שק מלא בחלות דבש ומשטחי כוורות הרוסות, מושלכים בצד הדרך, כ-30 מטר מנקודת הצבת כוורות של הדבוראי חגי שיצר ממעלה גמלא ברמת הגולן. ככל הנראה מדובר בניסיון גניבה שלא צלח והחשוד השליך את השלל כשהופתע בשטח.

הדבוראית הוותיקה נגה ראובן מספרת כי, הגיעה מיד למקום בו הוצבו הכוורות וגילתה מראה קשה במיוחד: "הכוורות וחלות הדבש הושחתו ונהרסו לחלוטין, כנראה על ידי דריסת רכב. מראה הוונדליזם שבר את ליבי פעם נוספת, מדובר בכוורות שהיו גדושות דבש, אותן הייתי אמורה לרדות ממש עכשיו, וחשוב מכך, הכוורות שמשו להאבקת מטעי הקיווי הזקוקים לפעולה זו של דבורת הדבש להפריית הפרי, לצד זה מדובר גם באובדן הכנסה של עשרות אלפי שקלים" מתארת ראובן בכאב, ומוסיפה: "אנו הדבוראים, מתמודדים עם הפשיעה החקלאית יום יום, הכוורות הן הרכוש החשוף ביותר לגניבה, הן מונחות בשטח, בשולי הדרכים הצדדיות ובשטחי חקלאות, בשל הקושי הרב באיתור אירועי הפשיעה, הוקם מיזם משותף ל'שומר החדש', ודבוראים בתמיכת מועצת הדבש במאמץ למיגור התופעה, ואני מברכת אותם על כך".

  מלא חלות דבש במהלך גניבה צילום השומר החדש

אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש: "תופעת הגניבות בענף הדבש הינה רחבה וקשה מאוד. אני קורא לממשלה שתקום להגן על החקלאות ולהקצות סכומי כסף, למלחמה בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית.  השמירה על ענף הדבש והאבקה הינה קריטית לחקלאות בישראל, שכן דבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. בכל פעם שפוגעים או גונבים כוורת, הורסים את ייצור המזון מן הצומח", אומר רייך ומוסיף, "אני מברך את השומר החדש, על שיתוף פעולה חשוב עם הדבוראים, בהקמת מיזם למיגור התופעה".

 

עדי בכור, מנהל מבצעי ב'שומר החדש'"המיזם המשותף עם מועצת הדבש והדבוראים מתבצע כעת בצפון הארץ החווה אירועי גניבה רבים, ונועד למנוע גניבות ופגיעה בכוורות, עקב עלייה מדאיגה בתופעה בשנים האחרונות. לפני כשנה ביצענו פיילוט אשר הוכיח כי הנוכחות בשטח מייצרת שינוי משמעותי והרתעה. אנו תקווה כי בקרוב נרחיב את המיזם לשאר אזורי הארץ בשיתוף הדבוראים".

 

'השומר החדש' מוביל עם מועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים, מיזם ארוך טווח למיגור התופעה, בשיתוף מג"ב והסיירת הירוקה של רט"ג, הפועלים בשיתוף פעולה ובאופן מידי בסיוע לתפישת הגנבים, ויצירת הרתעה. תכנית המיזם נבנתה בהתאם לצרכי הדבוראים בשטח, במסגרתה נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים ורכזי שטח של 'השומר החדש' המסיירים בנקודות הצבה של כוורות.

מנתוני מועצת הדבש עולה, כי בעת האחרונה נרשמה עלייה באירועי גניבות כוורות ברחבי הארץכיום פועלים בישראל כ- 510 דבוראים המטפלים ב- 120,000 כוורות, מתוכן מוצבות 80,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד שקלים בשנה.

פריטים קשורים