הדפס עמוד זה

המחסור העולמי במזון דורש הרחבת שוק החממות / ירון גלבוע

15 מרס 2023 המחברת/ת:
‎⁨ירון גלבוע מנכל טורבוג'ן. ‎⁨ירון גלבוע מנכל טורבוג'ן. צלום אילן בשור

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מעריך כי כדי לענות על הביקוש העולמי למזון, תפוקת המזון חייבת לעלות ב-70% עד שנת 2050.

לפי נתוני האו"ם, מספר האנשים שהגישה שלהם למזון הייתה כה גרועה, עד שפרנסתם או חייהם נתונים בסיכון עלתה מ-108 מיליון ב-2017 ל-193 מיליון כיום. הביטחון התזונתי העולמי הושפע מהקורונה, אשר שיבשה את עבודת החקלאים ויצרה פקקים בשרשרת האספקה, משבר האקלים, והמלחמה באוקראינה שהעלתה את מחרי החיטה ב39%, המביאה לביקוש לסוגים אחרים של מזון שמתייקר אף הוא, ועליית ריבית בארה"ב, המשפיעה על עלויות מימון לחקלאים וביבוא מזון.

שטחי החקלאות הולכים ומצטמצמים לטובת הגידול העירוני, ולכן הפתרון טמון בצמיחתה של תעשיית החממות המסחרית, אשר דורשות 95% פחות מים ושטח על מנת כדי לייצר את אותה כמות של תוצרת ,בחממות ניתן גם לעשות שימוש חוזר במים להשקיה.

לפי נתונים שהתפרסמו לאחרונה, היקף שוק החממות המסחריות העולמי צפוי להגיע לכ-78.9 מיליארד דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של   9.52% בעשור הקרוב. מגמה זו תדרבן את התרחבות השוק עוד יותר.

 ירקות מותאמים היטב לחממה וגדלים מבלי לדאוג לאקלים, לטמפרטורה או לשינויים סביבתיים אחרים וניתן לגדל אותם כל השנה.  גידול ירקות בחממה מאפשר גם קביעת תנאי סביבה אופטימליות לגידולים בסיוע גורמי הוויסות הקיימים בחממות, כגון לחות, אור, טמפרטורה, דשן והשקיה. בהתאם לדרישות שלב הגידול של כל גידול, יש לנטר באופן קבוע אחר רמות התזונה הזמינות לצמחים ולשנות בהדרגה לרמות המתאימות. הדבר כרוך במודעות מעמיקה ליבול, לסביבה הסובבת ולדרישות האידיאליות של הצמחים. כתוצאה מכך, גידולים אלה גדלים תדיר על ידי חקלאים מומחים. 

הפתרון לחממות ירוקות – טורבינות המייצרות חשמל וחום באופן עצמאי וחסכוני.

לצורך גידול יעיל של צמחים בחממות, נדרש להשקיע במערכות תאורה וחימום, השומרות על טמפרטורה יציבה ואינן פולטות חומרים מסוכנים. 

החממות הינן צרכן אנרגיה גבוהה אשר נושאות בעלויות גבוהות מאוד הנובעות מתאורה, חימום, קירור ולחות. גידולים כאלה יכולים לצרוך עד 70 אלף MWh  לשנה, ואף להשתנות בהתאם לגודל החממה, סוג הגידולים והתקופה בשנה,  ולהעמיס משמעותית על תשתית החשמל. או לחילופין למנוע אפשרות של הקמת חממות באזורים מבודדים אשר תשתיות החשמל אינן מגיעות אליהם,

הפתרון הינו תשתית חשמל עצמאית, באמצעות שימוש בטורבינות המפיקות חשמל וחום בנצילות גבוהה מאד של למעלה מ 90%.

טורבינות המספקות חשמל וחום באופן עצמאי, ללא קשר לרשת החשמל הראשית, מותאמות לדרישות החממות. מערכות אלה יכולות לספק אנרגיה יעילה לצד חימום וקירור. בנוסף, טורבינות אלו פולטות פחמן דו חמצני,  כתוצר לוואי של שריפת הדלק/גז, הנדרש בתהליך הפוטוסינתזה. תרכובת זו, אשר תפלט לאוויר בחממה, תסייע בדישון הגידולים. טורבינות מסוג זה יכולות להתאים גם לחוות גידול מזון באזורים אורבניים, בחוות גינון אנכי, המשתמשות בשיטות ביות חקלאיות. חוות הגידול בבניינים מסתמכות על תאורה מלאכותית ודורשות טמפרטורה ולחות מדויקות.

פיתוח שוק החממות העולמי דורש שילוב רשתות חשמל עצמאיות על מנת לעמוד בדרישות החשמל הגדלות . טורבינות ליצור חשמל עצמאי חדרו כבר לשוק החממות בארצות הברית.  בקנדה ואירופה נתח השוק שלהן גדול במיוחד בשל הדרישה הגבוהה לגידול מזון באזורים קרים. אולם ארוכה הדרך לשילוב מלא של רשתות חשמל עצמאיות כאלה בחממות ובחוות גידול אנכיות באזורים אורבניים. אם מקבלי ההחלטות מעוניינים שלא לעמוד מול מציאות של משבר תזונתי במדינתם, עליהם לפעול על מנת לקדם את רשתות החשמל העצמאיות לפיתוח חממות אשר יספקו מזון לאורך כל השנה.

הכותב הוא מנכל טורבוג'ן

נתונים מתוך https://www.precedenceresearch.com/commercial-greenhouse-market

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

עודכן לאחרונה על ידי האיחוד החקלאי