הדפס עמוד זה

הזדמנות אחרונה להקצאת מגרשים בפטור ממכרז בהרחבות ובישובים קהילתיים במרכז הארץ / ד"ר נדב דגן, עו״ד

01 פבר 2023 המחברת/ת:
ד"ר נדב דגן, עו״ד ד"ר נדב דגן, עו״ד

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אישרה לאחרונה בכתב כי לישובים קהילתיים ולהרחבות של יישובים חקלאיים (קיבוצים ומושבים), אשר מצויים במרכז הארץ ועומדים בכמה תנאים, תינתן הזדמנות אחרונה להקצות מגרשים בפטור ממכרז עד סוף 2023.

הקבלה להרחבות וליישובים הקהילתיים תיעשה באמצעות ועדת קבלה ולא באמצעות מכרז.

התפתחות זו אינה משנה את הכללים החלים על קליטה ועל קבלה לחברות לאגודות עצמן – קבלה לחברות בקיבוץ או במושב.

רקע

בחודש מרץ 2011 קיבלה הכנסת תיקון לפקודת האגודות השיתופיות, אשר מסדיר את תהליך קבלתם של מועמדים להרחבות ולישובים קהילתיים בנגד ובגליל. סעיפים 6ב-6ד לפקודה מורים, בין השאר, כי העברת זכויות במקרקעין בישובים או בהרחבות אלה (כלומר: רכישת מגרש) מותנים באישור ועדת קבלה וכן קובעים הסעיפים את הרכב הוועדה, הוראות בדבר אופן עבודתה, שיקולי הוועדה והגשת השגה על החלטתה.

התיקון לפקודת האגודות השיתופיות פורש כחקיקה השוללת את האפשרות להקצות מגרשים בפטור ממכרז ולקיים ועדות קבלה בהרחבות ובישובים קהילתיים שאינם בנגב ובגליל. בכך שללה הפרשנות לפקודה את האפשרות של ישובים קהילתיים ושל ישובים חקלאיים עם הרחבה להקצות מגרשים למועמדים בפטור ממכרז באזורים שאינם הנגב והגליל. למעשה, התיקון לפקודה פורש כביטול חלקי של החלטות מועצת מקרקעי ישראל מס' 1180 ו-1195 שמכוחן הוקצו מגרשים רבים בהרחבות וביישובים קהילתיים.

הקצאת מגרשים לאחר התיקון

במאי 2012 התקבלה החלטה של הנהלת רמ"י, החלטת הנהלה מס' 3212, הכוללת הוראות מעבר.

הוראות המעבר מאפשרות לישובים שהסתמכו על המצב הקודם וההחלטות הקודמות להשלים את תהליך הקצאת המגרשים לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל מס' 1180 ו-1195.

מאז הוראות המעבר שנקבעו בהחלטת הנהלת רמ"י חלפו כמעט 11 שנים, וההנחה הרווחת בשנים האחרונות הייתה שאין עוד כל אפשרות להקצות מגרשים בפטור ממכרז בישובים ובהרחבות המצויים במרכז הארץ.

ההתפתחות האחרונה

במסגרת טיפולו המתמשך בענייניהן של אגודות שיתופיות במרכז הארץ, לרבות מושבים, קיבוצים וישובים קהילתיים, בא משרדנו כל העת בדברים עם הגורמים המוסמכים ברמ"י. לאחרונה אישר רמ"י בכתב כי הוראות המעבר שנקבעו בהחלטת הנהלה מס' 3212 ניתנות ליישום עד יום 31.12.2023. לפיכך, יש כעת הזדמנות אחרונה לישובים קהילתיים ולהרחבות העומדים בקריטריונים להקצות מגרשים בפטור ממכרז במהלך 2023.

מקרה טיפוסי שבו ניתן עדיין להקצות מגרשים בפטור ממכרז לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל נוגע למועמדים שהליכי קבלתם החלו לפני קבלת התיקון לפקודה. אגודות וישובים קהילתיים העומדים באחד מהתנאים הבאים יכולים לפנות לייעוץ משפטי ולבחון את זכאותם להקצות מגרשים ללא מכרז לפני סיום תחולתן של הוראות המעבר:

  • התקיימו הליכים משפטיים של האגודה או הישוב מול רמ"י אשר עיכבו את הטיפול בהרחבה;
  • רמ"י נתנה בעבר התחייבות להמשך קידום ההרחבה;
  • התקיימו נסיבות המצדיקות הסתמכות על ההחלטות הקודמות.

*    עו"ד חגי שבתאי הוא שותף מייסד במשרד חגי שבתאי, שפירא ויו"ר (משותף) של פורום התיישבות ומקרקעי ישראל  בלשכת עורכי הדין.

**   ד"ר נדב דגן הוא עורך-דין במשרד, מומחה למשפט ציבורי, המלווה את לקוחות המשרד בתחום האגודות השיתופיות והמשפט המנהלי.

***   האמור בחוזר זה אינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא, אלא מידע כללי בלבד.

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

חגי שבתאי, עו״ד

עומד בראש המשרד עו"ד חגי ח. שבתאי יחד עם עו"ד אריה שפירא.

המשרד מתמחה בנושאי מקרקעין  ואגודות שיתופיות.

דואר אלקטרוני: info@hs-law.org .

עודכן לאחרונה על ידי חגי שבתאי, עו״ד

פריטים קשורים