ארגון מגדלי הפירות בישראל: עלייה ביבול הקיווי שיעמוד השנה על כ- 7,500 טון וישווק עד תחילת הקיץ הודות למחקרי מו"פ צפון

17 נוב 2021 המחברת/ת:
קיווי קיווי ‎⁨צילום- יערה ויקסלבאום-שטהל⁩

קטיף הקיווי בגליל ובגולן נמצא בעיצומו וימשך עד סוף חודש נובמבר.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל מוסר, כי למרות הטמפרטורות הגבוהות בקיץ האחרון, יבול הקיווי עלה השנה ויעמוד על כ- 7,500 טון, עלייה של כ- 16% משנה שעברה, אז עמד היבול על כ- 6,500 טון"בשנים האחרונות חל גידול בהיקפי מטעי הקיווי, להם נוספו כ- 500 דונם וכיום עומד היקף המטעים על כ- 2,400 דונם הממוקמים בעיקר בגליל העליון, בגליל המערבי וברמת הגולן. הפרי מיועד בעיקר לשוק המקומי" אומר בלחסן ומוסיף: "את הפרי ניתן יהיה למצוא בשווקים, גם בתחילת הקיץ, הודות למחקר ופיתוח של חוקרי מו"פ צפון, להארכת חיי מדף ארוכים במיוחד, המאפשרים את שיווק הפרי לאורך מספר חודשים, תוך שמירה על איכותו, מרקמו וטעמו, עד שלושה שבועות, גם במקרר הביתי". 

עוד מציין בלחסן: "הקיווי הינו מבין הפירות העשירים ביותר בנוגדי חמצון ובוויטמין .C בפרי אחד כ- 100 מ"ג ויטמין C! הכמות המומלצת לאדם לצריכה ביום, הגדולה פי שלוש בוויטמין C, מאשר בתפוז. בשל העלייה במודעות הבינלאומית, לתכונותיו הבריאותיות, עולה הביקוש לפרי, בעיקר לקראת עונת החורף ובתקופה זו, בה מומלץ לחזק את המערכת החיסונית. איכות הקיווי הישראליהינה בין הגבוהות בעולם, מאחר ובישראל קיים שילוב של תנאי אקלים אידיאליים והיכולת להאריך את משך זמן הגידול של הקיווי, מבלי לפגוע באיכותו, בזכות מחקרי מו"פ מוצלחים. אנו תקווה, כי ממשלת ישראל תעניק תקציבים נוספים לחיזוק המו"פים החקלאיים יישומיים לשנים הבאות, המעניקים יתרונות מול מתחרים בעולם".

שי גולני, מנהל שולחן הקיווי במועצת הצמחים ומנהל המטעים בקיבוץ מלכיה אומר: "לשמחתנו הקיווי בעונה זו מצטיין במיוחד, הפרי הנקטף בימים אלה, מובחר, יפה וטעים במיוחד, בעל המרקם העדין והאהוב, כך שהציבור ייהנה משפע קיווי טעים ובריא, עם הזנים הפופולאריים, כאשר המוביל הוא זן 'היווארד' שייקטף בחודש נובמבר, צורתו עגלגלה, צבעו ירקרק וטעמו ארומטי וכן זן 'ברונו', צורתו מוארכת וטעמו מתקתק. בישראל צורכים בממוצע בשנה כ- 6,000 טון קיווי, כאשר שיא צריכת הפרי הינה בעיקר בחודשי החורף. בחודשי הקיץ המאוחרים, לצרכי השלמה בביקוש, מתקיים ייבוא של כ- 1,000 טון קיווי. מחיר ממוצע של קילו קיווי לצרכן הינו כ- 14 שקלים והמחיר לחקלאי עבור קילו קיווי הינו כ- 6 שקלים".

חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ צפון, במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל אומרת: "הודות למחקר מתקדם של חוקרי מו"פ צפון, אנו מצליחים להתמודד באופן יעיל עם שינויי האקלים ולהגדיל את הערך התזונתי של הפרי על ידי קטיף מאוחר, כך מתאפשרת מגמת שיפור היבולים, זאת לצד השבחת זנים חדשים ועמידים, הנמצאים בפיתוח, במטרה לאקלם אותם בארץ, כאשר המגמה לגדל פרי מתוק יותר ואף לאפשר ייצוא של קיווי איכותי ומיוחד גם לשווקים מעבר לים, בדגש על המדינות האסייתיות"

ירון בלחסן מוסיף, כי חשוב לזכור שמגדלי הקיווי כמו שאר מגדלי הפירות בארץ עומדים בימים אלה בפני איום הרפורמה בחקלאות המציעה לבטל את המכסים על יבוא תוצרת חקלאית לישראל. "אני מקווה, כי ממשלת ישראל תתפכח ותדאג לחקלאיה שלה במדינת ישראל ולא לחקלאים ממדינות זרות ועויינות, כי אין בכך הגיון. אנו ממשיכים להילחם בכוונות הממשלה לפתיחת הייבוא ללא מכסים וקוראים למקבלי ההחלטות היושבים בכנסת ישראל לשמור על חקלאי ישראל, להילחם בשליטה במחירי המזון ובפערי התיווך, ברשתות המזון ולהעניק עדיפות עליונה לענפי החקלאות כערך ייחודי ואסטרטגי ליצירת חוסן לאומי וביטחון ייצור מזון עצמי בישראל".

- Nutrients ובשורות גם לספורטאים- מחקר שהתקיים ביפן ופורסם לאחרונה במגזין מצא כי צריכה יומית של שני פירות קיווי ביום, לאורך חודש, מפחיתה את רמת העקה החמצונית, אצל ספורטאים ובכך למעשה מפחיתה נזקים בשרירים, הנגרמים באימונים. עקה חמצונית, מצב בו קיים חוסר איזון בין הרדיקליים החופשיים, לנוגדי החמצון בגוף. כשאין מספיק נוגדי חמצון שיילחמו ברדיקלים החופשיים, עלול להיגרם נזק לתאים בגוף ולעיתים לדלקת, או פציעה. בנוסף, אימונים בעוצמות גבוהות, מובילים לרמה גבוהה יותר של חמצן בגוף היכולה לגרום לעלייה בכמות הרדיקלים החופשיים בגוף וכתוצאה מכך גם לעקה חמצונית. מחקרים קודמים הוכיחו כי קיווי מכיל נוגדי חמצון עוצמתיים, כולל ויטמין סי ויכול לסייע גם לאנשים בעלי תזונה לקויה או במצב צריכה גבוה של אלכוהול.

הקיווי הינו פרי ממשפחת האקטינידיים ומקורו בדרום סין. ניו זילנד הייתה הראשונה שנטעה את הקיווי לגידול מסחרי והעניקה את שמו הבינלאומי, כיוון שצבעו של הפרי מזכיר את ציפור הקיווי, הנפוצה בניו זילנד. פרי הקיווי דל שומן (46 קלוריות לפרי ממוצע), עשיר בסיבים תזונתיים, כולל הקליפה, יעיל בהפחתת הסיכונים לסרטן, סוכרת ומחלות לב וראייה, מסייע למערכת העיכול, מוריד לחץ דם, מונע אסטמה, וכאמור עשיר בויטמיןC . הקיווי קיבל דירוג גבוה ממנהל המזון והתרופות האמריקני (F.D.A), שהמליץ על הפרי, כמקור חשוב של ויטמינים, אשלגן ומינרלים. בארגון מגדלי הפירות ממליצים לקנות את הקיווי כשהוא קשה ולרכך בטמפרטורת החדר, כמו כן, בקיווי אנזים מיוחד המסייע בריכוך בשר, מומלץ לשפשף את נתח הבשר בקיווי חצוי ולהשהות שעתיים במקרר לריכוך.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.