הדפס עמוד זה

כאשר רשות ממשלתית נוהגת בחוסר תום לב – פס"ד תקדמי / כרמית ימיני, עו״ד

כרמית ימיני, עו״ד כרמית ימיני, עו״ד

בית המשפט השלום בחיפה בפס"ד תקדימי חייב את רשות מקרקעי ישראל בפיצוים מוגדלים  לבעלי זכות במשק עזר- בגבעת עדה

בפסק דין מנומק היטב הוציא כבוד השופט גולדקורן מתחת ידו פס"ד, המחייב את רשות מקרקעי ישראל בפיצויים בסך של כ-200,000 ₪ , בגין רשלנות  רמ"י בהיעדר טיפול בהארכת חוזה חכירה על משק עזר בחוסר תום לב של רשות ממשלתית.

תחילת הסיפור בשנת 2003, עת ביקשו התובעים, בעלי זכויות החכירה במשק עזר בגבעת עדה, להאריך את חוזה החכירה על משק העזר, שהיה אמור להסתיים בשנת 2004, ב-49 שנים נוספות.

 התובעים פנו מספר פעמים  רבות לרשות מקרקעי ישראל בעניין זה, אך למרבה הצער כל הפניות הללו העלו חרס והתובעים מצאו עצמם מול שוקת שבורה באין מענה ענייני לפנייתם.

במוצא אחרון, התובעים פנו לעו"ד כרמית ימיני על מנת להגיש תביעה מתאימה לחייב את רמ"י להאריך את הסכם החכירה ב-49 שנים נוספת ולחייבם לשלם לתובעים פיצוי כספי על הנזקים שנגרמו להם עקב רשלנות רמ"י.

עוה"ד כרמית ימיני פנתה לרמ"י מספר פעמים הן בכתב והן בע"פ על מנת שהאחרונה תואיל בטובה להאריך את הסכם החכירה כאמור ב-49 שנים נוספת.

לא זו אף זו, עוה"ד כרמית ימיני עשתה מספר נסיונות לקבוע פגישה עם מנהל מרחב עסקי חיפה בעניין הזה בנסיון למנוע פנייה לערכאות, אולם למרבה הצער כל הפניות הנ"ל נענו בחוסר התייחסות מצד רמ"י .

משכך, התובעים נאלצו להגיש תביעה כספית כנגד רמ"י, וזאת בגין הנזקים שנגרמו להם עקב אי חידוש חוזה החכירה, דבר שגרם  להיעדר היכולת של התובעים לקבלת לגיטימציה של היתר בניה וטופס 4 לבית המגורים שבו הם התגוררו, וכן פגע בזכותם של התובעים  להיוון משק העזר במהלך השנים מאז 2004.

התביעה הוגשה בחודש פברואר 2015, ובחודש מרץ 2020 ניתן פסק דין לטובת התובעים.

בית המשפט השלום בחיפה דחה את טענות רמ"י וקבע בפסק דינו כי התנהלות רמ"י כלפי התובעים הייתה רשלנית וחסרת תום לב, שבאה לידי ביטוי בהיעדר טיפול ענייני במשך למעלה מעשור בבקשה להארכת תקופת החכירה.

כבוד השופט גולדקורן קבע כי מדובר במקרה מובהק של רשות ציבורית חזקה שאינה "סופרת" את "האזרח הקטן", עימו התקשרה בהסכם.

עוד קבע בית המשפט כי התעלמות הרשות במשך שנים רבות מהפניות החוזרות ונשנות של התובעים מצביעים על אי עמידתה בחובת ההגינות ובחובת תום הלב המוגברת שיש לה כלפי התובעים.

בית המשפט קיבל את תביעת התובעים לפיצוי בגין נזקים שנגרמו להם עקב אי חידוש חוזה החכירה ובגין עוגמת נפש שנגרמה להם ופסק להם קרוב ל-  200,000 ₪.

ת״א (שלום)(חיפה) 45072-02-15 דודוביץ ואח׳ נ׳ רשות מקרקעי ישראל

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

עודכן לאחרונה על ידי האיחוד החקלאי

פריטים קשורים