הדפס עמוד זה

משרד החקלאות מקדם כללים למסחר הוגן בין החקלאים לרשתות השיווק ולסיטונאים, להפחתת פערי הכוחות

30 ינו 2019
המטרה: להפחית את ניצול פערי הכוח בין חקלאים למשווקים בשיווק הפירות והירקות טריים • בין הכללים החדשים: חוזה המוסכם על הצדדים, העברת תשלום תוך 30 יום, איסור שינוי חוזה ללא הסכמת הצדדים ועוד
 
 
לא פעם נתקלנו במקרים בהם התגלו ניצול יחסי כוח לא שוויוניים בין סיטונאים או קמעוניים לבין חקלאים. בעקבות כך, החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות יוזמת רגולציה חדשה לכללי מסחר הוגן בין חקלאיים ובין משווקים, סיטונאים, קמעונאים ויצואנים בתחום שיווק פירות וירקות טריים, שמטרתה למנוע ניצול לרעה של הכוח שיש לחוליות השונות בשרשרת האספקה והשיווק ולהגן על החקלאים מפני הפסדים כספיים. 
 
במטרה להגן על החקלאים יוזם משרד החקלאות שורה של כללים חדשים, ביניהם: חוזה בכתב המוסכם על הצדדים (למעט עסקאות מכר בהן התוצרת נמסרת למשווק תמורת חשבונית עם מחיר סופי, ללא תנאים נוספים לחקלאי); ההסכם המסחרי יכלול: המחיר, גובה העמלה, הגדרת חיובים נוספים, תקופת תשלום וסטנדרט איכות מוסכמת.
 
ככלל, הניצול של יחסי הכוחות הלא שווים מתבטא בשורה של התנהגויות מסחר בעייתיות הפוגעות באופן ישיר בחקלאים ומקטינות את התמורה שהחקלאים מקבלים עבור התוצרת שלהם ולכן יש צורך בשינוי המצב הקיים. בין היתר קיימים מקרים בהם חסרים פרטים מהותיים בחוזה בין הצדדים, התמורה משולמת באיחור, או התבצעה הפחתה חד-צדדית בתמורה על-ידי המשווקים, בנוסף ליצירת חסמי מעבר המקשים על חקלאים לעבור למשווק אחר. פערי הכוחות בין המשווקים לחקלאים עלולים להגדיל את מרווחי השיווק בין המחיר שהצרכן משלם ובין המחיר שהחקלאי מקבל.  כמו כן, פערי מידע הקיימים בין המשווק לחקלאי, אודות מחירי השוק מחלישים את כוח המיקוח של החקלאים, ובנוסף לכך מדובר בתוצרת חקלאית, קרי מוצרים מתכלים שהחקלאי חייב למכור אותם תוך זמן קצר וכמעט "בכל מחיר". על כן, הוחלט לקדם כללי מסחר שישפרו את קשרי המסחר בין החקלאים ובין המשווקים בשיווק פירות וירקות טריים.
 
על פי הכללים המוצעים, ההסכם בין החקלאים לרשתות או לסיטונאים לא ניתן יהיה לשינוי באופן חד צדדי. כל צד במסחר צריך לשאת את הסיכונים היזמיים שלו, והתשלום לחקלאי יתבצע תוך 30 יום. יתר על כן, ההשתתפות בפרסום וקידום מכירות של המשווק מותרת רק בהסכמה מראש. המשווק אינו רשאי לסרב לקבל משלוחים ללא סיבה מוצדקת ויוקם מנגנון בוררות מקצועית, לבירור מהיר של מחלוקות לגבי איכות התוצרת.
 
בשלב ראשון, הכללים יעוגנו באמנה וולונטרית. אם ימצא שהאמנה לא אפקטיבית, הכללים יעוגנו בחקיקה ויתווספו אליהן הוראות נוספות דוגמת זכות להגיש תובענה ייצוגית.
 
סמנכ"ל החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, אורי צוק בר: "מהלך זה הוא מהלך יוצא דופן, שבא בעקבות המצוקה שראינו בקרב החקלאים, הניצבים מול רשתות השיווק, ונאלצים פעמים רבות למכור את התוצרת שלהם בסכומים זעומים. בעקבות ניצול יחסי הכוחות בין החקלאיים לסיטונאים, החלטנו לצאת למהלך מעמיק של בחינת סוגיית פערי הכוח בשיווק פירות​ וירקות טריים ולהסדיר את קשרי המסחר בין חקלאים לסיטונאים ולקמעונאים. נבחן את אפקטיביות האמנה אחרי שנה ואם לא ימצא שיפור בקשרי המסחר, נקדם חקיקה לעיגון הכללים". 
 
עוד מוסיף צוק בר: "אנו מפרסמים את המהלך בשלב זה כטיוטה להערות הציבור כחלק משיטת "רגולציה חכמה" (RIA), שנועדה לוודא כי הרגולציה הממשלתית תשיג את מטרתה באופן הטוב ביותר, תוך יצירת כמה שפחות עלויות על הממשלה ועל הציבור".