הדפס עמוד זה

הזמן המופלא של ראשית המסיק

10 נוב 2020 המחברת/ת:
‎⁨ראשית המסיק במשק אחיה ‎⁨ראשית המסיק במשק אחיה צילום איתמר וייס⁩

זהו זמן של התחדשות גם בבתי הבד, במהלכה הם מקבלים מן החקלאים את זני הזיתים הראשונים שמבשילים ומייצרים מהם את שמן הזית המשובח ביותר לצריכה שנתית. עץ הזית הוא צמח חד עונתי, וזוהי התקופה בשנה בה זני הזיתים השונים מגיעים להבשלה. שמן הזית שמופק בראשית המסיק של כל זן תמיד יהיה עם אורמות טריות של פאי טרי ועם וטעמים עזים ומודגשים. לכל זן מועדי הבשלה שונים, והחקלאים במטעים מכירים את המאפיינים וההתנהגות, ויודעים היטב מתי למסוק כל אחד מהזנים.

תחילת התהליך עם הזנים שמבשילים מוקדם. הראשון לסמן לנו שהוא מוכן למסיק נקרא ארבקינה - מפיקים ממנו שמן זית בעיקר  לתיבול דגים, להכנת בצק ולליווי של חומוס, עם אופי ארומטי שאינו משתלט. הוא שמן זית ללא חריפות שמתאים מאוד גם לשתייה לחובבי הזאנר. מתקדמים לפיקואל - ממנו בית הבד סוחט שמן זית בריא במיוחד ובעל מרירות עדינה וחמיצות נמוכה. מצוין לתיבול סלטים טריים, גבינות ומאכלים ים-תיכוניים. הוא שמן זית עם נוגדי חימצון רבים וניתן גם לטגן איתו בקלות. ממשיכים עם זן ברנע – זן ישראלי במקור, ממנו מתקבל שמן זית פירותי שמותאם מאוד לחיך הישראלי ומוצלח בתיבול. הוא בעל ניחוח פירותי והטעם שלו מעט חרפרף ודומיננטי. הלאה אל הזן הסורי - שמן זית כתית מעולה המוכר והאהוב, הנחשב לאותנטי וחזק. משמש כשידוך מושלם בחומוס, סלטים ומאכלים בהם רוצים להרגיש שמן זית מרשים. השמן עשיר בחומצה אולאית ונחשב לבריא במיוחד. מסיימים עם זן הקורנייקי – שמן זית בעל ארומה עשבונית טרייה של פירות וירקות טריים, מעניק לנו שמן זית שייחודו בניחוחות ירוקים, עשבוניים ומודגשים וברמת מרירות וחריפות מדויקת. מתאים לסלטים ומדגיש במיוחד טעמים של בשר ודגים.

איכות השמן מושפעת מגובה פני הקרקע וממכלול תנאי הסביבה (הטרואר) של כל איזור. הכרמים המאפיינים את הנוף  הארץ ישראלי מסמלים היסטוריה שורשיות ומסורת. מטעי הזיתים של משק אחיה נמצאים בעמק שילה, ואיכות השמן המופק מושפעת מחבל הארץ הייחודי הזה. אנו ממשיכים את המסורת העברית בארץ ישראל ומגדלים באהבה ובמסירות מאות דונמים של עצי זית מזנים שונים ודוגלים בעבודה עברית מודרנית. בית הבד שלנו ממוקם קרוב מאוד למטעי הזיתים, ואנו משנעים אליו את הזיתים הטריים שנמסקו זה עתה, בקלות ובמהירות. לכן, הם לא מספיקים להתחמצן, וכך מתקבל שמן בעל רמת חמיצות נמוכה. מתחילת נובמבר עד ינואר מופקת במשק סדרה מצטיינת שנקראת "ראשית המסיק", כהוקרה על החגיגה החקלאית המסורתית. השמן הראשוני הזה, שמופק בבית הבד, ניחן בסגולות בריאותיות יוצאות דופן, ארומות חזקות וטעמים דומיננטיים. שווה כל טיפה!

סדרת ראשית המסיק מבית משק אחיה מוגבלת בזמן ובכמות ולכן כדאי להתענג על בקבוקי השמן הללו, ולנצור את הטעם החזק שלהם בזיכרון החושי, עד לשנה הבאה. שמני הסדרה (בקבוקי 750 מ"ל , פחי 5 ליטר ו-18 ליטר ומארז טעימות זני) יימכרו ברשתות השיווק,  אצל הקמעונאים המורשים ומפיצי החברה בהתאם לגיוון המוצרים שמחזיקים, וכמובן גם באתר האינטרנט של החברה. מוצרי משק אחיה בכשרות מהדרין של לשכת הרבנות האזורית מטה בנימין ובהשגחת הבד"ץ חוג חתם סופר פ"ת. 

 

מוגש כחומר מקצועי על ידי "משק אחיה", יצרנית שמן הזית הישראלי המובחר

פריטים קשורים