הדפס עמוד זה

בעין זיוון בגולן ובהרי הגליל העליון מרוצים מהטמפרטורות הנמוכות מנות הקור מועילות למטעי הפרי וכרמי היין אך מגדלי האבוקדו בגליל ומגדלי הפלפל בערבה התיכונה חוששים מהטמפרטורות הנמוכות והקר

18 ינו 2022 המחברת/ת:
קרה על גדות נהר הירדן קרה על גדות נהר הירדן צילום גיא בן דוד

ישנם חקלאים המברכים על הטמפרטורות הקרות הבוקר בשטחי הגידול בכל רחבי הארץ וישנם כאלו שלא. מזג האוויר הקר שימח את חקלאי עין זיוון בצפון רמת הגולן, 961 מטר מעל פני הים, שם קמו לבוקר קר עם טמפרטורה של 2 מעלות צלסיוס וכפור ,שכיסה את כרמי היין ומטעי הפרי הנמצאים בתרדמת חורף. גם מגדלי הפירות הנשירים בהרי הגליל מרוצים "טמפרטורות נמוכות טובות לעצי הנשירים שמקורם אירופאי ואוהבים קור. הפירות יגדלו משובחים ויפים" אומר ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל. אך מגדלי האבוקדו פחות שמחים הבוקר וחוששים ממזג האוויר הצפוי ביום שישי הקרוב.

אלכס קודיש, מנהל המטעים והכרמים בקיבוץ עין זיוון אומר: "הקור משביח את הפירות הנשירים ואת כרמי היין שזקוקים לעוד גשם והרבה מנות קור המהוות את התנאים האידיאליים לגידולי מטעי הנשירים והכרמים שיביאו לפירות גדולים, יפים ומתוקים בעונת הקטיף בקיץ" אומר קודיש ומוסיף כי על תושבי ישראל לצרוך פירות טריים, תוצרת הארץ ולא כאלו המיובאים מחו"ל: "בישראל יש פירות טובים, נקיים, המטופחים במטעים עם פיקוח עקב כל הווירוסים והמחלות בחו"ל, אני ממליץ לצרוך רק פירות טריים תוצרת הארץ, כמסורת ט"ו בשבט המקורית ולחדול מצריכת הפירות היבשים, המיובאים, שאין בהם ערכים בריאותיים, או ויטמינים שמתחמצנים ונהרסים בתהליך הייבוש. אכלו רק פירות טריים תוצרת ישראל, בריאים ומשובחים" מציין קודיש ומוסיף כי כולם מחכים לשלג שאולי יגיע בימים הקרובים.

מגדלי האבוקדו הנמצאים כעת בקטיף, פחות מרוצים מהקרה.  אמיר בכר, מנכ"ל 'אבוקדו גל', של 'החברה לפיתוח הגליל' אומר כי הלילה שררה קרה באזור. "בחצות צנחה הטמפרטורה למינוס שתי מעלות ובהמשך גם למינוס שלוש מעלות צלסיוס. רק בחמש לפנות בוקר חדרה עננות והטמפרטורה עלתה מעל לאפס. למרות שנראה כרגע כי לא נגרם נזק ישיר לגידולי האבוקדו, נוכל לאמוד את הנזקים רק בעוד מספר ימים, אז תראה השפעת הקרה על הפרי. ביום שישי הקרוב צפוי מזג אויר קשה עוד יותר ואנו מודאגים ובהחלט נערכים לכיסוי המטעים ברשתות נגד הקרה, למרות שלא נוכל לכסות את כלל השטחים" אומר בכר.

גם בערבה מודאגים מהטמפרטורות הנמוכות. אילון גדיאל, מנהל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר אומר כי הלילה שררה קרה באזור הערבה, שמשמעותה ירידת הטמפרטורה מתחת לאפס, אז קיימת סכנה כי צמחי החקלאות יקפאו. גדיאל מציין כי בשעה זו עוברים בין משקי החקלאות לבקרת נזקים: "לעיתים הנזקים מגיעים כמה ימים אחרי אירוע הקרה, בעיקר בגידולי הפלפלים הרגישים. שיא תקופת החקלאות שלנו בערבה הוא בחורף, בה אין בארצות הקור מספיק תוצרת חקלאית טרייה, זה היתרון היחסי שלנו בערבה, בשווקי העולם ולכן אני מקווה כי לא יהיו נזקים מיותרים. אנו נמצאים היום בתהליך בדיקה של המצב מול כל חקלאי" אומר גדיאל.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר: "טמפרטורות נמוכות ומנות קור בכמות גבוהה, מועילות וטובות לעצי הנשירים שמקורם אירופאי ואוהבים קור. הפירות יגדלו משובחים ויפים. אני צופה עונה טובה לפירות" אומר בלחסן.

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש אומר כי הדבוראים נערכו לסערת השלג הצפויה בפסגות הגבוהות בגליל, בגולן ובירושלים, הידקו את גגות הכוורות וחיזקו אותן לנקודות ההצבה. "השלג הצפוי, מנות הקור והמשקעים הרבים צפויים להיטיב עם הטבע ובעיקר יבטיחו את פריחות האביב והקיץ שיביאו שפע ימי אגירה וכמויות גדולות של דבש".

אשר בראון, סמנכ"ל תזונה במפעל "צמח תערובות" המייצר מזון מובחר לבעלי חיים אומר כי כאשר הטמפרטורות צונחות מתחת לאפס ישנם ענפי גידול במשקים, המוסיפים תוספת מזון לבעלי החיים בכדי שיוכלו לייצר אנרגיה ולחמם עצמם, כמו פרות ברפת החלב, שם מוסיפים כ-5% תערובות למזון הרגיל, גם בבקר לבשר הרועה במרעה נותנים הבוקרים תוספות מזון, וכן למגדלי ההודו. לולי התרנגולות מחוממים בחורף בטמפרטורה מבוקרת ושם אין שינוי בכמות המזון.

הווטרינרית ד"ר עדי אילון-גלעד מ'צמח תערובותמתייחסת גם לתחום חיות המחמד"חתולים וכלבים עושים מאמץ גדול בחורף לשמור על טמפרטורת גוף קבועה. כשקר וגשום, יורדת גם טמפרטורת הגוף של בעלי החיים. גורים צעירים ובעלי חיים זקנים וחולים רגישים יותר ובכדי לשמור על בריאותם בקור השורר כעת, יש להוסיף להם בכמות המזון, מאחר וצריכת האנרגיה שלהם עולה בכדי לשמור על חימום הגוף. אנרגיה הדרושה לחימום הגוף וכמובן לא לשכוח לספק לבעלי החיים מים טריים גם בחורף ולדאוג להם למקום חם ויבש.