הדפס עמוד זה

ועדת הכספים דורשת: תוך שבועיים תקנות קבועות לעניין פיצוי העסקים בעוטף עזה

31 אוק 2018 המחברת/ת:

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום (ב') דיון המשך לעניין פיצויים לעסקי התיירות, הדבוראים ועסקים בכלל בדרום לאור המצב בעוטף עזה בחודשים האחרונים, במסגרתו הדיון נידונו גם מספר הצעות לדיון: הסיוע והטיפול ביישובי עוטף עזה והדרום עקב המצב הביטחוני והפגיעה הכלכלית הנובעת מכך הפגיעה בחקלאות ובתיירות בעוטף עזה ובדרום הצעתו של ח"כ איתן ברושי, סיוע תקציבי לכוורנים ולעובדים בענף התיירות בעוטף עזה הצעתו של ח"כ מיקי לוי, הזרמת משאבים לעוטף עזה ובלימת המהלך לצמצום מכסות המים הצעתה של ח"כ איילת נחמיאס ורבין.

כבר בדיון קודם בסוגיה בחודש יוני מתחה הוועדה ביקורת נוקבת על מתווה הפיצוי של משרד האוצר לעסקי התיירות בדרום, והיום הניחה הוועדה על השולחן מתווה שגיבשה לפיצויים מוגדלים לענף התיירות, עובדיו וכן לדבוראים ובעלי עסקים אחרים שבאזור.

מהדיון שהתקיים היום בנוכחות תושבים ובעלי עסקים מעוטף עזה וסביבתו, וכן מהמתווה שגיבשה יועמ"ש הוועדה, שגית אפיק, עולה כי החקיקה הקיימת לא מתייחסת לתקופות ארוכות של מתיחות ולכן אינה מתמודדת עם מצב ההסלמה הממושך ואירועי התבערה, ואינה נותנת מענה לפגיעות שאינן ישירות באזורים שונים. כך יישובים שעסקים בתחומם נפגעו פגיעה עקיפה (שלא בפגיעה ישירה ברכוש, דוגמת ירידה בהזמנות) ואינם מצויים ברשימת "ישובי הספר" שנקבעה בעבר ואינה עדכנית, אינם זכאים לפיצויים.

כן עלה כי גם בנוגע לישובים שכן נכללים בגדר ישובי הספר וזכאים לפיצוי בגין נזק עקיף - המנגנון של פיצוי עסקי תיירות כנגד הוכחת ביטולי ביקורים הקיים בחוק אינו יעיל, שעה שאנשים כלל אינם מזמינים חדרים לאור המצב מזה תקופה ארוכה, ולכן אין גם ביטולים. לצד אלה החוק אינו נותן מענה גם למצבים מורכבים ועובדים שמקום עבודתם משותק, כן עלתה בעיה לעניין הדבוראים, כאשר אלה מפוצים נזק הישיר שכתוצאה משריפה ישירה בטרור העפיפונים, אך אין פיצוי על אובדן תנובת הדבורים המשמעותי שעה ששטחי המרעה בהם פועלות הדבורים נשרף, בנוסף דבוראים שהחזיקו כוורות על אדמת קק"ל שלא שייכת להם אישית לא זכו לפיצוי כלל.

במהלך הדיון עלה כי ניתן לתקן את המצב באמצעות תיקון החקיקה הראשית בחוק מס רכוש וקרן פיצויים ואם זה בדרך של תקנות הוראת שעה כפי שנעשה עד כה בכל סבב לחימה או הסלמה. ברשות המיסים הודו כי המצב הקיים מורכב וכי החקיקה הקיימת לא נותנת מענה לכך. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני דרש כי התיקון יעשה בדרך של תקנות קבועות, על מנת למנוע מצב בו בכל תקופה ידרשו תיקונים והפיצויים יתמסמסו, מנגד ציינו באגף תקציבים כי ייתכן שהפתרון הינו בהקצאת תקציב שייתן מענה לבעיות הספציפיות. ח"כ גפני דחה את הצעת האוצר ודרש כי בתוך שבועיים יתוקנו תקנות קבועות שיסדירו את הפיצויים לעסקי התיירות, הדבוראות וענפים נוספים בעוטף לעניין נזקים עקיפים. עוד דרשה הוועדה כי רה"מ יאריך את ההוראה שפגה בשנת 2018, אשר כוללת את כל ישובי עוטף עזה בגדר אזורי עדיפות לאומית. בנוסף דרשה הוועדה כי הישובים אשר נפגעו במהלך התקופה האחרונה ואינם נכללים בגדר ישובי הספר יתווספו לרשימה זו, כך שיהיו זכאים לפיצוי עקיף מעתה וככל שיידרש. יו"ר הוועדה הורה לייעוץ המשפטי לוועדה להכין חוק להסדרת הנושא היה ולא יהיה שיתוף פעולה מצד האוצר לעניין תקנות קבועות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון "אנו שוב דנים בנושא של יישובי עוטף עזה, יש מקומות שנפגעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בעוטף עזה ואינם נכללים בישובי הספר, אנו מכירים את הישובים גבולות, צהלים ואורים שתושביהם לא מקבלים סיוע כי אינם נחשבים ישובי ספר. הרשימת הישובים ישנה ואנכרוניסטית, נצטרך לדון איך משנים זאת. יש עוד תחומים, הדבוראים זו בעיה בפני עצמה, אנחנו נמצאים בפעילות מתמשכת ואנשים סובלים בלי שיש לכך תשובה לא בחוקים ולא בתקנות, לכן אנחנו מקיימים את הדיון. אני מקווה שהממשלה תשלים עם הפתרון שנגבש כאן, כי למיטב ידעתי גם הממשלה יודעת שאין פתרון ויש צורך בכזה, אני מעדיף שזה יהיה מענה קבוע ולא הוראת שעה שאח"כ שוב נצטרך להתמודד עם הבעיה".

ח"כ מיקי לוי: "אני מכיר את מערכת הפיצוי של רשות המיסים, אין לי בעיה איתם אלא עם החקיקה והתקנות, כי בשלב הזה אין בהם תרופות למצב הקיים, שהוא מצב מתמשך של טרור. יש נזק עקיף, אם טיל נופל ושורף את השטח מרעה של הדבורים ויש נזק עקיף והאדמה אינה של החקלאי ישירות הוא אינו מקבל פיצוי. מערכת הפיצוי של רשות המיסים אומרת תראה לי ביטולים, אך אין ביטולים כי אין הזמנות, המצב אינו דומה למה שהכרנו. יש גם 21 יום להגיש את הבקשה לפיצוי לעניין התיירות, בעיני לא מספיק, צריך להגיש ממוצע הזמנות של 3 שנים אחורה וזה לוקח זמן. אנחנו צריכים לתת פיצוי מידי, תקנות וחוקים זה אחר כך".

ח"כ נחמיאס ורבין: "לפני 5 חודשים פניתי לראשונה לרה"מ וביקשתי להכריז על העוטף אזור מוכה אסון, דיברתי עם חלק מהשרים בממשלה, יש את עסקי התיירות, יש את החקלאים, יש את הכבאים שנמצאים במצב מטורף, שכל פעם פותחים בעיצומים אבל אף אחד לא מקשיב להם, מרכזי החוסן שעל סף קריסה עם מאות מטופלים יותר משנים קודמות, רה"מ הנחה את ראש לשכתו למצוא 750 אלף ₪! על ביטול פסטיבל הכדורים הפורחים. זה הגיוני? יש פה חקיקה מרחיקת לכת שלא מתאימה למציאות של האנשים האלה".

ח"כ חיים ילין: "שר אוצר לא צריך את כל הממשלה, שר האוצר יחד עם שר הביטחון או רה"מ יכולים להכניס ישובי ספר נוספים לרשימה, כאילו הם עוטף עזה לכל דבר. 18 שנה המצב הזה לא מוכר, לא ע"י מס רכוש, לא ע"י צה"ל, לא ע"י משרד הביטחון ולא הממשלה. 33 אלף דונם נשרפו, 6,000 דונם חקלאות".

ח"כ עפר שלח: "העמידות של תושבי עוטף עזה היא עמידה של כל מדינת ישראל. כיפת ברזל מאפשרת לממשלה לקבל החלטות בלי למהר למלחמה תחת פגיעות של רקטות אז אנחנו צריכים לייצר כיפת ברזל כלכלית לתושבים, כדי שהממשלה תוכל לקבל חופש בקבלת החלטות גם במישור הזה. אם נסתכל על זה כעל סכום כסף לטובת חופש קבלת ההחלטות בישראל, ההסתכלות תהייה אחרת".

ח"כ יצחק וקנין: "אני בא מישוב גדר בצפון, אם אתה לא חש את זה על בשרך אתה לא מבין מה עוברים התושבים. הפגיעה היא לטווח ארוך, צריך כשנה וחצי כדי לחזור למעגל יצור כשרפת או לול נפגעים. אם יש רק חשש לירי, הצימרים מתרוקנים לגמרי, 20 אחוז מהתיירות היא תיירות און ליין, מעכשיו לעכשיו, במצב כזה מישהו ילך לדרום? החוסן יכול בסופו של יום להתפרק ונמצא עצמנו במקום שלא נרצה להיות".

ח"כ מירב מיכאלי: "מר ביטחון? הדבר האחרון שרה"מ מביא לדרום זה ביטחון, אלה אנשים שחיים בחוסר ביטחון יום יומי שלא מאפשר להם לחיות. העסקים הקטנים והבינוניים חיים גם ככה באי יציבות, אז בתוך המציאות הזו הממשלה גם יורקת להם בפנים".

ח"כ עודד פורר: "עשינו כבר דיון על העוטף, בשורה התחתונה הרצון של כולם ברור, גם הממשלה רוצה לתת, גם ברשות המיסים רוצים לתת, אני חושב שחבל שאנחנו מכלים את זמננו על הדיון, בואו תמצאו את הפתרונות ברשות המיסים".

ח"כ אורן חזן: "הממשלה סוחרת בחוסן מצד אחד - לא מגיבה, מתרפסת, אז אם אתם לא תוקפים, לפחות תזרימו כסף. אני דורש שהוועדה תחנך את הממשלה ואת האוצר, אם הם לא שומרים על הביטחון, אנחנו חייבים למצוא את הדרך לדאוג לתקציבים כדי להתמודד עם השגרה המקולקלת הזו".

בדיון עלה כי יש 3 חוקים נפרדים רלוונטיים המעניקים הטבות אחרות ומתייחס לישובים המדוברים - הראשון חוק אזורי עדיפות לאומית המקנה הטבות בחינוך, רווחה ובתחומים נוספים שהמדינה מחליטה לתת והוא מבוסס על רשימת ישובים מהחלטות ממשלה, עד 2018 כל יישובי עוטף עזה נכללו בגדר החוק. הייתה הוראה כי עד 2018 ביחס למחצית מהישובים במועצה כי גם אם הם לא נכללת ב-7 הקילומטר הסמוכים לגבול הם עדיין יהיו זכאים להטבות, ביטלו את ההוראה הזו והיא לא קיימת עוד בחוק אזורי עדיפות לאומית.

החוק השני הוא חוק הטבות מס, בתוכו גם חוק הסיוע לשדרות ועוטף עזה הנוגע ל-7 קילומטרים או כל ישוב אחר שמתקיימים בו אותם שיקולים אחרים של עוטף עזה ו-7 הקילומטרים, הוא מגדיר בהגדרות שונות את הישובים המזכים בהטבות מס.

החוק השלישי הינו חוק מס רכוש וקרן פיצויים, ישוב ספר שברשימה הזו זכאי לפיצוי בגין נזק עקיף, אך ישובים שלא נכללים לא זכאים. עוד עלה כי מדובר ברשימה שפשוט נקבעה ותוקנה בעבר, ומספר ישובים שנפגעו בסבב הנוכחי לא נכללים בה.

אמיר דהן, רשות המיסים: "הבעיה בנושא התיירות כפולה, לעניין ההנחיה הספציפית לגבי תאריכים ספציפיים, 'הזמנתי נופש וביטלתי תקבלו פיצוי', זו הרחבה שעשינו לפרשנות בחוק לתקנות שלנו, בדרום זה 5 מקטעים כאלה, אבל גם אנחנו מודעים לכך שזה לא נותן פתרון. יש 2 אפשרויות או לתקן את הוראות שעה או פתרון אוצרי – תקציב שיוקצה למשרד התיירות עבור פיצוי".

ח"כ גפני: "אני רוצה שינוי של התקנות, אם יש אירוע מתמשך יש לשנות את התקנות, אחרת שוב ושוב נשוב לפה, פתרון זמני לא מספיק. השאלה אם האוצר מסכים לזה".

עומרי בן חורין, אגף תקציבים, משרד האוצר: "יש כל מיני חלופות וכל מיני סוגים של בעיות שעלו פה, לכן לא בטוח שתקנות יתנו מענה שלם. אני לא יכול לענות לזה כרגע".

דהן: "עוד לעניין התיירות יש את הבעיה של התקופה הארוכה, הן לא נותנות לנו להשוות חצי שנה מול חצי שנה אלא תקופות ארוכות יותר, וזה פוגע ביכולת להשוות את התקופה האחרונה. בנוגע לכוורות, לא כולן בישובי הספר ולכן הן לא זכאיות לפיצוי עקיף, כך גם בפסטיבל כדורים פורחים, זה לא היה ביישובי ספר לכן הייתה בעיה. אני לא יודע מה הפתרון הנכון כי זה אירוע חדש".

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות: "העמדנו את כל התשתית שאנחנו מכירים לצורך אנשי התיירות בדרום שהוכיחו אצילות, ברגע שאגף תקציבים יעמיד תקציב לטובת העניין, יש נוהל שנפעיל. הורדנו את הכנסים שלנו לשם, גם משרדי הביטחון והמשפטים הולכים בעקבותינו כדי לשמור את התשתית. במקביל לעניין השיפוי, אנחנו בעד ולכן אנחנו פה ומחכים לתקציב למשרד האוצר, דובר על 10 מיליון ₪". 

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "התושבים הם כיפת הברזל שלנו, אסור לתת לנו להישבר, אתם והממשלה ומס רכוש אחראים שזה יקרה. כי מה שקורה כאן בחודשים האחרונים זה זלזול ואי עשייה בנושא הזה. אנחנו שם כדי לתת לכם שקט, אך במצב שאתם מביאים אותנו השקט נשבר. חקלאים שלא יכולים להגיע לגבול – 2 קילומטר, הגענו למתווה פיצוי עם משרד הביטחון אך התברר שאין לזה חוקה, למה אנחנו צריכים להתחנן על זה? צימרים של האנשים הקטנים פושטים את הרגל. אתם חייבים למצוא את הדרך, גם ועדת הכספים אחראית, זה כסף קטן למדינת ישראל".

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש: "הגשנו בצורה מסודרת למס רכוש את הנזק שאנחנו מעריכים, סה"כ  מיליון ו-652 אלף ₪, כל הנזק לדבוראים בעוטף. 4,805 כוורות שמוצבות בתוך 7 הקילומטר, זה לא מכסה את כל הנזק, לא את הנזק של שנה הבאה, אבל זה הנזק הקטן שאנחנו מבקשים ואנחנו במו"מ".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני משבח את תושבי העוטף ואת החוסן שלהם, בלעדיהם היינו במצב שונה לחלוטין. לא נסכים לפתרון טלאי כמו בפעמים הקודמות, אנחנו רוצים לבוא לפתרון קבוע. הדבר הראשון הוא שאנחנו מבקשים לפנות לרה"מ ולהאריך את ההסדר שהסתיים ב-2018, ומכליל את כל יישובי עוטף עזה בתוך חוק אזורי עדיפות לאומית. לעניין יישובי הספר – אנחנו פונים לשר האוצר ומבקשים להוסיף את הישובים שנפגעו ולא נכללים, עלו שמות של 3 ישובים או קצת יותר, נוודא את הרשימה הנכונה והמדויקת. אני מבקש לוודא את הרשימה, אבקש משר האוצר להוסיף את הישובים האלה.

לצד כך, יש אירוע מתמשך והתקנות הרלוונטיות שדיברנו עליהן צריכות להיות שונות, אני נותן לאוצר שבועיים כדי לתקן את התקנות, כל הממשלה חושבת שצריך פתרון, אני לא מעוניין בפתרון שמציע אגף תקציבים בצורה של תמיכה חד פעמית, שלאחריה שוב נצטרך להתמודד עם הבעיה. אני מבקש שינוי קבוע של התקנות. במקביל אם לא יתקנו תקנות, אבקש מהייעוץ המשפטי להכין חוק שלרשות המיסים תהייה סמכות לקבוע תקנות נוספות, יש פה ציבור שמדינת ישראל צריכה לעזור לו ברווח ובצורה ראויה. אני מודיע לממשלה – ברגע שקיימתי את הדיון הזה היום, אני לא מתכוון להרפות. אם לא יהיה פתרון אעשה חוק, אני מבקש לפתור את הבעיה בתקנות קבועות".

פריטים קשורים