הדפס עמוד זה

כבוד לוותיקים שבנו את הגליל

12 יונ 2019 המחברת/ת:
תורמים- משפחת גינגס- חנוכת הבית הסיעודי בכפר הנשיא תורמים- משפחת גינגס- חנוכת הבית הסיעודי בכפר הנשיא

בית סיעודי שלישי נחנך היום (11.6) בקיבוץ כפר הנשיא, זהו הבית השלישי הסיעודי שהוקם בקיבוצים, ביזמת החברה לפיתוח הגליל, מועצה אזורית הגליל העליון, עמותת ותיקי הגליל, 'בשבילנו - בית וקהילה לגיל המבוגר' מבית 'החברה לפיתוח הגליל' ורשת 'עמל ומעבר', קרן הסיעוד - ביטוח לאומי ותורמים מקרן סובל מ בריטניה וקרן אוריון ה ומשפחת גינגס מאוסטרליה. שני הבתים האחרים נחנכו בשנה שעברה בקיבוצים להבות הבשן ודפנה. בהקמת שלושת הבתים הסיעודיים, הושקעו 30 מיליון שקלים, על ידי החברה לפיתוח הגליל וחברת עמל סיעודי. כל בית סיעודי מתפרש על שטח של 1,200 מ"ר ברובם בבנייה חדשה וממוגנת ומציע 36 מיטות (עד 2 מיטות בכל חדר) חדר אוכל, חדרי טיפול ועוד. הצוות המקצועי בכל בית סיעודי מורכב מרופא צמוד, אחיות, מרפאים בעיסוק, קלינאית תקשורת, פיזיותרפיסט, רוקח, תזונאית, עובדים סוציאליים, 12 מטפלות ואנשי מנהלה ומקצוע נוספים.

שגב ירבעם, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל (משקי גליל עליון) אומר: "מדובר בחזון שנולד לפני שש שנים, כתוצאה מהרפורמה החדשה של משרד הבריאות בתחום הסיעודי והתקינה הנוקשה שהוצבה, שעלולה הייתה להוביל לסגירה הדרגתית של הבתים הסיעודיים הישנים בקיבוצים והחשש, כי זקני האזור היו נאלצים לעבור לבתים סיעודיים מרוחקים מסביבתם הטבעית וממשפחתם. לנגד עיננו עמד העיקרון, לאפשר איכות חיים לאוכלוסייה הקשישה והמוגבלת בגליל העליון וכיום ניתן להביט בסיפוק על התוצאה, בה אגודת "בשבילנו" לשירותים סיעודיים, מתפקדת בכל העוצמה ומפעילה 3 בתים מלאים באיכות מקצועית גבוהה, לשביעות רצון הדיירים והמשפחות ומעסיקה כיום מעל 90 עובדים מכלל המקצועות הסיעודיים. עשייה זו היא ביטוי ממשי וחשוב לאחריות והמחויבות הכלכלית והחברתית של החברה לפיתוח הגליל, לאזור בכלל ולזקני הגליל בפרט".

נמרוד דורון-קינסברון, מנכ"ל חברת 'בשבילנו' אומר: "הגדלת התקינה בכוח האדם והדרישה לשדרוג משמעותי של המבנים, איים להגדיל את העלויות באופן דרמטי. הבתים הישנים בקיבוצים לא עמדו בסטנדרט מבחינה כלכלית. כעת עם הקמת שלושת בתי הסיעוד המודרניים החדשניים, בשיתוף פעולה של כלל הגופים האזוריים והתורמים הנפלאים, אנו בהחלט יכולים לכבד את וותיקי הגליל העליון הראויים לחיות חיים מהוגנים, נוחים ולזכות בטיפול מקצועי ואיכות חיים".
גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: "הדבר הראשון העומד לנגד עינינו הוא הטיפול בזקן הסיעודי וחובתנו לספק לו שירות. בשונה מגופים עסקיים המחפשים הזדמנות למקסום הרווח, תפיסת העולם הינה השארת הקשישים בסביבתם הטבעית גם במחיר של רווח נמוך. אני שמח שגוף כלכלי כמו פיתוח הגליל לקח משימה כזו על עצמו, מאחר וקיימת כאן הבנה אזורית עמוקה, כי טובת הכלל אינה נמדדת רק במספרים ובהחלט, אלא על הערבות ההדדית בין הקיבוצים הבאה לידי ביטוי באזור הגליל העליון ובעיקר כבוד הוותיקים שלנו".

מייקל מונבלט, נציג קרן סובל שתרמה רבות להקמת הבית הסיעודי אמר בטקס, כי בשנת 1967 הגיעו לקיבוץ כמתנדבות שתי אחיות מאנגליה, ג'ורג'י וגייל סובל, בנותיו של סר סובל. הם אומצו על ידי משפחת קולינס בקיבוץ ונפשם נקשרה למשפחה ולמקום. כיום גייל סובל הינה יו"ר קרן סובל ותורמת רבות לפרויקטים בישראל, כולל מיזם הקמת הבית הסיעודי בכפר הנשיא. עוד ציין מייקל, כי למרות שבדרך כלל נקראים המבנים שנתרמו בשמות התורמים, החליטה גייל סובל להשאיר את שם הבית הסיעודי "בית יונתן" על שמו של הטייס יונתן בלטר ז"ל, שמטוסו הופל במלחמת העצמאות מעל שמי ישראל. מייקל לחץ את ידו של אחיינו של הטייס האגדי שגם שמו יונתן.

רחל אבידור, מכפר הנשיא, דיירת בבית הסיעודי אומרת, כי בשנים הראשונות של העלייה על הקרקע, גרו הצעירים שיסדו את המקום באוהלים, ללא חשמל או מים, רק גבעת טרשים "לראות כיום את הבית הסיעודי החדש והיפה, המעניק לנו טיפול מקצועי, הגנה ושקט נפשי, זו הרגשה נפלאה ותחושה שההנהגה והגופים הכלכליים בגליל העליון, מעריכים, מוקירים ודואגים לרווחת בני דורנו הקשישים, שעזבו משפחות בגיל צעיר והגיעו לגליל להקים את הקיבוצים".

כולם ציינו את האנשים שקדמו את הפרויקט- דליה קורקין יפתח וולף וצוות חברת עמל סיעודי, אורנה בר מקרן הסיעוד של הביטוח הלאומי, מזכיר כפר הנשיא אלי בן-עמי וצילה בן רשף, דפנה דויטש המנהלת החדשה של הבית הסיעודי, שגייסו משאבים נוספים לטובת המקום. צוות התכנון וההקמה- נמרוד דורון-קינסברון, גיא בן-חפר ונאוה ינאי מ-א.ב. תכנון, קרן אוריון, קרן סובל, משפחת גינגס.