הדפס עמוד זה

משרד חקלאות מתגבר את יבוא הביצים

30 מרס 2020 המחברת/ת:

משרד החקלאות פתח מכסה לייבוא ביצים בפטור ממכס ממדינות האיחוד האירופי עוד בחודש ינואר. לאור משבר הקורונה, הגדיל המשרד את המכסה הפטורה ממכס למשווקי הביצים בהיקף של כ-100 מיליון ביצים, אך הן לאור הגדלת הביקוש המקומי בארצות אלו והן לאור בעיות שינוע וזמני הפלגה, המשווקים לא מצליחים לייבא ביצים כמענה לביקוש הגובר של הצרכנים.

במשרד החקלאות עוקבים אחר זמני ההשטה והגעתן לשיווק של הביצים מחו"ל, ורואים כי משך הזמן אינו נותן מענה לחוסר בשוק ביחס לעודף הביקוש. מבדיקה שנעשתה מול משווקי ביצים בכלל ומול המשווקים המבצעים את מרבית היבוא בפרט, המידע שהתקבל הוא כי מכולות ביצים רבות ייכנסו לישראל רק לאחר ערב החג, בעיקר בגלל מגבלות השינוע לישראל ואיחור במועד יציאתן של האוניות מנמלי המוצא. על כן החליטו במשרד החקלאות, יחד עם משרד האוצר, בהליך חריג ויוצא דופן, לפעול לשינוי מסלולן (יוותרו על תחנות עצירה) של אניות שאמורות להגיע לישראל, כך שיגיעו גם יותר מהר וגם עם יותר ביצים, על מנת להקטין את המחסור בביצים.

לדברי משרד החקלאות, בהתאם לחלופות שנבחנו, נמצא כי הפתרון היעיל ביותר, אשר בהסתברות גבוהה יאפשר את הבאת ביצים לישראל עד ערב חג הפסח, הוא שינוי מסלולן של אוניות אשר כבר מתוכננות להגיע עם ביצים לישראל בשיתוף פעולה עם חברת הספנות הרלוונטית, וטעינת כמות כפולה של ביצים עליהן.

כמו כן, משרדי הממשלה פועלים במשותף ובדרכים שונות, על מנת לזרז את פריקת אוניות אלו בהגיעם לנמל. ובכלל זה, אוניות עמוסות ביצים ובשר.

פעולות נוספות שנקט משרד החקלאות על מנת לאפשר הגעת כמות גדולה של ביצים לישראל, מחו"ל הן:

  1. אישור מהיר של מדינה נוספת, שניתן יהיה לייבא ממנה ביצים.
  2. בשיתוף עם משרד האוצר - הפעלת נוהל "רשת ביטחון ליבוא ביצים" על מנת לתמרץ יבואנים להביא עוד ביצים לישראל.

משרד החקלאות אינו מייבא בעצמו אף מוצר, ובכלל זה גם לא מייבא ביצים, אלא פועל לאפשר אספקה רציפה לאזרחים. על כן כאשר המשרד מזהה מחסור במוצר מסוים בשוק, שהייצור המקומי אינו מסוגל לספק (כמו עתה בביצים), המשרד מייצר את הכלים והתמריצים ליבואנים על מנת שישלימו את החסר.

במשרד החקלאות מבקשים להודות למשרדי הממשלה השונים שמסייעים בפעולות לעיל, ולמאמצי חברות הספנות ויבואני הביצים, ומקווים שמאמצים אלו יגדילו את מצאי הביצים המשווק לצרכן הישראלי, ומנגד מקווים כי הצרכן הישראלי ירכוש כמות ביצים בהתאם לצריכתו בפועל, בכך יקטן המחסור.

פריטים קשורים